Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [12-PE-ZTP-S1-2PEWM] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [12-PE-ZTP-S1-2PEWM]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Twardzik
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011.

Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej , wielo- i międzykulturowej. Materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Katowice-Cieszyn-Warszawa-Kraków 2011.

Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007.

Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009.

Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005.

Lalak D.: Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość: zderzenie kultur we współczesnym świecie. Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006.

Boski P.: Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik do psychologii międzykulturowej. Warszawa 2009.

Chromiec E.: Dziecko wobec obcości kulturowej. Gdańska 2004.

Drożdż A., Kajfosz J., Pieńczak A. (red.): Podania i legendy Śląska Cieszyńskiego. Antologia. Cieszyn 2005.

Grzybowski P. : Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej. Kraków 2011.

Grzybowski P.: Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Kraków 2008.

Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996.

Lewowicki T., Ogrodzka – Mazur E., Gajdzica A.: Kultura w edukacji międzykulturowej – doświadczenia i propozycje praktyczne. Toruń 2013.

Lewowicki T., Ogrodzka – Mazur E., Szczurek – Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008.

Lewowicki T., Różańska A., Piechaczek-Ogierman G. (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Toruń 2012.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006.

Lewowicki T.: Edukacja międzykulturowa – bilans otwarcia 2012. „Edukacja międzykulturowa”, 2012, nr 1.

Młynarczyk- Sokołowska A., Szostak –Król: Bajki międzykulturowe – w poszukiwaniu rozwiązań metodycznych w obszarze edukacji międzykulturowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. „Edukacja międzykulturowa”, 2012, nr 1.

Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007.

Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice 2002.

Potoniec K., Szostak – Król K.(red.): Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Białystok 2011.

Szczurek – Boruta A.: Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości, Toruń 2013.

Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Rafalska M. (red.): Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych. Warszawa 2016.

Seria czasopisma „Edukacja międzykulturowa”

Zakres tematów:

1-2. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu.

Edukacja regionalna, edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć.

3. Edukacja regionalna jako obszar edukacji międzykulturowej – praktyczne przykłady realizacji ćwiczeń, zadań, zajęć.

4. Wykorzystanie zabaw, bajek, baśni, opowiadań, filmów w pracy z małym dzieckiem w zakresie edukacji międzykulturowej. „Bajka międzykulturowa” – nowy rodzaj bajki terapeutycznej.

5. Uwrażliwianie kulturowe w procesie kreowania tożsamości małego dziecka – program uwrażliwiania kulturowego Jerzego Nikitorowicza

6-10 Edukacja wielokulturowa i edukacja międzykulturowa wobec problemów dzieci różniących się pod względem etnicznym, narodowym, kulturalnym, rasowym, płci, sprawności intelektualnej, fizycznej, własnej świadomości, stylów bycia i życia - praktyczne przykłady realizacji ćwiczeń, zadań, zajęć.

11-14 Wyzwania współczesnej edukacji w obliczu przemian

społeczno–kulturowych. Autoprezentacje – analiza tekstów bieżących artykułów

z czasopism pedagogicznych.

15. Podsumowanie – zaliczenie.

Metody dydaktyczne:

metody podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja)

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe

Wymagania merytoryczne:Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową.

Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie

Kryteria oceny:

Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji.

Projekt

Wymagania merytoryczne:Studenci w grupach opracowują projekty sytuacji edukacyjnych wspierających jednostkę odmienną (praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień).

Projekt ma formę scenariusza zajęć.

Kryteria oceny:Ocenie podlega wartość merytoryczna projektu, oryginalność działań oraz sposób prezentacji projektu na forum grupy z zachowaniem podstawowych zasad skutecznej komunikacji.

Praca z tekstem

Wymagania merytoryczne: Student przygotowuje streszczenie wybranego artykułu z zakresu edukacji wielo-

i międzykulturowej oraz przedstawia własną refleksję na temat jego treści.

Kryteria oceny:Umiejętność analizowania tekstów naukowych, porównywania ze sobą różnych stanowisk, uargumentowania własnego stanowiska wobec kwestii poruszanych w analizowanym artykule.

Umiejętność oceny zjawisk i zachowań.

Sposób prezentacji.

Uwagi:

zewitp

Projekt można konsultować na wyznaczonych dyżurach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)