Etyka dziennikarska [05-DK-S1-ED13]
semestr zimowy 2016/2017
Konwersatorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Etyka dziennikarska [05-DK-S1-ED13] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 27 |
Prowadzący: | Mariusz Wojewoda |
Literatura: |
M. Iłowiecki: 17 zasad czyli… dekalog dziennikarza. W: Tenże: Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Fronda, 2012, s. 155–188. J. Pleszczyński: Etyka dziennikarstwa. W: Tenże, Etyka dziennikarska. Warszawa: Difin, 2007, s. 203–229. Karta etyczna mediów Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Kodeks Etyki PR Kodeks dobrych praktyk PR Kodeks etyki reklamy M. Drożdż, Wolność komunikowania w przestrzeni wartości, W: Wolność w mediach. Między poprawnością a odpowiedzialnością, red. M. Drożdż, Biblos, Tarnów 2010, s. 17–28. E. Abuojande: Koniec prywatności. W: Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 221 – 242. S. Czapnik: Pies łańcuchowy prawdy, pokoju i sprawiedliwości. Etyka dziennikarska Roberta Fiska na przykładzie relacjonowania Arabskiej Wiosny Ludów. W: Etyka dziennikarska. Edukacja. Teoria. Praktyka. Red. Pawlak-Hejno E., J. Pleszczynski: Lublin: Wydawictwo UMCS, 2012, s. 31–50. T. Goban-Klas, Teerowizja. „Wstrząsające” wydarzenia medialne jako element kultury strachu. Dziennikarze i terroryści: Rozgłos czy riposta. W: Tenże: Wartki nurt mediów. Ku nowym społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000 – 2011. Kraków: Universitas, 2011, s. 363–390. R. Cialdini: Społeczny dowód słuszności, W: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, , Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004, s. 110–150. R. Cialdini: Autorytet, W: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004, s. 186–208. M. Spitzer: Cyfrowi tubylcy – fakty i mity, W: Cyfrowa demencja. W Jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo „Dobra Literatura”, 2013, s. 178 – 192. T. Goban-Klas, Walka i terroryzm w zmediatyzowanym świecie: nowy paradygmat rozproszonej wojny, W: Tenże, Wartki nurt mediów. Ku nowym społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000 – 2011. Kraków: Universitas, 2011, s. 327–340. R. Kapuściński, Ten Inny, Znak, Kraków 2006, s. 9–20. A.Schweitzer: Etyka, czci dla życia, K. Lorenz: Moralność u ludzi zwierząt, W: Problemy etyki. Wybór tekstów. Red. S. Sarnowski, E. Fryckowski, Bydgoszcz: Branta 1993, s. 174 – 178. F. Fukuyama: Strategia na przyszłość. Rozdz. 12, W: Koniec człowieka, Kraków: Znak 2004, s. 267–286. I.Bogdanowicz, Dziennikarstwo i public relations w portalu, W: Dziennikarstwo a public relations. Red. M. Gajlewicz, K. Gajlewicz-Korab, Difin, Warszawa 2015, s. 134–153 |
Zakres tematów: |
1. Wolność w mediach 2. Jednostka w sieci 3. Przestrzeganie prawa i protest społeczny 4. Granice pokazywania przemocy i scen drastycznych 5. Informowanie o przestępstwach i przestępcach 6. Współczesna kultura obrazkowa 7. Negatywny wpływ Internetu? 8. Źródła terroryzmu 9. Problem migrantów w mediach 10. Dziennikarstwo i media worker |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, analiza przypadku, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry (5.0): 1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) bardzo dobra znajomość omawianej na zajęciach literatury obowiązkowej, i uzupełniającej, 3) bardzo dobrze przygotowana analiza przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza 4) aktywna praca w grupie przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny Dobry plus (4.5): 1) znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) dobra znajomość literatury omawianej na zajęciach, 3) dobre przygotowana analiza przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza 4) praca w grupie przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny Dobry (4.0): 1) przyzwoita znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) znajomość literatury obowiązkowej omawianej na zajęciach, 3) poprawnie przygotowana analiza przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza 4) praca w grupie przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny Dostateczny plus (3.5): 1) znajomość ¾ materiału omawianego na zajęciach, 2) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej 3) słabe przygotowanie analizy przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza 4) mało twórcza praca w grupie przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny Dostateczny (3.0): 1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach, znajomość treści wybranych pozycji z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. 2) słabe przygotowanie analizy przypadku naruszenia zasad etycznych w pracy dziennikarza 3) niewielki stopień zaangażowania w pracę grupy przygotowującej kampanie medialną na wybrany temat etyczno-społeczny |
Uwagi: |
5 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.