Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój człowieka w cyklu życia (A) [05-SP-S1-RCA] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Rozwój człowieka w cyklu życia (A) [05-SP-S1-RCA]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 35
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Ewa Leśniak-Berek
Literatura:

- Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 2004

- Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2005

- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Tom II i III, PWN, Warszawa 2010

- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002

- Jopkiewicz A. Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Radom-Kielce 2005

- Kozłowska A., O trudnościach w wychowywaniu dziecka, WSiP, Warszawa 1991

- Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Tom I, PWN, Warszawa 2003

- Trempała J. (red) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2011

- Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1986

Zakres tematów:

Celem zajęć jest przedstawienie teoretycznych aspektów psychologii rozwoju człowieka oraz analiza zachowań i przeżyć człowieka z punktu widzenia zmian, jakim podlegają one w czasie. Zdobywana wiedza ułatwia rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości człowieka, a także zrozumienie różnych procesów, prawidłowości i trudności występujących w poszczególnych fazach cyklu życia ludzkiego. Stwarza również przyszłym pracownikom socjalnym perspektywę prawidłowo przygotowanej i realizowanej pomocy.

Moduł (A) koncentruje się na pierwszych fazach rozwoju człowieka od okresu prenatalnego do wieku szkolnego.

Treści zajęć:

- Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej

- Pojęcie, cechy i czynniki rozwoju

- Pojęcie i rodzaje zmian rozwojowych

- Wybrane klasyczne koncepcje i teorie rozwoju (E. Erikson, J. Piaget, R.J. Havighurst)

- Okres prenatalny – rozwój fizyczny (zależność od czynników genetycznych i środowiskowych), rozwój psychoruchowy, rozwój układu nerwowego, nabywanie indywidualnych cech, wpływ chorób matki – alkoholizmu, narkomanii oraz chorób zakaźnych (HIV, różyczka, ospa, toksoplazmoza) na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu.

- Wiek niemowlęcy – zmiany rozwojowe, procesy poznawcze, uczuciowość; warunki niezbędne do prawidłowego rozwoju, zadania rozwojowe

- Wiek poniemowlęcy – rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój uczuć, rozwój mowy i komunikacji, kontakty społeczne, rola zabawy, czynniki stymulujące prawidłowy rozwój, zadania rozwojowe

- Wiek przedszkolny – rozwój somatyczny, rozwój społeczny i emocjonalny, procesy poznawcze, aktywność ruchowa oraz zabawa i jej funkcje, dziecięce teorie umysłu, zmiany osobowości i kształtowanie moralności dziecka, zadania rozwojowe

- Wiek szkolny – procesy poznawcze, doświadczenia społeczne, rozwój osobowości i sfery uczuciowej, zmiany w sferze aktywności dziecka, dojrzałość szkolna, podstawowe trudności występujące w okresie wieku szkolnego, zadania rozwojowe

- Trudności w wychowywaniu dziecka – studium przypadków

- Specyficzne sytuacje i problemy występujące w pierwszych fazach życia człowieka

- Praca socjalna w cyklu życia dziecka

Metody dydaktyczne:

- dyskusja dydaktyczna,

- warsztaty zespołowe,

- zadania domowe,

- studia przypadków,

- praca własna

Uwagi:

1 semestr, Praca socjalna (stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)