Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M10_Metody poprawy jakości życia w cyklu życia [06-PS-SM-285] semestr zimowy 2016/2017
Laboratorium, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: SPZ_M10_Metody poprawy jakości życia w cyklu życia [06-PS-SM-285]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Patrycja Stawiarska
Literatura:

obowiązkowa:

Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar

Heszen I., Życińska J. (2008)(red.). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Wydawnictwo ACADEMICA.

Łuszczyńska A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. Warszawa, PWN.

Łuszczyńska A(2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk, GWP.

Łuszczyńska A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa, PWN

Okulicz-Kozaryn K., Ostaszewski K. (2008)(red.).Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce. Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii

Padesky Ch.A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Smółka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków, Oficyna a Wolters Kluwer business

Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. Warszawa, Difin

Woynarowska B. (2008). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa, PWN

uzupełniająca:

Czapiński J. (2005)(red.). Psychologia pozytywna. Warszawa, PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa, PWN

Puchalski K. (2011). Promocja zdrowia w Polsce w obliczu procesu medykalizacji. Przedmiot oraz kontekst dla badań z pogranicza psychologii i socjologii zdrowia (s. 41-69). W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza. Katowice, Wyd. UŚ

Rosińska A. (2011). Promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Strategiczne planowanie prozdrowotnej zmiany. W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (s. 69-89).Katowice, Wyd. UŚ

i inne pozycje uzupełniające

Zakres tematów:

1.Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, literatury i warunków zaliczenia przedmiotu.

2.Jakość życia a zdrowie – edukacja zdrowotna – założenia a realizacja. Pojęcie promocji zdrowia, prewencji zaburzeń i poprawy jakości życia – odniesienia do działań praktycznych. Podstawy konstruowania programów poprawiających jakość życia. Programy promocyjne, prewencyjne i bariery w ich realizacji.

3.Podejmowanie zachowań zdrowotnych i ich zmiana jako metoda poprawy jakości życia ? (2 zajęcia) – kontekst praktyczny

4.Nadwaga i otyłość – działania prewencyjne – interwencje psychologiczne - zajęcia warsztatowe (2 zajęcia)

5.Interwencje poznawcze – behawioralne. Zaburzenia odżywiania – bulimia: program terapii – jako przykład - zajęcia warsztatowe.

6.Jakość życia w zdrowiu i chorobie – najważniejsze wyznaczniki – własne propozycje programów poprawy jakości życia (promocyjnych i prewencyjnych)– indywidualne prezentacje, analiza krytyczna i dyskusja w grupie (3 zajęcia)

7.Jakość życia w miejscu pracy – jak ją podnosić, jak przeciwdziałać stresowi zawodowemu i wypaleniu zawodowemu- teoria a praktyka (elementy warsztatowe).

8.Metody interaktywne w pracy z dziećmi i młodzieżą –zajęcia warsztatowe

9.Trening kompetencji społecznych – doskonalenie umiejętności interpersonalnych – wprowadzenie teoretyczne i zajęcia warsztatowe

10.Neuronauka – neurobiologiczny kontekst poprawy jakości życia – analiza przypadków i programy poprawy jakości życia – kontekst promocyjny i prewencyjny

11.Podsumowanie zajęć – zajęcia zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

dyskusja w grupie, zajęcia warsztatowe, prezentacje multimedialne

Metody i kryteria oceniania:

•dyskusja na zajęciach

• prezentacje i analiza wybranych programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń - dyskusja w grupie

•indywidualne prezentacje dotyczące wybranych metod poprawy jakości życia - dyskusja w grupie

•zajęcia warsztatowe, krytyczna analiza i dyskusja w grupie

•obserwacja

•symulacje sytuacji terapeutycznych,

•praca zaliczeniowa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)