Przemiany sztuki współczesnej - wybrane zagadnienia [02-FP-DKU-S2-PSW]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przemiany sztuki współczesnej - wybrane zagadnienia [02-FP-DKU-S2-PSW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Kałuża | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Serge Guilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej. Ekspresjonizm abstrakcyjny, wolności i zimna wojna, rozdział IV: 1948 – międzynarodowy sukcec; 2. P. Sztabińska, Minimal art – między modernizmem a postmodernizmem , w: tejże, Szuka geometryczna a postmodernizm 3.S. Morawski, Pop art po trzydziestu latach, W; W kręgu zagadnień awangardy III, Łódź 1990 4.G. Dziamski, Zwrot ku nature, czyli odnowienie pamięci gatunkowej, W: tegoż, Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu; 5. T. Załuski, Danel Buren: sztuka in situ, W; tegoż, Modernizm artystyczny i powtórzenie; 6. A. Rejniak-Majewska, „Gra przemilczanego” – muzealny demontaż Josepha Kosutha, w: tejże, Puste miejsce po krytyce? 7. Claire Bishop, Performans delegowany, W; tejże, Sztuczne piekła 8.Klasyczne dział sztuki nowych mediów, red. P. Zawojski 9. E. Majewska, Ucieleśnione zniesienie końca sztuki w pracach Valie Export, w: tejże, Sztuka jako pozór? Cenzura i inne paradoksy upolitycznienia kultury 10. Jerzy Kaczmarek, Joseph Beuys, Od sztuki do społecznej utopii, Poznań 2001 (fragmenty) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ekspresjonizm abstrakcyjny – Jackson Pollock, Willem de Konning, Minimalizm/Postminimalizm: Donald Judd, Robert Morris/ Roni Horn Pop-art: Andy Warhol Land-art: Robert Smithson, Walter de Maria Sztuka krytyki instytucji; Hans Haacke, Daniel Buren Konceptualizm: Joseph Kostuth, fluxus Performanse: Lourie Anderson, sztuka partycypacyjna Sztuka nowych mediów: video-art: Bill Viola Sztuka feministyczna: Valie Export Sztuka ekologiczna: Joseph Beys Neoekspresjonizm: G. Baselitz, Anzelm Kiefer |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
pogadanka, prezentacje multimedialne, |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna na zaliczenie |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 sem. fil. pol. II stopnia, specj. dziennikarstwo i komunikacja kult. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.