Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ewaluacyjne [05-SO-S2-BE] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Badania ewaluacyjne [05-SO-S2-BE]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Rafał Muster
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ciężka B., Planowanie ewaluacji w : Ewaluacja – kwestie ogólne,

Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2005.

Ciężka B., Przewodnik do autoewaluacji projektów realizowanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, Warszawa 2005.

Ewaluacja krok po kroku, czyli zalecenia IZ w zakresie prowadzenia ewaluacji w ramach PO KL, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Wydanie II zmienione, Warszawa 2011.

Ewaluacja w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Listopad 2009.

Faliszek K. (red.), Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych. Aspekty teoretyczne i praktyczne na podstawie doświadczeń badawczych, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2013.

K. Faliszek, R. Muster, G. Libor, D. Nowalska-Kapuścik, M. Szpoczek-Sało, Fundusze unijne zmieniają Polskę? Analiza ewaluacji projektów unijnych na przykładzie województwa śląskiego, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach nr 3118, Katowice 2013

Gałka E. (red.), Ewaluacja projektów miękkich. Kompendium, Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP, 2008.

Haber A. (red.), Ewaluacja ex – post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007.

Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, Warszawa 2002.

Kuczmierowska L., Wprowadzenie do ewaluacji ekonomicznej, Stowarzyszenie Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS, 2008.

Majewski T. (red.), Studium oceny końcowej Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa 2005.

Mazur S. (red.), Ewaluacja funduszy strukturalnych – perspektywa regionalna, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2007.

Olejniczak K., Mechanizmy wykorzystania ewaluacji. Studium ewaluacji średniookresowych INTERREG III, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.

Pietras – Goc B. (red.), Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera, Kraków 2008.

Pylak K., Podręcznik ewaluacji efektów projektów infrastrukturalnych, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

Skierniewski T., Partnerzy procesu ewaluacji w: Ewaluacja – kwestie ogólne, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2005.

Zajączkowska A., Monitoring na potrzeby wdrażania projektu, Stowarzyszenie Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS, Warszawa 2008.

Podręcznik – Zarządzanie Cyklem Projektu, Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Maj 2004.

Zakres tematów:

1. Fundusze unijne w Polsce;

2. Wpływ projektów unijnych na otoczenie;

3. Uwarunkowania prawne ewaluacji w Polsce i na świecie;

4. Uwarunkowania instytucjonalne badań ewaluacyjnych;

5. Metody i techniki wykorzystywane w badaniach ewaluacyjnych;

6. Schematyzacja i operacjonalizacja badań ewaluacyjnych;

7. Przykłady dobrych praktyk badań ewaluacyjnych;

8. Analiza błędów najczęściej popełnianych w trakcie realizacji badań ewaluacyjnych;

9. Procedury przygotowania badań ewaluacyjnych;

10. Etyka prowadzenia badań ewaluacyjnych

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia, konsultacje (regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach), warsztaty grupowe .

Przygotowywanie i wygłaszanie referatów. Analiza przypadków - case studies.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przygotowują pisemną pracę semestralną - projekt badania ewaluacyjnego, łącznie z propozycjami narzędzi badawczych.

Ponadto po każdych zajęciach dydaktycznych oceniana będzie aktywność merytoryczna studentów. Studenci będą mogli także przygotować referaty, w których przedstawią praktyczne przykłady realizacji badań ewaluacyjnych - wskazując ewentualne rekomendacje zmian zastosowanej metodologii. Przygotowany referat na odpowiednim poziomie merytorycznym może wpłynąć na podniesienie oceny o jeden stopień.

Uwagi:

3 semestr, Studia miejskie / II stopeń, stacjonarne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)