Historia Polski XX wieku [05-DK-S1-HP12]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia Polski XX wieku [05-DK-S1-HP12] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 28 |
Prowadzący: | Olga Szura-Olesińska |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Syntezy do dziejów najnowszych Polski (wybór): 1. Atlas polskiego podziemia niepodległościowego 1944-1956, red. R. Wnuk, Warszawa-Lublin 2007. 2. A-Dominiczak H., Organy bezpieczeństwa PRL 1944-1990, Warszawa 1997. 3. Dudek A., Państwo i Kościół w Polsce 1945-1970, Kraków 1995 4. Zmierzch dyktatury. Polska lat 1986-1989 w świetle dokumentów, t. I (lipiec 1986-mąj 1989), wybór, wstęp i oprac. A. Dudek, Warszawa 2009. 5. Żaryn J., Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce (1944-1989), Warszawa 2003. literatura uzupełniająca 1. Anusz A., Kościół obywatelski. Formowanie społeczeństwa obywatelskiego w PRL w okresie powstawania niezależnych instytucji politycznych (1976-1981), Warszawa 2004. 2. Aparat bezpieczeństwa wobec emigracji politycznej i Polonii, red. R. Terlecki, Warszawa 2005. 3. Dudek A., Reglamentowana rewolucja. Rozkład dyktatury komunistycznej w Polsce 1988-1990, Kraków 2004, 4. Mołdawa T., Konstytucje polskie 1918-2008, Warszawa 2008. 5. Niepokorni, Rozmowy o Komitecie Obrony Robotników, zebrali A. Friszke, A. Paczkowski, Kraków 2008. 6. Paczkowski A., Wojna polsko-jaruzelska. Stan wojenny w Polsce 13XII1981-22 VII1983, Warszawa 2006. 7. Waligóra G., Ruch Obrony Praw Człowieka i Obywatela 1977-1981, Warszawa 2006. 8. Zaremba M., Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Warszawa 2001. |
Zakres tematów: |
1. Walka o granice II Rzeczypospolitej: walka o granicę wschodnią, Powstanie Wielkopolskie, Powstania Śląskie. 2. Odrodzenie państwowości polskiej i działalność organów władzy. 3. Sprawa polska na arenie międzynarodowej w latach II wojny swiatowej. 4. Ruch oporu w okupowanej Polsce 1939 – 45. 5. Formy zwalczania opozycji antykomunistycznej w latach 1945 – 56. 6. Oświata, nauka i kultura w PRL. 7. Bilans powojennego procesu odbudowy i przebudowy Polski. |
Metody dydaktyczne: |
metody prowadzenia zajęć Zajęcia prowadzone w oparciu o metody: dyskusja moderowana, praca w podgrupach, debata. liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) 15 liczba godzin pracy własnej studenta 45 opis pracy własnej studenta Praca własna studenta obejmuje: studiowanie literatury przedmiotu, analiza aktów prawnych, przygotowanie wystąpień ustnych, przygotowanie do kolokwium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja moderowana wymagania merytoryczne - Ma wiedzę o podstawowych ugrupowaniach politycznych, warstwach społecznych, wybitnych jednostkach w procesie historycznym. - Zna związki między dziejami powszechnymi i narodowymi Polski XX w. w aspekcie cywilizacyjnym i kulturowym. - Student docenia determinanty historyczne kształtujące dzieje państwa i narodu polskiego. - Student rozwija swoje umiejętności analizy i interpretacji źródeł historycznych. kryteria oceny W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych. Na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu. przebieg procesu weryfikacji Prowadzący formułuje problem, a następnie wraz grupą podejmuje prób jego rozwiązania. Jeżeli słuchacz nie dysponuje wiedzą z zakresu omawianego problemu, jest zobowiązany do zaliczenia tematu podczas konsultacji. Na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwium) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest również przygotowanie wypowiedzi ustnej wraz z prezentacją multimedialną na wybrany temat. Każdy student w ustalonym terminie będzie miał możliwość prezentacji przygotowanej wypowiedzi ustnej wraz z prezentacją multimedialną na wybrany temat. Praca w podgrupach wymagania merytoryczne - Ma wiedzę o podstawowych ugrupowaniach politycznych, warstwach społecznych, wybitnych jednostkach w procesie historycznym. - Zna związki między dziejami powszechnymi i narodowymi Polski XX w. w aspekcie cywilizacyjnym i kulturowym. - Student docenia determinanty historyczne kształtujące dzieje państwa i narodu polskiego. - Student rozwija swoje umiejętności analizy i interpretacji źródeł historycznych. kryteria oceny W ramach pracy w podgrupach nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych. Na ostateczną ocenę z pracy w podgrupach wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu. przebieg procesu weryfikacji Słuchacze zostają podzieleni na małe grupy, w których opracowują wyznaczone zagadnienia. Następnie ma miejsce prezentacja efektów prac grup w postaci wypowiedzi ustnych. Debata wymagania merytoryczne - Ma wiedzę o podstawowych ugrupowaniach politycznych, warstwach społecznych, wybitnych jednostkach w procesie historycznym. - Zna związki między dziejami powszechnymi i narodowymi Polski XX w. w aspekcie cywilizacyjnym i kulturowym. - Student docenia determinanty historyczne kształtujące dzieje państwa i narodu polskiego. - Student rozwija swoje umiejętności analizy i interpretacji źródeł historycznych. kryteria oceny W ramach debat nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych. Na ostateczną ocenę z debat wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu. przebieg procesu weryfikacji Słuchacze biorą udział w krótkich debatach, w których mają możliwość obrony swoich opinii, przyjętych przez siebie stanowisk. Kolokwium w formie testu wymagania merytoryczne - Ma wiedzę o podstawowych ugrupowaniach politycznych, warstwach społecznych, wybitnych jednostkach w procesie historycznym. - Zna związki między dziejami powszechnymi i narodowymi Polski XX w. w aspekcie cywilizacyjnym i kulturowym. - Student docenia determinanty historyczne kształtujące dzieje państwa i narodu polskiego. - Student rozwija swoje umiejętności analizy i interpretacji źródeł historycznych. kryteria oceny Akcent w ramach kolokwium zaliczeniowego zostanie położony na wiedzę z zakresu historii Polski. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 60. Kolokwium zawiera 60 pytań zamkniętych. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 60-55, Dobry+ – 54-49, Dobry – 48-43, Dostateczny+ – 42-37, Dostateczny – 36-31 , Niedostateczny – 30 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach prowadzący może przyjąć inną formę kolokwium zaliczeniowego. Wymagania merytoryczne oraz kryteria oceny zostaną wówczas podane po konsultacji między prowadzącym i studentami. przebieg procesu weryfikacji Kolokwium w formie testu wyboru, obejmować będzie pytania wymagające opanowania wiedzy oraz umiejętności określonych w efektach kształcenia modułu. Kolokwium przeprowadzone w formie pisemnej. Zawiera 60 pytań zamkniętych. Czas trwania: 80 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Kolokwium odbywa się jednokrotnie w trakcie semestru. |
Uwagi: |
1 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.