Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna [06-PS-SM-016] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza psychologiczna [06-PS-SM-016]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agnieszka Pasztak-Opiłka
Literatura:

Paluchowski, W., J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP.

Pasztak- Opiłka, A. (2016) (red.). O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami. Warszawa: Difin.

Morrison J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. t 1-3, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zakres tematów:

Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie warunków zaliczenia przedmiotu oraz zarysu tematyki. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej.

Model diagnozy Paluchowskiego- faza prediagnostyczna.

Model diagnozy Paluchowskiego- faza badania i wstępnych decyzji.

Model diagnozy Paluchowskiego- faza opisu i interpretacji.

Model diagnozy Paluchowskiego- faza formułowania zaleceń interwencyjnych.

Diagnoza różnicowa- przegląd zagadnień.

Wywiad psychologiczny, rodzaje wywiadów. Budowanie wywiadu ustrukturalizowanego, częściowo ustrukturalizowanego. Praca z wywiadem swobodnym (etapy analizy uzyskanych danych)

Obserwacja psychologiczna, rodzaje obserwacji. Praktyczne aspekty obserwacji ustrukturalizowanej.

Testy psychologiczne- kwestionariusze, próby zadaniowe, testy projekcyjne- podział, narzędzia zdyskredytowane. Kryteria testu psychologicznego.

Konceptualizacja przypadku- tworzenie konceptualizacji na podstawie danych, uzyskanych w trakcie badania psychologicznego.

Raport psychologiczny – samodzielne pisanie raportów skierowanych do różnych odbiorców.

Krytyczna analiza raportów psychologicznych.

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu

liczba godzin pracy własnej studenta: 60

opis pracy własnej studenta: Analiza informacji uzyskanych z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Samodzielne budowanie wywiadu oraz wykorzystanie arkuszy obserwacji ustrukturalizowanej. Tworzenie konceptualizacji przypadku. Pisanie raportów psychologicznych. Przygotowanie psychodramy, skupionej na zaakcentowaniu błędów diagnostycznych, udział w nagraniu, opracowanie nagrania. Szczegółowa analiza uzyskanego materiału.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwia cząstkowe:

3 pytania, za każde pytanie można uzyskać maksymalnie 2 punkty.

Ocena dostateczna- 3 pkt

Ocena plus dostateczna-3,5 pkt

Ocena dobra-4 pkt

Ocena plus dobra- 4,5 pkt i 5 pkt

Ocena bardzo dobra- 5,5 pkt i 6 pkt

Psychodrama: Aktywny udział w psychodramie rejestrowanej na kamerach w laboratorium pozwoli zdobyć dodatkową ocenę 5,0. Do wyboru: aktywny udział w opracowywaniu materiału filmowego. Ocena końcowa z zaliczenia stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z kolokwiów cząstkowych (plus ewentualna ocena za udział w psychodramie)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)