Socjologia makrostruktur społecznych [05-SO-S1-PW/SMAS]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia makrostruktur społecznych [05-SO-S1-PW/SMAS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Barbara Lewicka |
Literatura: |
Guy Standing (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Warszawa: PWN, Thorstein Veblen (1998): Teoria klasy próżniaczej, Warszawa: Muza SA. Ewa Wilk, Olaf Gałecki (2014). Po co dzisiaj dobre maniery? w: POLITYKA, 5 sierpnia 2014, (http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1588323,1,po-co-dzisiaj-dobre-maniery.read) Henryk Domański (2002). Polska klasa średnia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Pierre Bourdieu (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa: Scholar. Ulrich Beck (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej rzeczywistości, Warszawa: Scholar, Henryk Domański (2010). Podstawowe tendencje w stratyfikacji społecznej: Polska 1982-2008, w: P. Gliński (red.) (2010). Kulturowe aspekty struktury społecznej. Erik O. Wright (1997): Klasy się liczą w: Jasieńska-Kania A. (2006). Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Scholar. Ronald Inglehart, Pippa Norris (2009). Wzbierająca fala. Równouprawnienie płaci a zmiana kulturowa, Warszawa: PIW. Tim Edensor (2004). Tożsamość narodowa kultura popularna i życie codzienne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Michael Billing (2008). Banalny nacjonalizm, Kraków: Znak. Ortega y Gasset (2002). Bunt mas, Warszawa: Muza SA. Manuel Castells (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Naomi Klein (2004). No Logo, Izabelin: Świat literacki. Diagnoza Społeczna 2013, 2015 ( http://www.diagnoza.com/). |
Zakres tematów: |
Najważniejsze problemy poruszane w ramach zajęć: Koncepcja preakriatu Praca jako czynniki strukturalizujący w ujęciu lokalnym i globalnym Koncepcja klasy próżniaczej Koncepcja habitusu w powiązaniu ze stylami życia klas Idea państwa, państwa narodowego, nacjonalizmu, banalnego nacjonalizmu Koncepcja społeczeństwa ryzyka Problem społeczeństwa masowego Problem elit i inteligencji w Polsce Stratyfikacja społeczeństwa polskiego Płeć, a możliwości ekonomiczne Diagnoza społeczna – zagadnienia: a) wykluczenie społeczne b) społeczeństwo obywatelskie c) indywidualna jakość życia d) warunki życia gospodarstw domowych |
Metody dydaktyczne: |
W procesie kształcenia studenci zapoznają się z problematyką zróżnicowań występujących w obrębie społeczeństw w skali lokalnej, krajowej oraz międzynarodowej. W ramach zajęć omawiane będą zarówno z klasyczne lektury związanymi z tematyką wielkich struktur społecznych, jak i teksty współczesne. Zajęcia będą miały charakter dyskursywny – analizowane będą problemy zarysowane w zadanej literaturze. Dodatkowo w czasie zajęć wykorzystane zostaną materiały audiowizualne oraz prezentacje multimedialne. Metody dydaktyczne: Syntetyczne wprowadzenie do problematyki zajęć; kontrolowana dyskusja akademicka; uzupełniające tematykę zajęć wystąpienia studentów; praca w grupach: analiza danych zawartych w raporcie Diagnoza Społeczna. W trakcie zajęć będą wykorzystywane metody aktywizujące uczestników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena z przedmiotu będzie wypadkową ocen cząstkowych. Złożą się na nią następujące elementy: ocena aktywności w czasie zajęć; ocena z kolokwium zaliczeniowego; ocena prezentacji raportu Diagnoza Społeczna (http://www.diagnoza.com/); ocena pracy semestralnej (tylko osoby starające się o stopień bardzo dobry). Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień związanych z koncepcjami i problemami makrostruktur społecznych; wykazuje biegłość w analizie zjawisk w oparciu o literaturę obowiązkową; brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej; dodatkowo co najmniej dobrą przygotował autorską pracę semestralną na jeden z zadanych tematów. Dobry plus (4.5): student zna podstawowe kwestie dotyczące koncepcji i problemów makrostruktur społecznych. Wykazuje się dobrą znajomością kluczowych ujęć problemów omawianych w tracie zajęć. brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej; Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych ujęć problemów kultury współczesnej. brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej; Dostateczny plus (3.5): student w sposób niewyczerpujący opisuje zjawiska związane z tematyką ćwiczeń; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej; Dostateczny (3.0): student posada niesystematyczną wiedzę o fenomenach związanych z zakresem ćwiczeń; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej; |
Uwagi: |
3 semestr, Wiedza o współczesnym społeczeństwie (stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.