SPZ_M10_Metody poprawy jakości życia w cyklu życia [06-PS-SM-285]
semestr zimowy 2016/2017
Laboratorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | SPZ_M10_Metody poprawy jakości życia w cyklu życia [06-PS-SM-285] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Patrycja Stawiarska |
Literatura: |
obowiązkowa: Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar Heszen I., Życińska J. (2008)(red.). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Wydawnictwo ACADEMICA. Łuszczyńska A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. Warszawa, PWN. Łuszczyńska A(2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk, GWP. Łuszczyńska A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa, PWN Okulicz-Kozaryn K., Ostaszewski K. (2008)(red.).Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce. Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii Padesky Ch.A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków, Wydawnictwo UJ. Smółka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków, Oficyna a Wolters Kluwer business Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. Warszawa, Difin Woynarowska B. (2008). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa, PWN uzupełniająca: Czapiński J. (2005)(red.). Psychologia pozytywna. Warszawa, PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa, PWN Puchalski K. (2011). Promocja zdrowia w Polsce w obliczu procesu medykalizacji. Przedmiot oraz kontekst dla badań z pogranicza psychologii i socjologii zdrowia (s. 41-69). W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza. Katowice, Wyd. UŚ Rosińska A. (2011). Promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Strategiczne planowanie prozdrowotnej zmiany. W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (s. 69-89).Katowice, Wyd. UŚ i inne pozycje uzupełniające |
Zakres tematów: |
1.Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, literatury i warunków zaliczenia przedmiotu. 2.Jakość życia a zdrowie – edukacja zdrowotna – założenia a realizacja. Pojęcie promocji zdrowia, prewencji zaburzeń i poprawy jakości życia – odniesienia do działań praktycznych. Podstawy konstruowania programów poprawiających jakość życia. Programy promocyjne, prewencyjne i bariery w ich realizacji. 3.Podejmowanie zachowań zdrowotnych i ich zmiana jako metoda poprawy jakości życia ? (2 zajęcia) – kontekst praktyczny 4.Nadwaga i otyłość – działania prewencyjne – interwencje psychologiczne - zajęcia warsztatowe (2 zajęcia) 5.Interwencje poznawcze – behawioralne. Zaburzenia odżywiania – bulimia: program terapii – jako przykład - zajęcia warsztatowe. 6.Jakość życia w zdrowiu i chorobie – najważniejsze wyznaczniki – własne propozycje programów poprawy jakości życia (promocyjnych i prewencyjnych)– indywidualne prezentacje, analiza krytyczna i dyskusja w grupie (3 zajęcia) 7.Jakość życia w miejscu pracy – jak ją podnosić, jak przeciwdziałać stresowi zawodowemu i wypaleniu zawodowemu- teoria a praktyka (elementy warsztatowe). 8.Metody interaktywne w pracy z dziećmi i młodzieżą –zajęcia warsztatowe 9.Trening kompetencji społecznych – doskonalenie umiejętności interpersonalnych – wprowadzenie teoretyczne i zajęcia warsztatowe 10.Neuronauka – neurobiologiczny kontekst poprawy jakości życia – analiza przypadków i programy poprawy jakości życia – kontekst promocyjny i prewencyjny 11.Podsumowanie zajęć – zajęcia zaliczeniowe |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja w grupie, zajęcia warsztatowe, prezentacje multimedialne |
Metody i kryteria oceniania: |
•dyskusja na zajęciach • prezentacje i analiza wybranych programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń - dyskusja w grupie •indywidualne prezentacje dotyczące wybranych metod poprawy jakości życia - dyskusja w grupie •zajęcia warsztatowe, krytyczna analiza i dyskusja w grupie •obserwacja •symulacje sytuacji terapeutycznych, •praca zaliczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.