Diagnoza psychologiczna [06-PS-SM-016]
semestr letni 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna [06-PS-SM-016] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 108 |
Limit miejsc: | 117 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Agnieszka Pasztak-Opiłka |
Literatura: |
Paluchowski, W., J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP. Brzezińska, A., Teoplitz, Z. (2007). (red.) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa, Academica. Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz- Winiewska, M. (2009). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzeziński, J., Siuta. J. (1991). Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. AERA, APA, NCoMiE (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk, GWP. PTP: Kodeks etyczno- zawodowy psychologa. www.ptp.org Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. t 1-3, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Pasztak- Opiłka, A. (2016) (red.). O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami. Warszawa: Difin. |
Zakres tematów: |
Pojęcie i przedmiot diagnozowania. Diagnozowanie i testowanie. Diagnoza psychologiczna w świecie współczesnym. Rodzaje diagnozy psychologicznej, kryteria podziału. Diagnoza kliniczna i diagnoza statystyczna. Modele diagnozy psychologicznej. Etapy procesów diagnostycznych. Praktyczne i interpersonalne umiejętności diagnosty. Kompetencje diagnostyczne. Diagnoza jako sytuacja komunikacyjna. Diagnoza jako sytuacja społeczna. Metody i techniki diagnostyczne- wywiad i obserwacja. Metody i techniki diagnostyczne- kwestionariusze, techniki projekcyjne, próby zadaniowe. Metody zdyskredytowane. Współczesne i tradycyjne ujęcie diagnozy psychologicznej. EBA. Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży- specyficzne problemy. Etyczne problemy diagnozowania. Spory i kontrowersje w diagnozie psychologicznej. Specyfika pomiaru. Norma i normalność, systemy klasyfikacyjne. Wybrane problemy współczesnej diagnozy- wielokulturowość i wielojęzyczność. |
Metody dydaktyczne: |
Jak w opisie modułu liczba godzin pracy własnej studenta: 90 opis pracy własnej studenta: Przyswojenie i analiza uzyskanej wiedzy, uzupełnienie jej o informacje z literatury, odniesienie do praktycznej pracy psychologa |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena uzyskana z egzaminu: ocena dostateczna po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na 50% pytań +1. Pozostałe oceny zgodnie z rozkładem normalnym. Ocena końcowa modułu uwzględnia oceny niedostateczne uzyskane w ramach terminów zaliczeń i egzaminów. Przed przystąpieniem do egzaminu student musi uzyskać zaliczenie z ćwiczeń, na zasadach określonych w module. W przypadku nie uzyskania zaliczenia studentowi przysługuje dodatkowy termin zaliczenia, który powinien poprzedzać termin egzaminu poprawkowego. Dla egzaminu wyznacza się dwa terminy: pierwszy i drugi (poprawkowy, organizowany w miesiącu wrześniu). Nie organizuje się indywidualnych egzaminów dla studentów, którzy nie zgłosili się na terminy wyznaczone dla całej grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.