Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki [06-PE-OG-S1-09] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do pedagogiki [06-PE-OG-S1-09]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 257
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Maliszewska, Łukasz Michalski
Literatura:

Ablewicz K.: Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Kraków 2003, s. 137-141, 167-176, 190-200.

Bauman Z.: Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerpaniak-Walczak. T. 1. Gdańsk 2007.

Bloom A.: Umysł zamknięty. O tym jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Poznań 1997, s. 289-319.

Fromm E.: Ucieczka od wolności. Warszawa 1999, rdz. 4-5.

Gutek G.: Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003, rdz. 1-7.

Hessen S.: Ideał swobodnego wychowania. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997.

Hessen S.: Pedagog. W: Idem: Pisma pomniejsze. Warszawa 1997.

Jaworska-Witkowska M., Witkowski L.: Pedagogika filozoficzna: relacje między pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym. W: Pedagogika. T. 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2010.

Kołakowski L.: O tożsamości zbiorowej. W: Idem: Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków 1999. [lub w: Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo. Red. K. Michalski. Kraków 1995.]

Kowalik S.: Szkic o koncepcjach socjalizacji. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Poznań-Toruń 1994.

Mysłakowski Z.: Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933.

Pedagogika, Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. I-II.

Pedagogika, Red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, t. I-III, Gdańsk 2010, t. IV.

Sękowska M.: Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: Duchowy rozwój człowieka. Red. P. Socha. Kraków 2000.

Tatarkiewicz W.: Parerga. Warszawa 1978, s. 60-73.

Witkowski L.: Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007.

Witkowski L.: Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń 2000, s. 59-64, 75-89, 138-141.

Witkowski L.: Typy dialogu w kulturze a strategie edukacyjne. W: Idem: Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa 2007.

Witkowski L.: W stronę zdecentrowanego rozumienia świata. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007.

Witkowski L.: Wstęp do problemu fenomenologii czytania. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007.

Zakres tematów:

Edukacja jako sztuka lektury. Pedagogika jako nauka. Podstawowe terminy pedagogiczne (socjalizacja, wychowanie). Konsekwencje pedagogiczne orientacji filozoficznych. Ideologiczne zaplecze edukacji. Pedagogika wobec przemian świata współczesnego. Tożsamość i wychowanie.

Metody dydaktyczne:

Analiza lektur obowiązkowych z uwzględnieniem: streszczenia, słów-kluczy, miejsc życiodajnych, pytań i uwag krytycznych. Przygotowanie do dyskusji na ćwiczeniach.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium będzie miało formę krótkiego sprawdzianu pisemnego (3 pytania, ok. 15 minut). Za każde pytanie można uzyskać 2 pkt. Obowiązująca punktacja:

0-2,5 ndst

3-3,5 dst

4-4,5 db

5-6 bdb

Zagadnienia do kolokwium: Edukacja jako sztuka lektury. Pedagogika jako nauka. Podstawowe terminy pedagogiczne (socjalizacja, wychowanie). Konsekwencje pedagogiczne orientacji filozoficznych. Ideologiczne zaplecze edukacji. Pedagogika wobec przemian świata współczesnego. Tożsamość i wychowanie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)