Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [12-PE-ZTP-S1-2PEWM]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [12-PE-ZTP-S1-2PEWM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Twardzik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej , wielo- i międzykulturowej. Materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Katowice-Cieszyn-Warszawa-Kraków 2011. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005. Lalak D.: Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość: zderzenie kultur we współczesnym świecie. Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006. Boski P.: Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik do psychologii międzykulturowej. Warszawa 2009. Chromiec E.: Dziecko wobec obcości kulturowej. Gdańska 2004. Drożdż A., Kajfosz J., Pieńczak A. (red.): Podania i legendy Śląska Cieszyńskiego. Antologia. Cieszyn 2005. Grzybowski P. : Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej. Kraków 2011. Grzybowski P.: Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Kraków 2008. Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996. Lewowicki T., Ogrodzka – Mazur E., Gajdzica A.: Kultura w edukacji międzykulturowej – doświadczenia i propozycje praktyczne. Toruń 2013. Lewowicki T., Ogrodzka – Mazur E., Szczurek – Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008. Lewowicki T., Różańska A., Piechaczek-Ogierman G. (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Toruń 2012. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006. Lewowicki T.: Edukacja międzykulturowa – bilans otwarcia 2012. „Edukacja międzykulturowa”, 2012, nr 1. Młynarczyk- Sokołowska A., Szostak –Król: Bajki międzykulturowe – w poszukiwaniu rozwiązań metodycznych w obszarze edukacji międzykulturowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. „Edukacja międzykulturowa”, 2012, nr 1. Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007. Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice 2002. Potoniec K., Szostak – Król K.(red.): Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Białystok 2011. Szczurek – Boruta A.: Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości, Toruń 2013. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Rafalska M. (red.): Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych. Warszawa 2016. Seria czasopisma „Edukacja międzykulturowa” |
Zakres tematów: |
1-2. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Edukacja regionalna, edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć. 3. Edukacja regionalna jako obszar edukacji międzykulturowej – praktyczne przykłady realizacji ćwiczeń, zadań, zajęć. 4. Wykorzystanie zabaw, bajek, baśni, opowiadań, filmów w pracy z małym dzieckiem w zakresie edukacji międzykulturowej. „Bajka międzykulturowa” – nowy rodzaj bajki terapeutycznej. 5. Uwrażliwianie kulturowe w procesie kreowania tożsamości małego dziecka – program uwrażliwiania kulturowego Jerzego Nikitorowicza 6-10 Edukacja wielokulturowa i edukacja międzykulturowa wobec problemów dzieci różniących się pod względem etnicznym, narodowym, kulturalnym, rasowym, płci, sprawności intelektualnej, fizycznej, własnej świadomości, stylów bycia i życia - praktyczne przykłady realizacji ćwiczeń, zadań, zajęć. 11-14 Wyzwania współczesnej edukacji w obliczu przemian społeczno–kulturowych. Autoprezentacje – analiza tekstów bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych. 15. Podsumowanie – zaliczenie. |
Metody dydaktyczne: |
metody podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe Wymagania merytoryczne:Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie Kryteria oceny: Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. Projekt Wymagania merytoryczne:Studenci w grupach opracowują projekty sytuacji edukacyjnych wspierających jednostkę odmienną (praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień). Projekt ma formę scenariusza zajęć. Kryteria oceny:Ocenie podlega wartość merytoryczna projektu, oryginalność działań oraz sposób prezentacji projektu na forum grupy z zachowaniem podstawowych zasad skutecznej komunikacji. Praca z tekstem Wymagania merytoryczne: Student przygotowuje streszczenie wybranego artykułu z zakresu edukacji wielo- i międzykulturowej oraz przedstawia własną refleksję na temat jego treści. Kryteria oceny:Umiejętność analizowania tekstów naukowych, porównywania ze sobą różnych stanowisk, uargumentowania własnego stanowiska wobec kwestii poruszanych w analizowanym artykule. Umiejętność oceny zjawisk i zachowań. Sposób prezentacji. |
Uwagi: |
zewitp Projekt można konsultować na wyznaczonych dyżurach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.