Seminarium magisterskie - sem. 3 [06-PS-SM-403]
semestr zimowy 2016/2017
seminarium,
grupa nr 5
Przedmiot: | Seminarium magisterskie - sem. 3 [06-PS-SM-403] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Hanna Przybyła-Basista |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Podstawę stanowi literatura zebrana przez studenta w toku poszukiwań własnych – spis bibliografii jest poddawany analizie i ocenie pod kątem adekwatności i rzetelności źródeł naukowych. Ponadto jako baza dla studiów własnych obowiązuje zestaw przygotowany dla uczestników seminarium : 1. Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Carr A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Wydawnictwo: Zysk i S-ka. 3. Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Janicka I., Liberska H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. 5. Janicka, I. (2006). Kohabitacja a małżeństwo w perspektywie psychologicznej. Studium porównawcze. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 6. Liberska H., Malina A. (2011). Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin. Warszawa: Difin. 7. Linley P.A., Joseph S. (red.) (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN. 8. Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Impuls. 9. Rostowska T. (red). (2009). Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa: Difin. 10. Rostowska T. (2009). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Impuls. 11. Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. . literatura uzupełniająca 1. Brzeziński J. (2004) (red.). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Brzeziński J. (2005). Aktualność klasycznych tekstów z psychometrii dla metodologicznej i etycznej poprawności praktyki diagnostycznej odwołującej się do wyników testów psychologicznych. W : J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. (s. 9 - 25). Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Czapiński J. (red.) (2012). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN. 4. Fajkowska- Stanik M., Drat-Ruszczak K., Marszał-Wiśniewska M. (red.) ( 2004). Pułapki metodologiczne w badanaich empirycznych z zakresu psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS. 5. Harwas-Napierała B., Trempała, J. (red.). Psychologia rozwoju człowieka. T.2 : Charakterystyka okresów życia człowieka.. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Kaźmierczak M. (2008). Oblicza empatii w relacjach małżeńskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 7. Liberska H., Matuszewska M. (red.) (2001). Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Poznań : Wydawnictwo Fundacji Humaniora. 8. Tryjarska B. (red.). (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w rodzinie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. 9. Plopa M. (2004). Psychologia rodziny. Teoria i Badania. Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. 10. Sęk H., Cieślak R. (2012). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN. 11. Skrzypińska, K. (2010). Relacje rodzinne a dobrostan psychiczny w perspektywie rozwojowej. W : T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.). Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. (s. 143 - 156). Warszawa: Difin. 12. Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Zakres tematów: |
Zakres tematów: Tematyka główna i zakres prac badawczych w ramach seminarium: „Zasoby jednostki i rodziny oraz czynniki ryzyka w obliczu konfliktów, kryzysów i zmian życiowych” 1. Praca magisterska – standardy pisania rozdziałów w części teoretycznej pracy magisterskiej – szczegółowe wskazówki. 2-8. Prezentacje problematyki badań własnych – referaty uczestników seminarium świadczące o rozpracowywaniu szczegółowych zagadnień metodologicznych odnoszących się do wybranych problemów będących przedmiotem analizy w pracy magisterskiej. Projektowanie części teoretycznej pracy magisterskiej. 8- 14. Projektowanie badań własnych – formułowanie pytań badawczych i hipotez, jakie będą weryfikowane w badaniach własnych, analiza kierunków wnioskowania statystycznego, analiza problemów napotykanych przez studentów w ramach prowadzenia własnych badań empirycznych. 15. Podsumowanie seminarium. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusje w grupie seminaryjnej, praca w małych grupach, prezentacje ustne problemów wynikających z opracowywania podstaw teoretycznych badań własnych oraz dyskusje problemów związanych z prowadzeniem badań własnych, konsultacje indywidualne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie samodzielne prezentacji ustnej świadczącej umiejętności przedstawienia celu badań, postawienia pytań badawczych, uzasadnienia wyboru narzędzi pomiaru, wyboru właściwych kierunków wnioskowania statystycznego w odniesieniu do postawionych pytań badawczych i hipotez, umiejętności rozpracowywania szczegółowych zagadnień metodologicznych odnoszących się do wybranych problemów będących przedmiotem analizy w pracy magisterskiej. Przygotowanie pisemnego konspektu do dyskusji oraz pisemnej części teoretycznej pracy wraz z rozdziałem metodologicznym Proces weryfikacji wiedzy i umiejętności studenta odbędzie się na podstawie oceny prezentacji ustnej oraz pracy pisemnej. Ocena ta będzie przeprowadzona z uwzględnieniem następujących elementów: jak student radzi sobie rozpracowywaniem szczegółowych problemów w odniesieniu do wybranych problemów pracy magisterskiej; jak student radzi sobie ze stawianiem pytań badawczych i hipotez oraz wyznaczaniem kierunków analiz statystycznych; jak student radzi sobie z zaprojektowaniem części teoretycznej pracy magisterskiej i opisem teoretycznych podstaw badań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.