Animacja działań społeczno-kulturalnych w warunkach wielokulturowości [12-PE-RM-S2-ADSK]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Animacja działań społeczno-kulturalnych w warunkach wielokulturowości [12-PE-RM-S2-ADSK] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grzybowski P.: Doktor klaun. Terapia śmiechem, wolontariat, edukacja międzykulturowa. Kraków 2012, Oficyna Wyd. „Impuls”. Jedlewska B.: Aniamtorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych. Lublin 1999, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Matyjewicz M.: Animacja kulturalna. W poszukiwaniu obszarów współczesnego wychowania. Olsztyn 2010. Żebrowski J. (red.): Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych. Gdańsk 2003, Wyd. Gdańskie Towarzystwo Naukowe. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011, Wyd. Adam Marszałek. Literatura uzupełniająca: Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci i młodzież w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo – i międzykulturowej. Materiały dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2012, Oficyna Wyd. „Impuls”. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci i młodzież w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo – i międzykulturowej. Materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Katowice – Cieszyn – Warszawa – Kraków 2011, Oficyna Wyd. „Impuls”. Kaźmierczak T. (red.): Organizowanie społeczności lokalnej: aplikacje, wdrażanie, przyszłość. Warszawa 2014. Lalak D. (red.): Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie. Warszawa 2007. Lewowicki T., Ogrodzka – Mazur E., Szczurek – Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000, Wyd. UŚ. Lewowicki T., Różańska A., Piechaczek-Ogierman G. (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Toruń 2012, Wyd. Adam Marszałek. |
Zakres tematów: |
1-2. Animacja społeczno-kulturalna jako metoda edukacji. Animator kultury realizatorem działań animacyjnych. 3-4. Animacja społeczności lokalnych – aktywizowanie osób lub grupy do działania, budowanie poczucia wspólnoty oraz podstawa rozwoju lokalnego. 5-6. Zajęcia podejmujące tematykę stereotypów, uprzedzeń, dyskryminacji, uczenia się międzykulturowego, kształtowania postaw tolerancji, otwartości na dziedzictwo kultury narodowej i europejskiej, budowania własnej tożsamości, poznawania innych kultur, postaw wobec Innego - realizowane metodą warsztatową. 7-13. Omawianie projektów studenckich. 14. Rola osób starszych oraz instytucji kultury w animacji społeczno-kulturalnej. 15. Animacja – sposób na przezwyciężanie ograniczeń (znaczenie działań teatralnych i muzycznych) |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, burza mózgów, zajęcia warsztatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt: - studenci tworzą projekty działań społeczno-kulturalnych dla określonego środowiska; celem projektów jest wykorzystanie potencjału zróżnicowania kulturowego i/lub uwrażliwienie grupy dominującej na Inność mniejszości, - umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów; - sprawdzenie umiejętności pracy w zespole. |
Uwagi: |
REM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.