Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-AR-S1-6PMPO]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-AR-S1-6PMPO] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „GAJA”. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Opole 2015, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Matyjas B., Stolecka-Zuber R. (red.): Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku. Kielce 2007, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej. Pietruszka L. (red.): Opieka, wychowanie, wsparcie. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej. Lublin 2016, Wyd. KUL. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. Kontekst teoretyczny. Tom I. Gdynia 2015. Akademia Marynarki Wojennej. Literatura uzupełniająca: Apel D. (red.): Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009, Wyd. Impuls. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Wyd. PWSZ. Brańka Z. (red.): Podmioty opieki i wychowania. Kraków 2002, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.): Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2011, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. |
Zakres tematów: |
1-2. Rodzina i dziecko w systemie wsparcia – trudności i rozwiązania. 3. Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy. 4-5. Planowanie (projektowanie) działalności opiekuńczo-wychowawczej. 6. Poznawanie wychowanków i diagnoza ich sytuacji wychowawczej. 7. Opiekun-wychowawca w placówce realizującej funkcje opiekuńczo-wychowawcze. 8-12. Przygotowanie i przedstawienie planów pracy. 13-15. Innowacje w działalności opiekuńczo-wychowawczej. |
Metody dydaktyczne: |
burza mózgów, dyskusja, praca z tekstem, zajęcia warsztatowe z zastosowaniem metod poszukujących, analiza przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium: Sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas ćwiczeń, literatury podstawowej i uzupełniającej z zakresu warsztatu pracy opiekuna-wychowawcy, planowania działalności opiekuńczo-wychowawczej, poznawania wychowanków i diagnozy sytuacji wychowawczej, wsparcia rodziny i dziecka. Ocenie podlega znajomości treści ćwiczeniowych oraz terminologii związanej z metodyką pracy opiekuńczo-wychowawczej. Ocena prezentacji referatów przez studentów: - analiza przypadków oraz stworzenie planu pracy z wykorzystaniem metod pracy opiekuńczo-wychowawczej; przygotowanie referatu na podstawie literatury przedmiotu. - kryteria oceny: prezentacja wybranych treści z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej; ocenie podlega zaangażowanie, sposób komunikacji, klarowność i przejrzystość prezentowanych treści; przygotowanie projektu – planu pracy; merytoryczność projektu; pomysłowość i kreatywność studenta; poziom wykorzystania wiedzy z zajęć; wymagania edytorskie: czcionka 12-Times New Roman, interlinia 1,5, marginesy o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst wyjustowany. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, miejsce i rok wydania, wydawnictwo, należy sporządzić w bibliografii na końcu tekstu. |
Uwagi: |
POWZAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.