Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium z historii starożytnej (cz.2.) [05-HI-S1-SEM001.2] semestr zimowy 2016/2017
seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium z historii starożytnej (cz.2.) [05-HI-S1-SEM001.2]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Kluczek
Literatura:

Literatura podstawowa:

stosownie do tematu konkretnej pracy licencjackiej

Literatura uzupełniająca:

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1978

Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2004

Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996

Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984

Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, 2001

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t.1-2, red. E. Wipszycka, Warszawa 1985, 1986

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, red. E. Wipszycka, Warszawa 2001

Zakres tematów:

Na bieżąco przypominane są na zajęciach podstawowe zasady pisania prac o charakterze naukowym, tworzenia bibliografii i przypisów, a także uwypuklana specyfika historii starożytnej (baza źródłowa i podstawowe pomoce naukowe – bibliografie). Kontynuowane jest gromadzenie przez seminarzystów źródeł i opracowań do konkretnych tematów. W miarę postępującej kwerendy bibliotecznej podczas spotkań seminaryjnych prezentowanie przez seminarzystów bieżących efektów ich prac w postaci zebranych źródeł i opracowań, dyskutowanie nad problemami, wątpliwościami, trudnościami interpretacyjnymi, hipotezami, które pojawiają się przy analizie źródeł i literatury przedmiotu. Następnie w toku zajęć prezentowanie postępów pisania prac, przedstawienie ich konspektów, wspólna dyskusja nad nimi, przygotowywanie w formie referatów kluczowych i najbardziej kontrowersyjnych zagadnień. W miarę postępów w pisaniu prac licencjackich prezentowanie przez uczestników seminarium już powstających fragmentów prac

Metody dydaktyczne:

metoda problemowa; dyskusja; analiza i interpretacja materiałów źródłowych, ewentualne ich tłumaczenia; analiza tematów badawczych pod kątem właściwego ujęcia poruszanej w nich problematyki;

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową (semestralną) składa się:

– ocena ciągła: frekwencja, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja nad własną pracą i pracami innych uczestników seminarium; poziom merytoryczny dyskusji

– postęp w tworzeniu pracy licencjackiej (oddany i zaakceptowany co najmniej jeden rozdział pracy)

Ocena końcowa nie jest średnią tych składowych; akcent kładziony jest na umiejętności warsztatowe, pracę nad źródłami, ich analizę i interpretację, czyli merytoryczne przygotowanie studenta do pisania pracy licencjackiej i jego wiedzę historyczną związaną z badanym tematem, oraz na systematyczną pracę nad tematem pracy licencjackiej.

Uwagi:

5 sem. historii - wszystkie specjalności /st. I stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)