Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025]
semestr zimowy 2016/2017
Laboratorium,
grupa nr 9
Przedmiot: | Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marcin Langer |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych Brzeziński J., Hornowska E. (2003). Podstawowe metody badawcze – teoria i praktyka testowania, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 389-435 Heszen I. (2005). Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych. W: M. Fajowska- Stanik M., K. Drat-Ruszczak, M. Marszał- Wiśniewska (red). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS. NEO-PI-R Strelau J.(2000). Pięcioczynnikowy model osobowości. W: Psychologia. J.Strelau (red).t.2.,r.VII. Gdańsk: GWP.. Hornowska E. i in. (2003), Podstawowe metody badawcze, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 469-490 (Kwestionariusze osobowości) Siuta J. (2006). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R P. Costy i R. McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Warszawa: PTP. GHQ Makowska Z., Merecz D. (2001). Polska adaptacja kwestionariuszy ogólnego stanu zdrowia Davida Goldberga: GHQ – 12 12 i GHQ – 28. W: Ocena zdrowia psychicznego na podstawie badań kwestionariuszami Davida Goldberga. Podręcznik dla użytkowników Kwestionariuszy GHQ – 12 i GHQ – 28. Łódź: Instytut Medycyny Pracy. STAI Wrześniewski K., Sosnowski T., Jaworowska A., Fecenec D. (2011): Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Podręcznik. Warszawa, PTP. Inteligencja: Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP. Hornowska E. (2004). Skale Inteligencji dla dorosłych D. Wechslera WAIS-R oraz WAIS-III. Warszawa Wyd. Naukowe SCHOLAR. Organika: Benton Sivan A. (1996). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: PTP. Jaworowska A. (2007). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Polska normalizacja. Warszawa: PTP. Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego Mini-Mental State Examination (MMSE). Podręcznik. Wersja wg M.F. Folstein, S.E, Folstein, P.R, Mc Hugh rekomendowana przez lnterdyscyplinarną Grupę Ekspertów Rozpoznawania Otępienia Sekcji Psychogeriatrii i Choroby Alzheimera PTP. Stańczak J. (2010). MMSE. Polska Normalizacja. Warszawa: PTP. Pąchalska M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Warszawa: PWN. str. 135-150, 261-265, 285-303, 311-333, 357-372. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych. Messick, S. (2007). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: Brzeziński J. (red.) . Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk. GWP, 2007. Mateusiak J., Gwozdecka-Wolniaszek E., Januszek M. (2001). Kręte ścieżki pomiaru zdrowia: prace nad konstrukcją kwestionariusza w: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak. Psychologia zdrowia. Konteksty i pogranicza. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. NEO-PI-R Pervin L. A., John O. P. (2002). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 265-311. USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 06-PS-SM-025, w cyklu: 2016/2017Z, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 4 z 8 30.09.2016 17:23 Mateusiak J. (2011). Indywidualne korelaty „dobrego” zdrowia. Chowanna, 56 (70), T.1 (40),ss. 103-126 Inteligencja: Matczak A. (2000). Testy inteligencji i zdolności. W: W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 448-469. Rajska-Kulik I. (2006). Zastosowanie Skali Inteligencji Wechslera dla Dorosłych WAIS-R (PL) w klinicznej diagnozie zaburzeń depresyjnych i organicznych uszkodzeń mózgu, W: J. Stanik (red.) Wybrane metody diagnozy klinicznej i sądowej. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Organika: Herzyk A. (2006). Kliniczna neuropsychologia a psychologia kliniczna, W: H. Sęk (red.): Psychologia kliniczna tom 2, Warszawa: PWN, s. 183-201. Walsh K. (2000): Neuropsychologia kliniczna. Warszawa: PWN. |
Zakres tematów: |
Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. Podanie terminu kolokwium i terminu złożenia pracy zaliczeniowej 05.10.2016 Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych 12.10.2016 Pojęcie lęku w psychologii. Charakterystyka kwestionariusza STAI Spielbergera w polskiej adaptacji Sosnowskiego, Wrześniewskiego, Jaworowskiej i Fecenec 19.10.2016 Charakterystyka pięcioczynnikowego modelu osobowości (PMO). Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R. Charakterystyka czynników osobowości i ich składowych. Charakterystyka właściwości psychometrycznych polskiej wersji Inwentarza NEO-PI-R Costy i R. McRae w adaptacji J.Siuty. Obliczanie i interpretacja wyników uzyskanych drogą badania NEO-PI-R. Interpretacja profilu. NEO-PI-R Costy i Mc Crae. Technika przeprowadzenia badań i interpretacja wyników 26.10.2016; 02.11.2016; 09.11.2016 Ocena zdrowia psychicznego kwestionariuszami Goldberga (GHQ -12 i GHQ – 28). Kwestionariusze Goldberga w zastosowaniu klinicznym. Interpretacja wyników 16.11.2016 Diagnoza organicznych uszkodzeń mózgu. a. Charakterystyka ogniskowych zaburzeń mózgu oraz deficytów organicznych. Patomechanizm powstawania zaburzeń ogólnomózgowych 23.11.2016 b. Mini Mental oraz Test Pamięci Wzrokowej Bentona- założenia teoretyczne, technika przeprowadzania badań, ocena i interpretacja testów 30.11.2016; 07.12.2016 Kolokwium i omówienie prac zaliczeniowych 14.12.2016 Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Podstawy teoretyczne i psychometryczne Skali. Sposób badania, ocena odpowiedzi, sposoby obliczania wyników i ich analiza 21.12.2016; 13.01.2017; 20.01.2017 Zaliczenia 27.01.2017 UWAGI: Termin złożenia pracy zaliczeniowej 07.12.2016 r. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające - wyjaśnienie, instruktaż, analiza literatury; Metody poszukujące - dyskusja moderowana na temat teoretycznych podstaw metod diagnostycznych, zakresu ich zastosowania, interpretacji i informowania osób o wynikach badania; Ćwiczenia praktyczne - praca w małych grupach lub w parach z zakresu posługiwania się wybranymi testami; Praca indywidualna (studiowanie literatury przedmiotu, wykonanie pracy zaliczeniowej) |
Metody i kryteria oceniania: |
Termin złożenia pracy zaliczeniowej 07.12.2016 Kolokwium i omówienie prac zaliczeniowych 14.12.2016 |
Uwagi: |
Literatura dodatkowa (artykuły anglojęzyczne) dostępna na stronie prowadzącego oraz rozdawana w trakcie zajęć. http://www.ip.us.edu.pl/?fo_id=67669 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.