Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa [06-PE-OG-N1-06] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Antropologia kulturowa [06-PE-OG-N1-06]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 51
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Łobos
Literatura:

Nowicka E.: Świat człowieka - świat kultury. Warszawa 2006.

Sulima R.: Antropologia codzienności. Kraków 2000.

Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Red. Mencwel. Warszawa 1995.

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Red. M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa 2003.

Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów. Red. A. Karpowicz. Warszawa 2012.

Edensor T.: Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne. Kraków 2004.

Gennep van A.: Obrzędy przejścia. Warszawa 2006.

Sulińska A.: Malowane ptaki (Historia tatuażu). "Wysokie Obcasy"

2014, nr 38, s. 24 - 29.

Keret E., Modan R.: Tata ucieka z cyrkiem. warszawa 2011.

Kubisiowska K.: Ojciec odchodzi. "Tygodnik Powszechny" 2012, 22 stycznia, s. 36.

Kula A.: Ojciec nadchodzi. Tygodnik Powszechny" 2012, 22 stycznia, s. 37.

Niedźwiedź A.: Zatańczyć na pogrzebie. "Tygodnik Powszechny" 2011, 30 października, s. 42-43.

Zakres tematów:

1. Kim jest współczesny "Inny"? Jak reagujesz na odmienność kulturową "Innego", którego spotykasz? Czy warto próbować go zrozumieć (jego odmienność, inne zachowania, wierzenia, zwyczaje)? Czy w Twojej najbliższej okolicy mieszkają przedstawiciele mniejszości etnicznych, przedstawiciele "obcych" religii, przedstawiciele innych typów mniejszości? Jakie jest Twoje stanowisko, co do Uchodźców? Jak powinno się rozwiązać problemem Uchodźców w Europie, Polsce? Czy obecność w Polsce emigrantów z różnych stron świata jest dla nas szansą, czy zagrożeniem? Czym w czasach popkultury jest tożsamość narodowa?

2. Czy we współczesnym świecie, w którym ludzie z różnych kontynentów tak bardzo się do siebie upodobnili (coraz więcej ludzi zna język angielski, chodzimy do kin na te same filmy, słuchamy tej samej muzyki, itd.) odmienność kulturowa ma szanse na przetrwanie? Jak współczesnego człowieka zmienia globalizacja, jakie znaczenie ma dla niego sfera konsumpcji?

3. Kobiecość i męskość we współczesnej kulturze ( w filmie, prasie, Internecie, literaturze). Jakie wzory kobiecości i męskości dominują we współczesnej kulturze? Co znaczy być dzisiaj kobietą, bądź mężczyzną, a co znaczyło dla naszych babć i dziadków? W jakim stopniu kultura określa kobiecość i męskość, a jakim jest to po prostu sprawa biologii (rozróżnienie pojęć sex i gender). Czy istnieją jakiś współczesne rytuały przejścia związane ze stawaniem się kobietą i mężczyzną? Czy znasz przykłady społeczeństw, w których kobiety odgrywają role, które w Europie uznajemy za typowo męskie, bądź w których mężczyźni przypominają w swoim zachowaniu kobiety (wychowują dzieci ojcowie, a nie matki)?

4. Kim jest dzisiaj człowiek star,y a kim był w przeszłości? W jaki sposób starość jest przedstawiana w mediach masowych? A może tak naprawdę się o niej nie mówi i unika poważnych rozmów o starości? Jakie miejsce we współczesnej kulturze zajmuje śmierć? Czy potrafimy mówić o śmierci, cierpieniu i umieraniu? Czy ludzie żyjący w innych kulturach (np. Afryce, Ameryce Południowej, Japonii) mają inny niż my stosunek do śmierci?

5. Tatuaż jako element kultury. Historia tatuażu. Jak reagujesz na osoby posiadające tatuaż? Czy uważasz, ze posiadanie tatuażu dyskryminuje osoby w pracy? Po co ludzie tatuują swoje ciała?

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)