Rozwój człowieka w cyklu życia (A) [05-SP-S1-RCA]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Rozwój człowieka w cyklu życia (A) [05-SP-S1-RCA] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 35 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Ewa Leśniak-Berek |
Literatura: |
- Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 2004 - Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2005 - Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Tom II i III, PWN, Warszawa 2010 - Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002 - Jopkiewicz A. Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Radom-Kielce 2005 - Kozłowska A., O trudnościach w wychowywaniu dziecka, WSiP, Warszawa 1991 - Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Tom I, PWN, Warszawa 2003 - Trempała J. (red) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2011 - Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1986 |
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest przedstawienie teoretycznych aspektów psychologii rozwoju człowieka oraz analiza zachowań i przeżyć człowieka z punktu widzenia zmian, jakim podlegają one w czasie. Zdobywana wiedza ułatwia rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości człowieka, a także zrozumienie różnych procesów, prawidłowości i trudności występujących w poszczególnych fazach cyklu życia ludzkiego. Stwarza również przyszłym pracownikom socjalnym perspektywę prawidłowo przygotowanej i realizowanej pomocy. Moduł (A) koncentruje się na pierwszych fazach rozwoju człowieka od okresu prenatalnego do wieku szkolnego. Treści zajęć: - Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej - Pojęcie, cechy i czynniki rozwoju - Pojęcie i rodzaje zmian rozwojowych - Wybrane klasyczne koncepcje i teorie rozwoju (E. Erikson, J. Piaget, R.J. Havighurst) - Okres prenatalny – rozwój fizyczny (zależność od czynników genetycznych i środowiskowych), rozwój psychoruchowy, rozwój układu nerwowego, nabywanie indywidualnych cech, wpływ chorób matki – alkoholizmu, narkomanii oraz chorób zakaźnych (HIV, różyczka, ospa, toksoplazmoza) na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu. - Wiek niemowlęcy – zmiany rozwojowe, procesy poznawcze, uczuciowość; warunki niezbędne do prawidłowego rozwoju, zadania rozwojowe - Wiek poniemowlęcy – rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój uczuć, rozwój mowy i komunikacji, kontakty społeczne, rola zabawy, czynniki stymulujące prawidłowy rozwój, zadania rozwojowe - Wiek przedszkolny – rozwój somatyczny, rozwój społeczny i emocjonalny, procesy poznawcze, aktywność ruchowa oraz zabawa i jej funkcje, dziecięce teorie umysłu, zmiany osobowości i kształtowanie moralności dziecka, zadania rozwojowe - Wiek szkolny – procesy poznawcze, doświadczenia społeczne, rozwój osobowości i sfery uczuciowej, zmiany w sferze aktywności dziecka, dojrzałość szkolna, podstawowe trudności występujące w okresie wieku szkolnego, zadania rozwojowe - Trudności w wychowywaniu dziecka – studium przypadków - Specyficzne sytuacje i problemy występujące w pierwszych fazach życia człowieka - Praca socjalna w cyklu życia dziecka |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja dydaktyczna, - warsztaty zespołowe, - zadania domowe, - studia przypadków, - praca własna |
Uwagi: |
1 semestr, Praca socjalna (stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.