Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Etyka zawodowa 12-PE-S1-3EZ
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 3

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Etyka zawodowa 12-PE-S1-3EZ
Zajęcia semestr zimowy 2016/2017 (2016/2017Z) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Wojciech Morszczyński
Literatura:

- Day Ch., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

- Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1996.

- Kodeks etyki nauczycielskiej, Polskie Towarzystwo Nauczycieli, Warszawa 1997.

- Krawcewicz S., Rozważania nad etyką zawodu nauczyciela, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1987, s. 150-151, 119-120.

- Meirieu P., Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, przeł. T. Grzegorczyk, Warszawa 2003.

- Nalaskowski S., O ideale wychowania i celach kształcenia, Wydawnictwo Marszałek, Toruń 1993.

- Olbrycht K., Prawda, dobro, piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000.

- Pilch T., Rozważania wokół etyki zawodu nauczyciela, [w:] „Świat wartości i wychowanie”,( red. W. Szewczuka), Warszawa 1996.

- Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Łódź 1999.

Zakres tematów:

Filozoficzny kontekst rozważań o etyce nauczycielskiej; kategoria powinności, moralnego obowiązku i wartości jako podstawa rozważań o etyce opiekuna/wychowawcy

- Tradycyjne rozumienie etyki zawodowej, czy etyka zawodowa jest potrzebna? – wprowadzenie do problemu.

- Dlaczego należy mówić o odpowiedzialności etycznej nauczyciela?

- Wartości leżące u podstaw kodeksów etycznych – godność, podmiotowość, człowieczeństwo.

- Czym jest klauzula sumienia - kiedy można się do niej odwołać? Przykłady jej zastosowania.

- Omówienie Kodeksu etycznego nauczyciela.

- Zachowania etycznie wątpliwe – ćwiczenia.

- Opiekun/wychowawca i jego postawa moralna w obliczu konkretnych problemów: choroby, śmierci, współczesnych problemów etycznych (m.in. homofobia, przemoc, in vitro, aborcja, eutanazja itp. )

Metody dydaktyczne:

Zajęcia bezpośrednie:

wykład, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie problemów, analiza tekstów z dyskusją

- Pogadanka z zakresu treści programowych przedmiotu z zastosowaniem prezentacji multimedialnej;

- Praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa, analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu;

- Analiza przypadków – samodzielna i grupowa praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z problemem etycznym oraz ćwiczeniami jakie można wykonywań na w/w poziomie kształcenia

Uwagi:

POWzAR

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.