Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-AR-S1-6PMPO]
semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-AR-S1-6PMPO] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko |
Literatura: |
Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Zielona Góra 2001. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Opole 2015. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2002. Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000. Lubiński G.: Wybrane zagadnienia z metodyki wychowania opiekuńczego. Gdańsk 1987. Łobocki M.: Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Lublin 1982. Maksymowicz A.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej. Olsztyn 1985. Sęk H. (red.): Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie. Warszawa 2009. Zarzecki L.: Teoretyczne podstawy wychowania: teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra 2012. |
Zakres tematów: |
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – ujęcia definicyjne, cel, przedmiot. - Funkcje i zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wspólne i odrębne funkcje oraz zadania placówek opiekuńczo-wychowawczych. - Obszary zainteresowań metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. - Zasady działalności opiekuńczo-wychowawczej. - Formy pracy opiekuńczo-wychowawczej. - Różnorodność zajęć organizowanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. - Metody i techniki oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych. - Kompetencje opiekuna-wychowawcy w zakresie wiedzy, umiejętności, postaw. - Problem wypalenia zawodowego opiekuna-wychowawcy. |
Metody dydaktyczne: |
metoda wykładu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Czas trwania egzaminu – 40 minut. Student zostanie poinformowany o terminie i przebiegu egzaminu. Ocenie podlega usystematyzowana, refleksyjna i krytyczna wiedza studenta dotycząca podstawowych aspektów w zakresie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej; student orientuje się w założeniach i celach metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, zna zasady, wytyczne, obszary zainteresowania tego typu pracy, stosowane w niej formy, metody, techniki oddziaływań oraz wie, jakimi kompetencjami powinien odznaczać się opiekun-wychowawca, asystent rodziny. |
Uwagi: |
POWZAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.