Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka dziennikarska [05-DK-S1-ED13] semestr zimowy 2016/2017
Konwersatorium, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka dziennikarska [05-DK-S1-ED13]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 27
Prowadzący: Mariusz Wojewoda
Literatura:

M. Iłowiecki: 17 zasad czyli… dekalog dziennikarza. W: Tenże: Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Fronda, 2012, s. 155–188.

J. Pleszczyński: Etyka dziennikarstwa. W: Tenże, Etyka dziennikarska. Warszawa: Difin, 2007, s. 203–229.

Karta etyczna mediów

Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich

Dziennikarski Kodeks Obyczajowy

Kodeks Etyki PR

Kodeks dobrych praktyk PR

Kodeks etyki reklamy

M. Drożdż, Wolność komunikowania w przestrzeni wartości, W: Wolność w mediach. Między poprawnością a odpowiedzialnością, red. M. Drożdż, Biblos, Tarnów 2010, s. 17–28.

E. Abuojande: Koniec prywatności. W: Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 221 – 242.

S. Czapnik: Pies łańcuchowy prawdy, pokoju i sprawiedliwości. Etyka dziennikarska Roberta Fiska na przykładzie relacjonowania Arabskiej Wiosny Ludów. W: Etyka dziennikarska. Edukacja. Teoria. Praktyka. Red. Pawlak-Hejno E., J. Pleszczynski: Lublin: Wydawictwo UMCS, 2012, s. 31–50.

T. Goban-Klas, Teerowizja. „Wstrząsające” wydarzenia medialne jako element kultury strachu. Dziennikarze i terroryści: Rozgłos czy riposta. W: Tenże: Wartki nurt mediów. Ku nowym społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000 – 2011. Kraków: Universitas, 2011, s. 363–390.

R. Cialdini: Społeczny dowód słuszności, W: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, , Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004, s. 110–150.

R. Cialdini: Autorytet, W: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004, s. 186–208.

M. Spitzer: Cyfrowi tubylcy – fakty i mity, W: Cyfrowa demencja. W Jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo „Dobra Literatura”, 2013, s. 178 – 192.

T. Goban-Klas, Walka i terroryzm w zmediatyzowanym świecie: nowy paradygmat rozproszonej wojny, W: Tenże, Wartki nurt mediów. Ku nowym społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000 – 2011. Kraków: Universitas, 2011, s. 327–340.

R. Kapuściński, Ten Inny, Znak, Kraków 2006, s. 9–20.

A.Schweitzer: Etyka, czci dla życia, K. Lorenz: Moralność u ludzi zwierząt, W: Problemy etyki. Wybór tekstów. Red. S. Sarnowski, E. Fryckowski, Bydgoszcz: Branta 1993, s. 174 – 178.

F. Fukuyama: Strategia na przyszłość. Rozdz. 12, W: Koniec człowieka, Kraków: Znak 2004, s. 267–286.

I.Bogdanowicz, Dziennikarstwo i public relations w portalu, W: Dziennikarstwo a public relations. Red. M. Gajlewicz, K. Gajlewicz-Korab, Difin, Warszawa 2015, s. 134–153

Zakres tematów:

1. Wolność w mediach

2. Jednostka w sieci

3. Przestrzeganie prawa i protest społeczny

4. Granice pokazywania przemocy i scen drastycznych

5. Informowanie o przestępstwach i przestępcach

6. Współczesna kultura obrazkowa

7. Negatywny wpływ Internetu?

8. Źródła terroryzmu

9. Problem migrantów w mediach

10. Dziennikarstwo i media worker

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, analiza przypadku, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Bardzo dobry (5.0):

1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) bardzo dobra znajomość omawianej na zajęciach literatury obowiązkowej,

i uzupełniającej,

3) bardzo dobrze przygotowana analiza przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza

4) aktywna praca w grupie przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny

Dobry plus (4.5):

1) znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) dobra znajomość literatury omawianej na zajęciach,

3) dobre przygotowana analiza przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza

4) praca w grupie przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny

Dobry (4.0):

1) przyzwoita znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) znajomość literatury obowiązkowej omawianej na zajęciach,

3) poprawnie przygotowana analiza przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza

4) praca w grupie przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny

Dostateczny plus (3.5):

1) znajomość ¾ materiału omawianego na zajęciach,

2) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej

3) słabe przygotowanie analizy przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza

4) mało twórcza praca w grupie przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny

Dostateczny (3.0):

1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach,

znajomość treści wybranych pozycji z literatury obowiązkowej i uzupełniającej.

2) słabe przygotowanie analizy przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza

3) niewielki stopień zaangażowania w pracę grupy przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny

Uwagi:

5 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)