Gatunki dziennikarskie [05-DK-S1-GD16]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Gatunki dziennikarskie [05-DK-S1-GD16] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 29 |
Prowadzący: | Ewelina Tyc |
Literatura: |
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000. Loewe I., 2012: Gatunki perswazyjne w komunikacji społecznej, [w] „Roczniki Humanistyczne” T. LX, 2012, s. 169-179. Słownik terminologii medialnej. Red. W.Pisarek. Kraków 2006. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, Lublin 2008. Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2006. |
Zakres tematów: |
1. Telewizja jako medium masowe. Charakterystyka komunikacji masowej; 2. Gatunki perswazyjne w komunikacji społecznej. Perswazja w telewizji; 3. Promocja informacji, czyli zapowiedź; 4.Autotematyzm telewizji 5. Informacyjny tekst telewizyjny (korpusy) na przykładzie serwisu informacyjnego (sposoby na osiągniecie obiektywizacji, precyzji, konkretu); 6.Publicystyczny tekst telewizyjny na przykładzie komentarza (informacyjność, sposoby na osiągnięcie subiektywizacji, wyrażenia opinii, eufemizacja i dosadność, tabu i grzeczność); 7. Informacja (warsztat gatunkowy); 8. Dialog w mediach (rozmowa); 9.Wywiad (warsztat gatunkowy); 10. Magazyn telewizyjny jako przykład gatunku w formie kolekcji; 11. Radio – dominacja kodu audialnego. Język mówiony w zestawieniu z językiem pisanym; 12. Felieton (warsztat gatunkowy); 13. Reportaż (warsztat gatunkowy); |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń (w trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia). Ćwiczenia warsztatowe (ćwiczenia na zajęciach sprawdzające warsztat, umiejętności zastosowania odpowiednich konwencji gatunkowych). Prace pisemne (samodzielne prace będące sprawdzianami praktycznych umiejętności przyszłego dziennikarza, umiejętności zastosowania właściwych gatunkowych realizacji, studenci te prace wykonują w domu). Analiza formalna i treściowa tekstów dziennikarskich (to analiza konkretnych, najczęściej kanonicznych wzorców gatunkowych, obrazująca idealne teksty gatunkowe). |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest za: - studiowanie literatury przedmiotu; - przygotowywanie prac i ćwiczeń pisemnych; - obecność i aktywność na zajęciach; |
Uwagi: |
3 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.