Filozofia [06-PE-OG-N1-01]
semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozofia [06-PE-OG-N1-01] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 51 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Mateusz Penczek |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: -Tatarkiewicz W. Historia filozofii. Tom I, II, III, (wiele wydań). -Mackiewicz W. Filozofia współczesna w zarysie (wiele wydań). -Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku. Tom 1-2. Wiedza Powszechna. Warszawa 2002. -Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. Wydawnictwo WAM. Kraków 2003. -Kubok D., Noras A. Wieczorek K. Wojewoda M. Podstawy filozofii dla uczniów i studentów. Wyd. Videograf 2012, 2014. Literatura uzupełniająca: -Fuller B.A.G. Historia filozofii. Tom I i II. PWN. Warszawa, 1963-67. -Bocheński J.M. Zarys historii filozofii (kilka wydań). -Copleston F. Historia filozofii. Tomy I-XI. Warszawa 2004-2009. -Hartman J. Wstęp do filozofii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013. -Kirk G., Raven J., Schofield M. Filozofia przedsokratejska. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1999. -Reale G. Historia filozofii starożytnej. Tom I-V. Lublin 1997-2005. -Hadot P. Czym jest filozofia starożytna? Wydawnictwo Fundacja Aletheia. Warszawa 2000. -Heinzmann R. Filozofia średniowiecza. Wydawnictwo Antyk. Kęty 1999. -Seńko W. Jak rozumieć filozofię średniowieczną? Wydawnictwo Antyk. Kęty 2001. -Swieżawski S. Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa-Wrocław 2000. -Coreth E. Schondorf H. Filozofia XVII i XVIII wieku. Wydawnictwo Marek Derewiecki. Kęty, 2006. -Kuderowicz Z. Filozofia nowożytnej Europy. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1989. -Coreth E. Ehlen P. Haeffner G. Ricken F. Filozofia XX wieku. Tłum. M. L. Kalinowski. Wydawnictwo Antyk. Kęty 2004. -Schmidt J. Filozofia XIX wieku. Wydawnictwo Marek Derewiecki. Kęty 2006. -Gadacz T. Historia filozofii XX wieku. Tom I-II. Wydawnictwo Znak. Kraków 2009. |
Zakres tematów: |
1) Wprowadzenie. Czym jest filozofia? Podział filozofii na subdyscypliny. Filozofia a nauka. Epoki w historii filozofii. 2) Początki filozofii w starożytnej Grecji. Jońska filozofia przyrody. Byt i człowiek w ujęciu Heraklita z Efezu. Parmenides i szkoła elejska. Pitagorejska koncepcja bytu i człowieka. 3) Pluralistyczne koncepcje bytu. Byt i człowiek w ujęciu starożytnego materializmu atomistycznego. 4) Sofiści o bycie, poznaniu i człowieku. Człowiek według Sokratesa. 5) Byt, poznanie i człowiek w ujęciu Platona. 6) Byt, poznanie i człowiek według Arystotelesa. 7) Szkoły etyczno-filozoficzne Grecji i Rzymu po Sokratesie, Platonie i Arystotelesie (cynicy, cyrenaicy, stoicy, epikureizm, sceptycyzm, neoplatonizm). 8) Człowiek według myślicieli średniowiecza. Nurt platońsko-augustyński oraz nurt arystotelejski. Augustyn i Tomasz z Akwinu. 9) Człowiek według filozofii nowożytnej: racjonalizm kontynentalny (Kartezjusz, Pascal, Spinoza, Leibniz). 10) Człowiek według filozofii nowożytnej: empiryzm brytyjski (Locke, Berkeley, Hume). 11) Kant o poznaniu, bycie i człowieku. 12) Człowiek według wybranych filozofów XIX wieku (Hegel, Marks, Nietzsche i inni). 13) Wątki antropologiczne w głównych nurtach filozofii XX wieku (pragmatyzm, filozofia analityczna, fenomenologia, filozofia życia, egzystencjalizm, hermeneutyka, strukturalizm, neopragmatyzm, postmodernizm). |
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzenia zajęć: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 20 Liczba godzin pracy własnej studenta: 40 Opis pracy własnej studenta: Student przygotowuje się do egzaminu uzupełniając wiedzę zdobytą podczas wykładów czytaniem wybranych fragmentów lektur obowiązkowych i uzupełniających. Organizacja zajęć: Spotkania w wymiarze 2 godzin dydaktycznych odbywające się co tydzień |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania merytoryczne: Znajomość zagadnień omawianych podczas wykładów oraz wskazanych fragmentów literatury obowiązkowej. Kryteria oceny: Oceniany będzie stopień znajomości zagadnień filozoficznych omawianych na wykładach. Przebieg procesu weryfikacji: Studenci piszą pracę egzaminacyjną o charakterze testu pytań otwartych. Termin egzaminu będzie uzgodniony miesiąc wcześniej (na początku stycznia). Czas trwania egzaminu wynosi 45 min. Aby ułatwić studentom przygotowanie do egzaminu prowadzący zajęcia przygotuje w styczniu szczegółową listę zagadnień, których dotyczyć będą pytania egzaminacyjne. Wyniki egzaminu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. W razie otrzymania oceny niedostatecznej egzamin należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie. Egzamin: Student odpowiada pisemnie na trzy pytania Punktacja odpowiedzi: 0-3. Wyjaśnienie: 0 - brak odpowiedzi, odpowiedź nie na temat, odpowiedź błędna. 1 - w odpowiedzi zawarte są poprawnie ujęte podstawowe informacje dotyczące danego tematu; 2 - odpowiedź zawiera poprawnie ujęte podstawowe informacje dotyczące danego tematu oraz ich poprawną interpretację. 3- odpowiedź zawiera: (a) poprawnie ujęte podstawowe informacje dotyczące danego tematu; (b) poprawną ich interpretację; (c) elementy wskazujące na umiejętność twórczego i logicznie poprawnego nawiązywania do innych zagadnień omawianych na zajęciach. Kryteria oceniania: 0 punktów - niedostateczny (2.0) 1 punkt - dostateczny (3.0) 2 punkty - dobry (4.0) 3 punkty - bardzo dobry (5.0) Ocena z egzaminu to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych otrzymanych za odpowiedzi na poszczególne pytania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.