Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej [06-PS-SM-004] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej [06-PS-SM-004]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Lidia Baran
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Kozielecki, J. (1995 i późniejsze). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

2. Malim, T., Birch, A., Wadeley, A. (1997). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Pieter, J. (1972 i późniejsze). Historia psychologii. Warszawa: PWN.

4. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: WUJ.

5. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2011). Psychologia akademicka. Tom 1 i 2. Gdańsk: GWP.

6. Tavris, C., Wade, C. (1999). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Poznań: Wydaw. Zysk i Ska.

7. Tomaszewski, T. (1998). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca

1. Benjamin L. T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN.

2. Lück H. E. (2008). Historia psychologii. Orientacje, szkoły, kierunki rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT.

3. Wadeley A., Birch A., Malim T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

Wybrane teksty źródłowe:

Arystoteles (1988). O duszy. Warszawa: PWN.

Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Freud, S. (2005). Poza zasadą przyjemności. Warszawa: PWN.

Horney, K. (2002). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis.

Maslow, A. (2006). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN.

May, R. (1995). O istocie człowieka: szkice z psychologii egzystencjalnej. Poznań: Rebis.

Miller, G.A., Galanter, E., Pribram, K. H. (1980). Plany i struktura zachowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Skinner, B.F. (1978). Poza wolnością i godnością. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Watson, J.B. (1981). Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. Przegląd Psychologiczny, 24, 3, 497-514.

Zakres tematów:

1. Zapoznanie z zasadami prowadzenia przedmiotu i warunkami zaliczenia. Psychologia jako nauka.

2. Psychologia jako „nauka o duszy”.

3. Psychologia behawioralna.

4. Psychoanaliza.

5. Psychologia postaci.

6. Psychologia poznawcza.

7. Psychologia środowiskowa.

8. Psychologia humanistyczna.

9. Psychologia egzystencjalna.

10. Metody badawcze w psychologii (1).

11. Metody badawcze w psychologii (2).

12. Kolokwium zaliczeniowe.

13. Prezentacja wywiadów.

14. Prezentacja wywiadów.

15. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Zaliczenie.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja treści związanych z tematyką poszczególnych zajęć.

Dyskusja, prezentacja multimedialne, fragmenty filmów służące zilustrowaniu omawianych zagadnień.

Metody i kryteria oceniania:

Aby uzyskać zaliczenie Student powinien:

1. Zaliczyć pisemny sprawdzian wiadomości - kolokwium (kolokwium będzie miało formę pisemnego testu z pytaniami zamkniętymi - czas trwania ok ½ godz).

2. Uczestniczyć aktywnie w zajęciach - obecność jest obowiązkowa (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze).

Zaliczenie kolokwium i obecność to warunki konieczne do uzyskania zaliczenia oraz oceny dostatecznej z aktywności. Celem sprawdzianu wiadomości jest weryfikacja umiejętności swobodnego posługiwania się pojęciami psychologicznymi i znajomości poszczególnych teorii.

Student może wykonać zadania dodatkowe:

3. Przygotować i przedstawić grupie raport z wywiadu przeprowadzonego z psychologiem. Zadanie weryfikowane jest poprzez napisanie i przedstawienie grupie podczas zajęć raportu z przeprowadzonego wywiadu. Termin prezentacji określa wykładowca (raport z wywiadu należy oddać na wskazanych przez prowadzącego zajęciach).

4. Przygotować indywidualną pisemną pracę teoretyczną w formie eseju krytycznego na jeden z zaproponowanych przez prowadzącego tematów lub na wybrany przez siebie temat po wcześniejszym jego uzgodnieniu z prowadzącym. Objętość pracy 2 strony A-4, temat ma dotyczyć dylematów obecnych w psychologii współczesnej albo w historii psychologii, tekst ma być przygotowany w oparciu o minimum jedną pozycję bibliograficzną. Pracę należy oddać w formie elektronicznej na wskazanych przez prowadzącego zajęciach.

Wykonanie jednego zadania dodatkowego, pod warunkiem wywiązania się z warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia, uprawnia do oceny dobrej z aktywności, wykonanie dwóch zadań uprawnia do oceny bardzo dobrej z aktywności. Celem zadań dodatkowych jest, w przypadku raportu z wywiadu z psychologiem, weryfikacja znajomości metod wykorzystywanych we współczesnej psychologii, natomiast w przypadku eseju, weryfikacja znajomości teoretycznego zaplecza problemów podstawowych dla psychologii oraz sprawdzenie stopnia wdrożenia Studentów w analizy wykorzystujące argumentację naukową.

Ocena końcowa to średnia z dwóch ocen: oceny z kolokwium i oceny z aktywności.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)