Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:00 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Danuta Krzyżyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa O. Baszewska, K. Chmielewska, M. Glazik, K. Larecka: Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a. Bydgoszcz 2012. M. Bogdanowicz, A. Adryjanek: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004. A. Bryńska, T. Wolańczyk: Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010. B. Chrzanowska, J. Święcicka: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006. B. Dyrda: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia. Kraków 2000. T. Giza: Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Kielce 2011. B. M. Hyman, Ch. Pedrick: Pokonać OCD, czyli zaburzenia obsesyjno- -kompulsyjne. Praktyczny przewodnik. Gdańsk 2014. W. Limont: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?. Sopot 2010. J. Morrison: DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków 2016. D. Pentecost: Wychować dziecko z ADD i ADHD. Praktyczne strategie opanowania trudnych zachowań dzieci z ADD i ADHD. Warszawa 2008. J. Thompson: Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa 2013. L. Wiatrowska: Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków 2013. Literatura uzupełniająca J. Bates, S. Munday: Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane. Warszawa 2005. E. R. Bernacka: Rozważania terminologiczne wokół pojęć: uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny. W: Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Red. W J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Warszawa 2009. K. Bieluga: Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego. Kraków 2003. A. Bryńska: Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Kraków 2007. Ch. R. Carter: ADHD/ADD. Jak pomóc dziecku ogarnąć chaos. Warszawa 2012. J. Cieszyńska: Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków 2001. I. Derezińska, M. Gajdzik: Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010. R. D. Devis, E. M. Braun: Dar dysleksji. Poznań 2001. J.W. Eby, J. F. Smutny: Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa 1998. J. Frączek: Praca z dziećmi z grupy ryzyka dysleksji. http://zspgpiotrowice.pl/oldsite/publikacje/fraczekj/dysleksja.pdf F. Jacqueline, Techniki, które mogą pomóc uczniom z Syndromem Tourette'a (TS) w pracach pisemnych . „Rewalidacja” 2002, nr 1. M. Jerzak, A. Kołakowski: ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk 2014. M. Kamińska: Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu. Warszawa 2010. A. Klim-Klimaszewska: Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii. Warszawa 2015. A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007. A. Munden, J. Arcelus: ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców nauczycieli, lekarzy i terapeutów. Warszawa 2006. Modele opieki nad dzieckiem zdolnym. Red. M . Partyka, Warszawa 2000. Z. Pomirska: Wygraj z dysleksją: zbiór ćwiczeń usprawniających umiejętność czytania – przeznaczony dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, ich nauczycieli i rodziców. Kielce 2004. Praca z dzieckiem wymagającym. Red. E. Przygońska. Toruń 2011. G. Reid, S. Green: 100 i więcej pomysłów jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk 2015. M. Robertson, S. Baron-Cohen: Zespół Tourette’a. Warszawa 2001. A. Salcher: Utalentowany uczeń i jego wrogowie. Rzeszów 2009. H. Skibińska: Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz 2001. C. Susan: Specjalne strategie i techniki stosowane w klasach dla uczniów z Syndromem Tourette'a. „Rewalidacja” 2002, nr 1. S. S. Strichart, Ch. T. Mangrum II: Dziecko z ADHD w klasie. Planowanie pracy dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi. Gdańsk 2009. F. Tallis: Wolni od obsesji. Warszawa 1996. H. Weyhreter: Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa 2004. I. Wilekowiejska-Comi: Praktyka w ADHD i ADD. „Remedium” 2002, nr 5. M. Witas, A. Lamparska-Warchalska: Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne wczoraj i dziś. http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=168 Wokół dysleksji. Co warto wiedzieć o dysleksji i nowoczesnych sposobach przeciwdziałania jej. Red. Z. Pomirska. Warszawa 2010. B. Zakrzewska: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1998. B. Zakrzewska: Trudności w pisaniu i czytaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa 1999. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny - ustalenia terminologiczne; osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych; praca z uczniem zdolnym i uzdolnionym humanistycznie na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych. Uczeń zdolny we współczesnych systemach edukacyjnych. 2. Uczeń podwójnie wyjątkowy; praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem podwójnie wyjątkowym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych. 3. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych – charakterystyka zjawiska. 4. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z dysleksją rozwojową na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy). 5. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z ADD, ADHD na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy). 6. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zespołem Aspergera na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy). 10. Symptomy i obszary zaburzeń w zespole obsesyjno-kompulsyjnym, trudności uczniów z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego. 14. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych. 15. Symptomy i obszary zaburzeń w zespole Tourette’a, trudności uczniów z zespołem Tourette'a na lekcjach języka polskiego. 16. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zespołem Tourette’a na lekcjach języka polskiego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne, pokaz. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności i zaangażowania Studentów na zajęciach (20%), oceny za przygotowany referat wraz z prezentacją i/lub materiałami dodatkowymi dla grupy (40%) oraz wyniku kolokwium końcowego (40%). Kolokwium (test sprawdzający holistyczny) zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach; zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie ćwiczeń, a także do zalecanej lektury; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany. Praca własna Studentów: samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przedstawienie wyników pracy na zajęciach, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach (80 godzin). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
studenci II stopnia, 3 semestru fil.pol., specjalność nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.