Etyka zawodowa 12-PE-S1-3EZ
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 3
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Etyka zawodowa 12-PE-S1-3EZ | |||
Zajęcia |
semestr zimowy 2016/2017 (2016/2017Z)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 21 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Prowadzący: | Wojciech Morszczyński | |||
Literatura: |
- Day Ch., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. - Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1996. - Kodeks etyki nauczycielskiej, Polskie Towarzystwo Nauczycieli, Warszawa 1997. - Krawcewicz S., Rozważania nad etyką zawodu nauczyciela, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1987, s. 150-151, 119-120. - Meirieu P., Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, przeł. T. Grzegorczyk, Warszawa 2003. - Nalaskowski S., O ideale wychowania i celach kształcenia, Wydawnictwo Marszałek, Toruń 1993. - Olbrycht K., Prawda, dobro, piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000. - Pilch T., Rozważania wokół etyki zawodu nauczyciela, [w:] „Świat wartości i wychowanie”,( red. W. Szewczuka), Warszawa 1996. - Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Łódź 1999. |
|||
Zakres tematów: |
Filozoficzny kontekst rozważań o etyce nauczycielskiej; kategoria powinności, moralnego obowiązku i wartości jako podstawa rozważań o etyce opiekuna/wychowawcy - Tradycyjne rozumienie etyki zawodowej, czy etyka zawodowa jest potrzebna? – wprowadzenie do problemu. - Dlaczego należy mówić o odpowiedzialności etycznej nauczyciela? - Wartości leżące u podstaw kodeksów etycznych – godność, podmiotowość, człowieczeństwo. - Czym jest klauzula sumienia - kiedy można się do niej odwołać? Przykłady jej zastosowania. - Omówienie Kodeksu etycznego nauczyciela. - Zachowania etycznie wątpliwe – ćwiczenia. - Opiekun/wychowawca i jego postawa moralna w obliczu konkretnych problemów: choroby, śmierci, współczesnych problemów etycznych (m.in. homofobia, przemoc, in vitro, aborcja, eutanazja itp. ) |
|||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia bezpośrednie: wykład, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie problemów, analiza tekstów z dyskusją - Pogadanka z zakresu treści programowych przedmiotu z zastosowaniem prezentacji multimedialnej; - Praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa, analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu; - Analiza przypadków – samodzielna i grupowa praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z problemem etycznym oraz ćwiczeniami jakie można wykonywań na w/w poziomie kształcenia |
|||
Uwagi: |
POWzAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.