Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:00 - 16:30
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Danuta Krzyżyk
Literatura:

Literatura obowiązkowa

O. Baszewska, K. Chmielewska, M. Glazik, K. Larecka: Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a. Bydgoszcz 2012.

M. Bogdanowicz, A. Adryjanek: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004.

A. Bryńska, T. Wolańczyk: Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010.

B. Chrzanowska, J. Święcicka: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006.

B. Dyrda: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia. Kraków 2000.

T. Giza: Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Kielce 2011.

B. M. Hyman, Ch. Pedrick: Pokonać OCD, czyli zaburzenia obsesyjno-

-kompulsyjne. Praktyczny przewodnik. Gdańsk 2014.

W. Limont: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?. Sopot 2010.

J. Morrison: DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków 2016.

D. Pentecost: Wychować dziecko z ADD i ADHD. Praktyczne strategie opanowania trudnych zachowań dzieci z ADD i ADHD. Warszawa 2008.

J. Thompson: Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa 2013.

L. Wiatrowska: Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

J. Bates, S. Munday: Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane. Warszawa 2005.

E. R. Bernacka: Rozważania terminologiczne wokół pojęć: uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny. W: Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Red. W J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Warszawa 2009.

K. Bieluga: Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego. Kraków 2003.

A. Bryńska: Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Kraków 2007.

Ch. R. Carter: ADHD/ADD. Jak pomóc dziecku ogarnąć chaos. Warszawa 2012.

J. Cieszyńska: Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków 2001.

I. Derezińska, M. Gajdzik: Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010.

R. D. Devis, E. M. Braun: Dar dysleksji. Poznań 2001.

J.W. Eby, J. F. Smutny: Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa 1998.

J. Frączek: Praca z dziećmi z grupy ryzyka dysleksji. http://zspgpiotrowice.pl/oldsite/publikacje/fraczekj/dysleksja.pdf

F. Jacqueline, Techniki, które mogą pomóc uczniom z Syndromem Tourette'a (TS) w pracach pisemnych . „Rewalidacja” 2002, nr 1.

M. Jerzak, A. Kołakowski: ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk 2014.

M. Kamińska: Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu. Warszawa 2010.

A. Klim-Klimaszewska: Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii. Warszawa 2015.

A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007.

A. Munden, J. Arcelus: ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców nauczycieli, lekarzy i terapeutów. Warszawa 2006.

Modele opieki nad dzieckiem zdolnym. Red. M . Partyka, Warszawa 2000.

Z. Pomirska: Wygraj z dysleksją: zbiór ćwiczeń usprawniających umiejętność czytania – przeznaczony dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, ich nauczycieli i rodziców. Kielce 2004.

Praca z dzieckiem wymagającym. Red. E. Przygońska. Toruń 2011.

G. Reid, S. Green: 100 i więcej pomysłów jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk 2015.

M. Robertson, S. Baron-Cohen: Zespół Tourette’a. Warszawa 2001.

A. Salcher: Utalentowany uczeń i jego wrogowie. Rzeszów 2009.

H. Skibińska: Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz 2001.

C. Susan: Specjalne strategie i techniki stosowane w klasach dla uczniów z Syndromem Tourette'a. „Rewalidacja” 2002, nr 1.

S. S. Strichart, Ch. T. Mangrum II: Dziecko z ADHD w klasie. Planowanie pracy dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi. Gdańsk 2009.

F. Tallis: Wolni od obsesji. Warszawa 1996.

H. Weyhreter: Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa 2004.

I. Wilekowiejska-Comi: Praktyka w ADHD i ADD. „Remedium” 2002, nr 5.

M. Witas, A. Lamparska-Warchalska: Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne wczoraj i dziś. http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=168

Wokół dysleksji. Co warto wiedzieć o dysleksji i nowoczesnych sposobach przeciwdziałania jej. Red. Z. Pomirska. Warszawa 2010.

B. Zakrzewska: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1998.

B. Zakrzewska: Trudności w pisaniu i czytaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa 1999.

Zakres tematów:

1. Uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny - ustalenia terminologiczne; osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych; praca z uczniem zdolnym i uzdolnionym humanistycznie na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych. Uczeń zdolny we współczesnych systemach edukacyjnych.

2. Uczeń podwójnie wyjątkowy; praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem podwójnie wyjątkowym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych.

3. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych – charakterystyka zjawiska.

4. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z dysleksją rozwojową na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy).

5. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z ADD, ADHD na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy).

6. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zespołem Aspergera na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy).

10. Symptomy i obszary zaburzeń w zespole obsesyjno-kompulsyjnym, trudności uczniów z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego.

14. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych.

15. Symptomy i obszary zaburzeń w zespole Tourette’a, trudności uczniów z zespołem Tourette'a na lekcjach języka polskiego.

16. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zespołem Tourette’a na lekcjach języka polskiego.

Metody dydaktyczne:

Metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne, pokaz.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności i zaangażowania Studentów na zajęciach (20%), oceny za przygotowany referat wraz z prezentacją i/lub materiałami dodatkowymi dla grupy (40%) oraz wyniku kolokwium końcowego (40%). Kolokwium (test sprawdzający holistyczny) zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach; zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie ćwiczeń, a także do zalecanej lektury; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany.

Praca własna Studentów: samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przedstawienie wyników pracy na zajęciach, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach (80 godzin).

Uwagi:

studenci II stopnia, 3 semestru fil.pol., specjalność nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)