Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia makrostruktur społecznych [05-SO-S1-PW/SMAS] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia makrostruktur społecznych [05-SO-S1-PW/SMAS]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Barbara Lewicka
Literatura:

Guy Standing (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Warszawa: PWN,

Thorstein Veblen (1998): Teoria klasy próżniaczej, Warszawa: Muza SA.

Ewa Wilk, Olaf Gałecki (2014). Po co dzisiaj dobre maniery? w: POLITYKA, 5 sierpnia 2014, (http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1588323,1,po-co-dzisiaj-dobre-maniery.read)

Henryk Domański (2002). Polska klasa średnia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Pierre Bourdieu (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa: Scholar.

Ulrich Beck (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej rzeczywistości, Warszawa: Scholar,

Henryk Domański (2010). Podstawowe tendencje w stratyfikacji społecznej: Polska 1982-2008, w: P. Gliński (red.) (2010). Kulturowe aspekty struktury społecznej.

Erik O. Wright (1997): Klasy się liczą w: Jasieńska-Kania A. (2006). Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Scholar.

Ronald Inglehart, Pippa Norris (2009). Wzbierająca fala. Równouprawnienie płaci a zmiana kulturowa, Warszawa: PIW.

Tim Edensor (2004). Tożsamość narodowa kultura popularna i życie codzienne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Michael Billing (2008). Banalny nacjonalizm, Kraków: Znak.

Ortega y Gasset (2002). Bunt mas, Warszawa: Muza SA.

Manuel Castells (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Naomi Klein (2004). No Logo, Izabelin: Świat literacki.

Diagnoza Społeczna 2013, 2015 ( http://www.diagnoza.com/).

Zakres tematów:

Najważniejsze problemy poruszane w ramach zajęć:

Koncepcja preakriatu

Praca jako czynniki strukturalizujący w ujęciu lokalnym i globalnym

Koncepcja klasy próżniaczej

Koncepcja habitusu w powiązaniu ze stylami życia klas

Idea państwa, państwa narodowego, nacjonalizmu, banalnego nacjonalizmu

Koncepcja społeczeństwa ryzyka

Problem społeczeństwa masowego

Problem elit i inteligencji w Polsce

Stratyfikacja społeczeństwa polskiego

Płeć, a możliwości ekonomiczne

Diagnoza społeczna – zagadnienia:

a) wykluczenie społeczne

b) społeczeństwo obywatelskie

c) indywidualna jakość życia

d) warunki życia gospodarstw domowych

Metody dydaktyczne:

W procesie kształcenia studenci zapoznają się z problematyką zróżnicowań występujących w obrębie społeczeństw w skali lokalnej, krajowej oraz międzynarodowej. W ramach zajęć omawiane będą zarówno z klasyczne lektury związanymi z tematyką wielkich struktur społecznych, jak i teksty współczesne. Zajęcia będą miały charakter dyskursywny – analizowane będą problemy zarysowane w zadanej literaturze. Dodatkowo w czasie zajęć wykorzystane zostaną materiały audiowizualne oraz prezentacje multimedialne.

Metody dydaktyczne:

Syntetyczne wprowadzenie do problematyki zajęć; kontrolowana dyskusja akademicka; uzupełniające tematykę zajęć wystąpienia studentów; praca w grupach: analiza danych zawartych w raporcie Diagnoza Społeczna. W trakcie zajęć będą wykorzystywane metody aktywizujące uczestników.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z przedmiotu będzie wypadkową ocen cząstkowych. Złożą się na nią następujące elementy: ocena aktywności w czasie zajęć; ocena z kolokwium zaliczeniowego; ocena prezentacji raportu Diagnoza Społeczna (http://www.diagnoza.com/); ocena pracy semestralnej (tylko osoby starające się o stopień bardzo dobry).

Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień związanych z koncepcjami i problemami makrostruktur społecznych; wykazuje biegłość w analizie zjawisk w oparciu o literaturę obowiązkową; brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej; dodatkowo co najmniej dobrą przygotował autorską pracę semestralną na jeden z zadanych tematów.

Dobry plus (4.5): student zna podstawowe kwestie dotyczące koncepcji i problemów makrostruktur społecznych. Wykazuje się dobrą znajomością kluczowych ujęć problemów omawianych w tracie zajęć. brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej;

Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych ujęć problemów kultury współczesnej. brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej;

Dostateczny plus (3.5): student w sposób niewyczerpujący opisuje zjawiska związane z tematyką ćwiczeń; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej;

Dostateczny (3.0): student posada niesystematyczną wiedzę o fenomenach związanych z zakresem ćwiczeń; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej;

Uwagi:

3 semestr, Wiedza o współczesnym społeczeństwie (stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)