Metoda fenomenologiczna [05-DF-S2-02]
semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metoda fenomenologiczna [05-DF-S2-02] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 73 |
Limit miejsc: | 80 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Piotr Łaciak |
Literatura: |
Bocheński J. M.: Współczesne metody myślenia. Poznań 1992. Herbut J.: Elementy metodologii filozofii. Lublin 2004. Husserl E.: Idea fenomenologii. Pięć wykładów. Tłum. J. Sidorek. Warszawa 1990. Ingarden R.: Dążenia fenomenologów. W: Idem: Z badań nad filozofią współczesną. Warszawa 1963, s. 269-379. Kamiński S.: Próba typologii metod filozofowania. W: Idem: Jak filozofować? Lublin 1989, s. 63-70. Stępień A. B.: Metody filozoficzne. W: Idem: Wstęp do filozofii. Lublin 1989, s. 24-34. Stróżewski W.: O metodzie fenomenologii. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 78-95. Tischner J.: Fenomenologia i hermeneutyka. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 130-144. |
Zakres tematów: |
1. Podział metod filozoficznych i ich ogólna charakterystyka: metoda metafizyczna, ontologiczna, hermeneutyczna, transcendentalna-krytyczna, lingwistyczno-analityczna, dekonstrukcjonistyczna. 2. Stosunek metody fenomenologicznej do innych metod filozoficznych. 3. Metoda fenomenologiczna jako metoda krytyczna. 4. Krytyka przesądów jako cel fenomenologii. 5. Zasada oczywistości jako zasada fenomenologii. 6. Zawieszenie sądu (epoché) i redukcja ejdetyczna jako filary metody fenomenologicznej. 7. Metoda fenomenologiczna jako refleksyjne odsłanianie tego, co zasłonięte w nastawieniu naturalnym. 8. Hermeneutyczne implikacje metody fenomenologicznej. 9. Możliwość zastosowania metody fenomenologicznej w coachingu. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład (metoda podająca z elementami dyskusji). |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością kluczowych zagadnień fenomenologii. W sposób swobodny formułuje poprawne wypowiedzi w zakresie poznanych zagadnień. W ramach argumentacji potrafi sformułować wypowiedź, w której rozumiejąco wykazuje się wiedzą nabytą na wykładzie i na podstawie zalecanej literatury. dobry plus (4.5): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień fenomenologii. W zakresie poznanych zagadnień potrafi sformułować poprawne wypowiedzi, w których wykazuje się zarazem znajomością w odniesieniu do tekstów filozoficznych. dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień i terminologii filozofii Husserla. dostateczny plus (3,5): student w sposób niewyczerpujący i niesamodzielny formułuje wypowiedzi w zakresie podstawowych zagadnień problemowych omówionych na wykładzie. dostateczny (3,0): znajomość kluczowych zagadnień i pojęć filozofii fenomenologicznej wskazuje na braki w odniesieniu do poziomu merytorycznego lub formalnego. |
Uwagi: |
Przedmioty obowiązkowe, 1 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.