Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce [12-PE-AR-S1-4PDSS] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce [12-PE-AR-S1-4PDSS]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Tomasz Gebel
Literatura:

Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001, Wyd. UŚ.

Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna – nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ziemski S.: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa 1973, WP.

Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Lisowska E.: Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce 2008, Wszechnica Świętokrzyska.

Skałbania B.: Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia i przedmiot diagnozowania w pedagogice

2. Rodzaje i typy diagnoz

3. Specyfika i cechy diagnozy pedagogicznej

4. Dylematy i problemy diagnozy pedagogicznej oraz roli diagnosty

5. Metody i techniki diagnostyczne w pedagogice

a. Podstawowe niestandardowe techniki diagnostyczne (obserwacja, rozmowa i wywiad, badania ankietowe, analiza dokumentów i wytworów, techniki projekcyjne)

b. Standardowe techniki diagnostyczne w pedagogice – pomiar i skale pomiarowe (socjometria, skale pomiarowe, skale dystansu społecznego, testy pedagogiczne)

6. Analiza przykładów specjalistycznego procesu diagnostycznego związanego z wybranymi syndromami zaburzeń rozwoju i socjalizacji dziecka oraz z diagnozowaniem środowiska wychowawczego.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, dyskusja, przygotowanie narzędzi badawczych

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega: umiejętność przygotowania i zaprezentowania prezentacji, wykorzystanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej; częstotliwość udziału w dyskusji. Oceny będą dokonywane podczas cotygodniowych zajęć.

Uwagi:

POWZAR

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)