Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa [12-PE-S2-1AK] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Antropologia kulturowa [12-PE-S2-1AK]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Grzegorz Studnicki
Literatura:

1. Bettelheim B.: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa 1996.

2. Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Warszawa 1998.

3. Bystroń J. S.: Tematy, które mi odradzano, Warszawa 1980.

4. van Gennep A.: Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii. Warszawa 2006.

5. Drożdż A. Kołysanie diabła ... - zwyczaje wierzeniowe jako przykład niematerialnego dziedzictwa kulturowego, "Nauka", nr 1/2013, Warszawa, s. 129-149.

6. Drożdż A. ‘Bebok’, ‘dziad’ i ‘kania’ – straszenie dzieci jako jeden z tradycyjnych sposobów wychowywania dzieci na polskiej wsi, w: E. Ogrodzka-Mazur, G. Błahut, N. Ruman (red.): Wychowanie dziecka – między tradycją a współczesnością, Toruń, s. 52-71.

7. Godlewski G., Kolankiewicz L., Mencwel A., Pęczak M.: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa 2001.

8. Kurcz M. Dostojne Matrony z nad Środkowego Nilu. Płeć i wiek w społeczeństwie wiejskim Sudanu Północnego, „Narodopisný věstník”, r. XXXI (73), 2014/1, Brno, s. 64-79

9. Kalniuk T., Mocarstwo słabych – o wartości starców w kulturze ludowej, „Poznańskie Studia Slawistyczne” 5, Poznań 2013, s. 131–141

10. Libera Z.: Mikrokosmos, makrokosmos i antropologia ciała. Tarnów 1997.

11. Ogrodowska B.: Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne. Warszawa 2004.

12. Ogrodowska B.: Polskie tradycje i obyczaje rodzinne, Warszawa 2007.

13. Szpakowska M. red.: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa 2008.

14. Stomma L.: A jeśli było inaczej... Antropologia historii. Poznań 2008.

15. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2012.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć:

- "Inny", jako źródło refleksji nad zróżnicowaniem rzeczywistości społecznej,

- "Kultura" - wyjaśnienie znaczenia podstawowego pojęcia zainteresowań antropologii

2. Omówienie zagadnień związanych z przestrzenią, wprowadzenie do problematyki niejednorodnego pojmowania przestrzeni w kontekście kulturowym.

3. Omówienie zagadnień związanych z czasem, wprowadzenie do problematyki niejednorodnego pojmowania czasu w kontekście kulturowym.

4. Ciało w kulturze.

5. Obrzędowość doroczna

6. Rytuał przejścia - przybliżenie trójpodziału dokonanego przez A. van Gennepa. Omówienie na wybranych przykładach.

7. Etapy życia człowieka w wybranych kulturach tradycyjnych: dzieciństwo, wiek dojrzały i rodzicielstwo, starość.

8. Znaczenie bajek wg B. Bettelheima.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia z prezentacją multimedialną

Metody i kryteria oceniania:

- podczas ćwiczeń każda grupa przedstawi na forum przygotowaną prezentację (czas wystąpienia będzie określany indywidualnie),

- każdy student indywidualnie przygotowuje pracę pisemną na przydzielony wcześniej temat (przygotowanie planu badań, opracowanie prostego narzędzia badawczego i przeprowadzenie badań,analiza i opracowanie zebranych wiadomości, sformułowanie wniosków z wykorzystaniem podstawowej literatury tematu).

Uwagi:

ZEWiTP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)