Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Medical sociology in theory and practice [05-SN-S1-TKJM] semestr zimowy 2016/2017
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Medical sociology in theory and practice [05-SN-S1-TKJM]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 7
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Maja Drzazga-Lech
Literatura:

T. Parsons: The social system, Glencoe : The Free Press, 1964, chapter X.

R. M. Weinsteinhttp: Goffman's Asylums and the Social Situation

of Mental Patients://orthomolecular.org/library/jom/1982/pdf/1982-v11n04-p267.pdf

K. Arikan: A Stigmatizating Attitude Towards Psychiatric Illnessesis Associated with Narcissistic Personality Traits [in:] IsrJPsychiatryRelatSciVol42No.4(2005)248–250

E. Zakrzewska-Manterys: A History of the Exclusion of the Mentally Handicapped [in:] Qualitative Sociology Review 2015 PSJ Tom XI Number 3.

R. Sevigny, Ch. Sheying, E. Y. Chen: Explanatory Models of Ilness and Psychiatric Rehabilitation: A Clinical Sociology Approach [in:] Qualitative Sociology Review, Volume 6, Issue 3, 2010.

K. Dillenburger, J. A. Jordan and L. McKerr: Autism Spectrum Disorder: Public awareness and attitudes [in:] Research Update, Number 84, 2013.

Report publisched by World Health Organisation:

Autism spectrum disorders & other developmental disorders From raising awareness to building capacity,

Gender differences in the epidemiology of affective disorder and schizophrenia,

Schizophrenia and public health,

World Report on disability, Summary.

Reports publisched by CBOS:

CBOS 051_16 Legal avalibility of abortion

CBOS 096_15 Acceptance of in-vitro fertilisation

CBOS 112_16 Use of health inssurience

CBOS 113_16 Oppinion about healthcare system

CBOS 138_16bHealth abd healthy behaviour

CBOS 144_16 Expectation about abortion law

Zakres tematów:

1. Socjologia medycyny: zagadnienia badawcze, metodologia, metody i techniki badań. Różnica pomiędzy "sociology in medicine" i "sociology of medicine".

2. M. Sokołowska jako propagatorka socjologii medycyny w Polsce

3. Funkcjonalizm. Zagadnienia: medycyna jako instytucja kontroli społecznej, choroba jako dewiacja.

4. Relacja pomiędzy lekarzem a pacjentem. Różnica pomiędzy ujęcie w ramach funkcjonalizmu i konsumpcjonizmu.

5. Rozwój socjologii medycyny w ramach interakcjonizmu. Etykietowanie i stygmatyzacja.

6. E. Goffman, perspektywa dramaturgiczna, socjologia medycyny. Szpital psychiatryczny jako instytucja totalna.

7. Spectrum autyzmu jako choroba cywilizacyjna. Wpływ stylu życia odznaczającego się wysokim stopniem technicyzacji na zdrowie dzieci.

8. Zaburzenia psychiczne a proces stygmatyzacji.

9. Osoby niepełnosprawne jako przedstawiciele grup marginalizowanych. Zagrożenie wyłączeniem społecznym i potrzeba działań na rzecz integracji.

10. Zdrowie i prozdrowotne zachowania Polaków.

11. Zdrowie i prawa człowieka.

12. Zapłodnienie in-vitro.

13. Aborcja

Metody dydaktyczne:

Metody problemowa. Praca z tekstem. Pogadanka. Elementy wykładu problemowego. Metoda projektowa. Samodzielna praca studentów nad wybranym zagadnieniem.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się cząstkowe oceny z 4 obszarów:

1. Obecność na zajęciach

(dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach, studenta obowiązuje znajomość materiału z wszystkich zajęć, powyżej jednej nieobecność student musi zaliczyć materiał z zajęć, na których był nieobecny na konsultacjach u wykładowcy):

- student obecny na wszystkich zajęciach - ocena cząstkowa 5

- student jednokrotnie nieobecny na zajęciach - ocena cząstkowa 4+

- student dwukrotnie nieobecny na zajęciach - ocena cząstkowa 4

- student trzykrotnie nieobecny na zajęciach - ocena cząstkowa 3+

- student czterokrotnie nieobecny na zajęciach - ocena cząstkowa 3

2. Aktywny udział w zajęciach:

- student znający literaturę zadaną na konkretne zajęcia, potrafiący ją streścić i skomentować, odnieść do innych socjologicznych pozycji związanych z tematem, a ponadto dopytujący się, samodzielnie zgłaszający zagadnienia z obszaru socjologii medycyny i opracowujący je - ocena cząstkowa 5

- student znający literaturę zadaną na konkretne zajęcia, potrafiący ją streścić i skomentować, odnieść do innych socjologicznych pozycji związanych z tematem - ocena cząstkowa 4+

- student znający literaturę zadaną na konkretne zajęcia, potrafiący ją streścić i skomentować - ocena cząstkowa 4

- student znający literaturę zadaną na konkretne zajęcia, potrafiący ją streścić - ocena cząstkowa 3+

- student, który przywołuje odpowiednie fragmenty omawianego tekstu w odpowiednim momencie zajęć - ocena cząstkowa 3

3. Realizacja grupowego projektu

- student zaangażowany w realizację projektu grupowego, nie tylko podążający za wskazówkami wykładowcy, ale również samodzielnie wyszukujący pomysły, które mogą podwyższyć jakość realizowanego wspólnie z grupa projektu, potrafiący streścić całość projektu, student, który w sensowny sposób wykorzystuje wiedzę poznaną w trakcie zajęć w celu realizacji projektu grupowego, - ocena cząstkowa 5

- student zaangażowany w realizację projektu grupowego, potrafiący streścić całość projektu, student, który w sensowny sposób wykorzystuje wiedzę poznaną w trakcie zajęć w celu realizacji projektu grupowego - ocena cząstkowa 4+

- student zaangażowany w realizację swojej zadania w ramach projektu grupowego, potrafiący streścić całość projektu, student, który w sensowny sposób wykorzystuje wiedzę poznaną w trakcie zajęć w celu realizacji projektu grupowego - ocena cząstkowa 4

- student zaangażowany w realizację swojego zadania w ramach projektu grupowego, który w sensowny sposób wykorzystuje wiedzę poznaną w trakcie zajęć w celu realizacji projektu grupowego - ocena cząstkowa 3 +

- student, który zrealizował swoje zadanie w ramach projektu grupowego poprawnie stosując terminologię, którą poznał w trakcie zajęć - ocena cząstkowa 3

4. Pozytywne zaliczenie kolokwium końcowego.

Student zalicza kolokwium końcowe jeśli uzyska jeden ze stopni: 3, 3+, 4, 4+, 5.

Uwagi:

5 semestr Stosowane Nauki Spoleczne, I st. stacjonarne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)