Wprowadzenie do pedagogiki [06-PE-OG-S1-09]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki [06-PE-OG-S1-09] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 257 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Maliszewska, Łukasz Michalski |
Literatura: |
Ablewicz K.: Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Kraków 2003, s. 137-141, 167-176, 190-200. Bauman Z.: Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerpaniak-Walczak. T. 1. Gdańsk 2007. Bloom A.: Umysł zamknięty. O tym jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Poznań 1997, s. 289-319. Fromm E.: Ucieczka od wolności. Warszawa 1999, rdz. 4-5. Gutek G.: Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003, rdz. 1-7. Hessen S.: Ideał swobodnego wychowania. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997. Hessen S.: Pedagog. W: Idem: Pisma pomniejsze. Warszawa 1997. Jaworska-Witkowska M., Witkowski L.: Pedagogika filozoficzna: relacje między pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym. W: Pedagogika. T. 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2010. Kołakowski L.: O tożsamości zbiorowej. W: Idem: Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków 1999. [lub w: Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo. Red. K. Michalski. Kraków 1995.] Kowalik S.: Szkic o koncepcjach socjalizacji. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Poznań-Toruń 1994. Mysłakowski Z.: Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933. Pedagogika, Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. I-II. Pedagogika, Red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, t. I-III, Gdańsk 2010, t. IV. Sękowska M.: Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: Duchowy rozwój człowieka. Red. P. Socha. Kraków 2000. Tatarkiewicz W.: Parerga. Warszawa 1978, s. 60-73. Witkowski L.: Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007. Witkowski L.: Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń 2000, s. 59-64, 75-89, 138-141. Witkowski L.: Typy dialogu w kulturze a strategie edukacyjne. W: Idem: Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa 2007. Witkowski L.: W stronę zdecentrowanego rozumienia świata. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007. Witkowski L.: Wstęp do problemu fenomenologii czytania. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007. |
Zakres tematów: |
Edukacja jako sztuka lektury. Pedagogika jako nauka. Podstawowe terminy pedagogiczne (socjalizacja, wychowanie). Konsekwencje pedagogiczne orientacji filozoficznych. Ideologiczne zaplecze edukacji. Pedagogika wobec przemian świata współczesnego. Tożsamość i wychowanie. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza lektur obowiązkowych z uwzględnieniem: streszczenia, słów-kluczy, miejsc życiodajnych, pytań i uwag krytycznych. Przygotowanie do dyskusji na ćwiczeniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium będzie miało formę krótkiego sprawdzianu pisemnego (3 pytania, ok. 15 minut). Za każde pytanie można uzyskać 2 pkt. Obowiązująca punktacja: 0-2,5 ndst 3-3,5 dst 4-4,5 db 5-6 bdb Zagadnienia do kolokwium: Edukacja jako sztuka lektury. Pedagogika jako nauka. Podstawowe terminy pedagogiczne (socjalizacja, wychowanie). Konsekwencje pedagogiczne orientacji filozoficznych. Ideologiczne zaplecze edukacji. Pedagogika wobec przemian świata współczesnego. Tożsamość i wychowanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.