SPS_M09_Psychologia resocjalizacyjna [06-PS-NM-272]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | SPS_M09_Psychologia resocjalizacyjna [06-PS-NM-272] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Wiola Friedrich-Pyrak |
Strona domowa grupy: | http://www.ip.us.edu.pl |
Literatura: |
J. M. Stanik, Psychologiczne aspekty działalności resocjalizacyjnej (w:) . J. Lubelski, J. M. Stanik, L. Tyszkiewicz, Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Warszawa 1986, Wyd. Prawnicze. J. M. Stanik, Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Warszawa 1986, Wyd. Prawnicze. A. Lewicki, L. Paryzek, B. Waligóra, Podstawy psychologii penitencjarnej (w:) Psychologia kliniczna, (red.:) A. Lewicki, Warszawa 1978, PAN. M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze. H. Machel, Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk 1994, Wyd. UG. B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1 i T 2, Warszawa 2007, PWN. J.M. Stanik, Psychologiczne problemy :drugiego życia” w warunkach dyscyplinarnej izolacji, (w:) Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, „Prace psychologiczne”, nr 8, Katowice 1976, Wyd. UŚl. M. Szaszkiewicz, Tajemnice grypserki, Kraków 1997, Wyd. Instytut Ekspertyz Sądowych. H. Sęk, A. Brzezińska, Podstawy pomocy psychologicznej (w:) Psychologia, (red.:) J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk 2008, GWP. |
Zakres tematów: |
Psychologia resocjalizacyjna – jej historia, pojęcie, zadania, przedmiot, subdyscypliny i miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Pojęcie, cele i formy resocjalizacji; współczesne nurty w resocjalizacji; modele resocjalizacji w różnych krajach. Resocjalizacja i jej efektywność w środowisku otwartym i zamkniętym. Psychologiczne aspekty praktyki resocjalizacyjnej - płaszczyzny oddziaływań, uwarunkowania skuteczności resocjalizacji. Zróżnicowanie społeczności więźniów; przystosowanie do środowiska więziennego i psychologiczne następstwa izolacji więziennej. Personel penitencjarny; osobowość, płeć, staż pracy i rodzaj kontaktów personelu z osadzonymi w zakładach karnych; objawy syndromu wypalenia zawodowego i percepcja jego przyczyn. Rola i zadania psychologa w zakładzie resocjalizacyjnym Diagnoza penitencjarna: podstawy prawne orzeczeń psychologiczno- penitencjarnych. Studia przypadków. Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej Prawne i psychologiczne aspekty powrotności do przestępstwa Alternatywne, nieizolacyjne środki resocjalizacyjne Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- Przestępcy seksualni Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- Sprawcy nieletni, młodociani Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- Osadzeni uzależnieni od substancji Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- Sprawcy przestępstw z użyciem przemocy (agresywni) Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- Osadzeni z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi, upośledzeni umysłowo Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- osadzeni zagrożeni ryzykiem samobójstwa. |
Metody dydaktyczne: |
wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach, analiza przypadków, praca własna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: - rygorowe na podstawie obecności (nie mniej niż 80% frekwencja), - prac zaliczeniowych - oraz kolokwium zaliczeniowego. Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów. - 51-59% - ocena dostateczna (3,0); - 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5); - 70-79% - ocena dobra (4,0); - 80-89% - ocena dobra plus (4,5); - 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). |
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.