Podstawy resocjalizacji z elementami patologii (DD, Policyjne Izby Dziecka,współpraca z kuratorem itd.) 12-PE-ZTP-S1-7PR
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Podstawy resocjalizacji z elementami patologii (DD, Policyjne Izby Dziecka,współpraca z kuratorem itd.) 12-PE-ZTP-S1-7PR | |||
Zajęcia |
semestr zimowy 2016/2017 (2016/2017Z)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 13 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Prowadzący: | Ilona Fajfer-Kruczek | |||
Literatura: |
Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Warszawa 2014 Pospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2005. Urban B., Stanik J.M (red.) Resocjalizacja. Tom I, II, Warszawa 2008. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Warszawa1998. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, 2008. |
|||
Zakres tematów: |
1. Pedagogika resocjalizacyjna w systemie nauk – podstawowe pojęcia 2. Prawne podstawy resocjalizacji - Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 1982 r. z p. zm. 3. Zagrożenia procesu socjalizacji dziecka: czynniki ryzyka, determinanty zaburzeń. 4. Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne nieletnich, zaburzenia emocjonalne – elementy diagnozy. 5. Wybrane współczesne patologie społeczne. 6. Placówki i instytucje wspierające i realizujące wychowanie resocjalizujące m.in.: Dom Dziecka, Pogotowie Opiekuńcze oraz rodzinne formy opieki zastępczej i interwencyjnej; Rodzinne Ośrodki Diagnostyczno- Konsultacyjne; Kuratela sądowa; Policyjna Izba Dziecka; Zakłady poprawcze i Schroniska dla nieletnich. 7. System penitencjarny w Polsce. |
|||
Metody dydaktyczne: |
praca indywidualna z tekstem, praca w grupach, analiza materiałów poglądowych, projekt, dyskusja |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
specjalność: Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna - 1. Zakres merytoryczny ćwiczeń oraz zawarty w literaturze obowiązkowej. Kolokwium pisemne - kolokwium odbędzie się na przedostatnich zajęciach – czas trwania 15 min. – wyniki do dwóch dni, ewentualna poprawa ocen ndst na ostatnich zajęciach. 2. esej - Wersja wydrukowana – 2-3 str. standardowego maszynopisu z zastosowaniem przypisów dolnych oraz bibliografią (min. 5 źródeł, w tym 3 naukowe), dopuszcza się źródła internetowe. Forma literacka esej, temat uzgodniony z prowadzącym. Ocenie poddawane są następujące elementy: - zgodność z zadaną formą literacką – esej – 1 punkt - styl, gramatyka, cytacje (ocena pod względem plagiatu) – 1 punkt - dobór źródeł - wykorzystanie co najmniej 5 źródeł danych, w tym co najmniej 3 naukowych – 1 punkt - umiejętność formułowania problemów i wniosków – 2 punkty 5 punktów – bdb 4 punkty – db 3 punkty – dst 1-2 punkty – niedostateczny poprawa oceny niedostatecznej – w przypadku uzyskania oceny pozytywnej, ocena końcowa - dst Prace powinny zostać złożone osobiście najpóźniej na miesiąc przed planowanym zakończeniem zajęć dydaktycznych, ocena prac zostanie przedstawiona najpóźniej na przedostatnich zajęciach. Praca nie podlega poprawie, wyjątek stanowi uzyskanie oceny niedostatecznej – student otrzymuje nowy temat. Uzyskanie oceny niedostatecznej z tego etapu, skutkuje niezaliczeniem modułu. 3. Praca w grupach: - przygotowanie prezentacji przykładowych zajęć z zakresu działań resocjalizacyjnych: przygotowanie pisemnego konspektu zajęć (temat zajęć, opis merytoryczny, cel, czas trwania, przebieg, potrzebne materiały, sposób podsumowania i ewaluacji, ewentualny kosztorys), finał prezentacji może mieć miejsce na zajęciach lub w wybranej instytucji. Ndst - nieprzygotowanie i niezaprezentowanie prezentacji Dst – błędy i niepełny konspekt oraz brak zaangażowania wszystkich studentów w grupie i/lub przebieg prezentacji niespójny, nieadekwatny do konspektu Db – błędny i niepełny konspekt lub brak zaangażowania wszystkich studentów w grupie lub przebieg prezentacji niespójny, nieadekwatny do konspektu Bdb – brak wskazanych wyżej uchybień i błędów Prezentacje przygotowane w 8-9 osobowych grupach, czas prezentacji ok. 1 godz., ocena prezentacji niezwłocznie po jej zakończeniu. Wskazane konsultacje z prowadzącym w trakcie wyznaczonych dyżurów. |
|||
Uwagi: |
zewitp |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.