Seminarium z historii starożytnej (cz.2.) [05-HI-S1-SEM001.2]
semestr zimowy 2016/2017
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium z historii starożytnej (cz.2.) [05-HI-S1-SEM001.2] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Kluczek |
Literatura: |
Literatura podstawowa: stosownie do tematu konkretnej pracy licencjackiej Literatura uzupełniająca: Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1978 Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2004 Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996 Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984 Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, 2001 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t.1-2, red. E. Wipszycka, Warszawa 1985, 1986 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, red. E. Wipszycka, Warszawa 2001 |
Zakres tematów: |
Na bieżąco przypominane są na zajęciach podstawowe zasady pisania prac o charakterze naukowym, tworzenia bibliografii i przypisów, a także uwypuklana specyfika historii starożytnej (baza źródłowa i podstawowe pomoce naukowe – bibliografie). Kontynuowane jest gromadzenie przez seminarzystów źródeł i opracowań do konkretnych tematów. W miarę postępującej kwerendy bibliotecznej podczas spotkań seminaryjnych prezentowanie przez seminarzystów bieżących efektów ich prac w postaci zebranych źródeł i opracowań, dyskutowanie nad problemami, wątpliwościami, trudnościami interpretacyjnymi, hipotezami, które pojawiają się przy analizie źródeł i literatury przedmiotu. Następnie w toku zajęć prezentowanie postępów pisania prac, przedstawienie ich konspektów, wspólna dyskusja nad nimi, przygotowywanie w formie referatów kluczowych i najbardziej kontrowersyjnych zagadnień. W miarę postępów w pisaniu prac licencjackich prezentowanie przez uczestników seminarium już powstających fragmentów prac |
Metody dydaktyczne: |
metoda problemowa; dyskusja; analiza i interpretacja materiałów źródłowych, ewentualne ich tłumaczenia; analiza tematów badawczych pod kątem właściwego ujęcia poruszanej w nich problematyki; |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową (semestralną) składa się: – ocena ciągła: frekwencja, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja nad własną pracą i pracami innych uczestników seminarium; poziom merytoryczny dyskusji – postęp w tworzeniu pracy licencjackiej (oddany i zaakceptowany co najmniej jeden rozdział pracy) Ocena końcowa nie jest średnią tych składowych; akcent kładziony jest na umiejętności warsztatowe, pracę nad źródłami, ich analizę i interpretację, czyli merytoryczne przygotowanie studenta do pisania pracy licencjackiej i jego wiedzę historyczną związaną z badanym tematem, oraz na systematyczną pracę nad tematem pracy licencjackiej. |
Uwagi: |
5 sem. historii - wszystkie specjalności /st. I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.