Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia makrostruktur społecznych [05-SO-S1-PW/SMAS] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia makrostruktur społecznych [05-SO-S1-PW/SMAS]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Monika Gnieciak
Literatura:

J. Ortega-y-Gasset, Bunt mas, Warszawa 2002.

T. Veblen, Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2008.

P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.

H. Domański, Podstawowe tendencje w stratyfikacji społecznej: Polska 1982-2008, w:P. Galiński (red.), Kulturowe aspekty struktury społecznej, Warszawa 2010, s.23-43.

Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002, s.116-191.

Standing G., Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014, s.33-74;

Castells M., Siła tożsamości, tłum. Mirosława Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. Mirosława Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Zakres tematów:

1. Społeczeństwo masowe w koncepcji J. Ortegi y Gasseta

(pojęcia: masy, tłum, aglomeracja, hiperdemokracja, czas dążenia i czas pełni; charakterystyka człowieka masowego i człowieka wybitnego; pogląd Ortegi-y-Gasseta na rolę państwa).

2. Teoria klasy próżniaczej Th. Veblena

(pojęcia: klasa próżniacza i klasy niższe, wtórna klasa próżniacza, próżnowanie w zastępstwie, etykieta, snobizm, próżnowanie, konsumpcja na pokaz; stadia rozwoju klasy próżniaczej).

3. Dystynkcja

(pojęcia: habitus, praktyki, pola instytucjonalne, kapitał, przemoc symboliczna; pojęcie gustu oraz konsumpcji dystyngowanej i powszechnej, opozycja: forma/substancja; struktury konsumpcji w klasie dominującej; )ciało jako produkt społeczny).

4. Czym jest społeczeństwo ryzyka? Indywidualizacja społeczeństw, zagrożenie bezrobociem, mobilność społeczna i alienacja; wyizolowane jednostki, nowe ubóstwo, konflikt płci i kryzys rodziny.

5.Społeczeństwo sieci w ujęciu M. Castellsa: nowe rynki pracy, perspektywy zatrudnienia w zglobalizowanych społeczeństwach informacyjnych;

6. Nowe tożsamości: narodowe, religijne i społeczne w ujęciu M. Castellsa; nowe ruchy społeczne, współczesny nacjonalizm, definicje tożsamości w zmieniającym się świecie, fundamentalizmy religijne;

7.Powstanie nowej klasy społecznej: prekariatu: geneza, definicje, odmiany. Gniew, anomia, niepokój i alienacja jako nowe źródła przemian społecznych. Zagrożenia globalizacji.

8. Podstawowe tendencje w stratyfikacji społecznej: Polska 1982-2008;

9. Diagnoza Społeczna na: http://www.diagnoza.com/

Grupa zostanie podzielona na cztery zespoły i każdy z nich w ciągu 30 min. przedstawi problemy:

a) wykluczenia społecznego

b) społeczeństwa obywatelskiego

c) indywidualnej jakości życia

d) warunków życia gospodarstw domowych

przedstawienie będzie polegać na przygotowaniu prezentacji i materiałów dla grupy (ważne wyciągnięcie wniosków z każdego bloku zagadnień);

Dwa kolejne zespoły przedstawią dane zawarte w raporcie „Młodzi 2011” dostępnym na stronie http://kprm.gov.pl/Mlodzi_2011_alfa.pdf z zakresu:

a) aspiracje i oczekiwania;

b) wchodzenie na rynek pracy;

c) konsumpcja , czas wolny, nowe media

d) rodzina, wspólnota, postawy obywatelskie

przedstawienie będzie polegać na przygotowaniu prezentacji i materiałów dla grupy (ważne wyciągnięcie wniosków z każdego bloku zagadnień)

Metody dydaktyczne:

Uzupełnieniem tekstów źródłowych są treści podręcznikowe oraz filmy dokumentalne związane z omawianymi zagadnieniami. Dyskusja ma na celu odniesienie kategorii teoretycznych do praktycznego wymiaru funkcjonowania wielkich struktur społecznych oraz wychwycenie prawidłowości, rządzących tymi strukturami.

Liczba godzin ćwiczeniowych – 30 (spotkania raz w tygodniu po 2 godziny lekcyjne).

Oprócz ćwiczeń i wykładów przewiduje się regularne konsultacje dla studentów (raz w tygodniu przez 2 godziny lekcyjne).

Metody i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z przedmiotu będzie wypadkową ocen cząstkowych. Złożą się na nią następujące elementy: ocena aktywności w czasie zajęć; ocena z kolokwium zaliczeniowego; ocena prezentacji raportu Diagnoza Społeczna (http://www.diagnoza.com/); ocena pracy semestralnej (tylko osoby starające się o stopień bardzo dobry).

Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień związanych z koncepcjami i problemami makrostruktur społecznych; wykazuje biegłość w analizie zjawisk w oparciu o literaturę obowiązkową; brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej; dodatkowo co najmniej dobrą przygotował autorską pracę semestralną na jeden z zadanych tematów.

Dobry plus (4.5): student zna podstawowe kwestie dotyczące koncepcji i problemów makrostruktur społecznych. Wykazuje się dobrą znajomością kluczowych ujęć problemów omawianych w tracie zajęć. brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej;

Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych ujęć problemów kultury współczesnej. brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej;

Dostateczny plus (3.5): student w sposób niewyczerpujący opisuje zjawiska związane z tematyką ćwiczeń; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej;

Dostateczny (3.0): student posada niesystematyczną wiedzę o fenomenach związanych z zakresem ćwiczeń; brał udział w pracach zespołu przygotowującego prezentację wyników Diagnozy Społecznej;

Uwagi:

3 semestr, Socjologia reklamy i komunikcja społeczna (stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)