Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje filozofii i etyki [06-PE-S2-01] semestr zimowy 2016/2017
Wykład, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesne koncepcje filozofii i etyki [06-PE-S2-01]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 35
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mateusz Penczek
Literatura:

Literatura obowiązkowa

-Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku. Tom 1-2. Wiedza Powszechna. Warszawa 2002.

-Tatarkiewicz W. Historia filozofii. Tom III. (Wiele wydań).

-Mackiewicz W. Filozofia współczesna w zarysie (wiele wydań).

-Gadacz T. Historia filozofii XX wieku. Tom I-II. Wydawnictwo Znak. Kraków 2009.

-Miś A. Filozofia współczesna. Główne nurty. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa 1998.

-Nowaczyk. A. Filozofia analityczna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2008.

-Saja K. Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią. Wydawnictwo Universitas. Kraków, 2015.

-Brandt R. Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.

-Kymlicka W. Współczesna filozofia polityczna. Wydawnictwo Aletheia. Warszawa, 2009.

-Singer P. (red.) Przewodnik po etyce. Książka i Wiedza, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

-Ayer A. Filozofia w XX wieku. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1997.

-Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F. Filozofia XX wieku. Wydawnictwo Antyk. Kęty 2004.

-Copleston F. Historia filozofii. Tomy 8 i 9. Wydawnictwo PAX, Warszawa.

-Gilson E., Langan T., Maurer A. A. Historia filozofii współczesnej od Hegla do czasów najnowszych, Wydawnictwo PAX. Warszawa 1979.

-Descombes V. To sami i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej (1933-1978). Wydawnictwo Spacja. Warszawa 1997.

-Ricken F. Etyka ogólna. Wydawnictwo Antyk. Kęty 2001.

-Anzenbacher A. Wprowadzenie do etyki. Wydawnictwo WAM. Kraków 2008.

Zakres tematów:

1) Czym jest filozofia współczesna? Stan filozofii na przełomie XIX i XX wieku. Podział filozofii współczesnej na nurt analityczny i kontynentalny.

2) Główne tezy pragmatyzmu dotyczące metody rozstrzygania sporów, koncepcji prawdy oraz koncepcji znaczenia. Wybrane elementy koncepcji filozoficznych Ch. S. Peirce'a, W. Jamesa, F. Schillera, J. Dewey'ego oraz C. I. Lewisa.

3) Filozofia analityczna. Wybrane elementy koncepcji G. Fregego, B. Russel'a, E. G. Moore'a. Pierwsza i druga filozofia L. Wittgensteina, logiczny pozytywizm, szkoła lwowsko-warszawska, oksfordzka filozofia języka potocznego (G. Ryle, J. L. Austin, P. Strawson).

4) Wątki neopragmatyczne w filozofii analitycznej - wybrane elementy poglądów W. V. Quine, H. Putnam, D. Davidson. Neopragmatyzm postanalityczny: R. Rorty. Analityczny tomizm.

5) Najważniejsze zjawiska w filozofii kontynentalnej, część I: fenomenologia (E. Husserl, M. Scheler, R. Ingarden), filozofia życia, egzystencjalizm (M. Heidegger, J. P. Sartre), filozofia dialogu, neoscholastyka.

6) Najważniejsze zjawiska w filozofii kontynentalnej, część II: hermeneutyka (H. G. Gadamer, P. Ricoeur), szkoła frankfurcka, strukturalizm, poststrukturalizm (M. Foucault, J. Derrida).

7) Najważniejsze nurty współczesnej etyki normatywnej: konsekwencjalizm, podejście deontologiczne, etyka cnót. Spór o status sądów etycznych - najważniejsze stanowiska w ramach metaetyki: naturalizm, intuicjonizm, teoria błędu, ekspresywizm, preskryptywizm.

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć: metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 15

Liczba godzin pracy własnej studenta: 15

Opis pracy własnej studenta: student uzupełnia wiedzę przekazywaną na wykładach zapoznając się ze wskazanymi fragmentami literatury obowiązkowej i uzupełniającej.

Organizacja zajęć: spotkania w blokach dwugodzinnych odbywające się w terminach przewidzianych przez harmonogram zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania merytoryczne: znajomość zagadnień omawianych podczas wykładów oraz wskazanych fragmentów literatury obowiązkowej.

Kryteria oceny: oceniany będzie stopień znajomości zagadnień omawianych na wykładach.

Przebieg procesu weryfikacji: studenci piszą pracę zaliczeniową o charakterze testu wyboru. Termin zaliczenia będzie uzgodniony na początku stycznia. Czas trwania kolokwium zaliczeniowego wynosi 45 minut. Aby ułatwić studentom przygotowanie do kolokwium, wykładowca dostarczy w styczniu listę zagadnień do kolokwium

Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. W razie otrzymania oceny niedostatecznej kolokwium należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie.

Kolokwium: test jednokrotnego wyboru Test składa się z kilkudziesięciu pytań. Odpowiedź poprawna na pytanie: 1 punkt.

Kryteria oceny:

0 - 59% odpowiedzi poprawnych - niedostateczny

60% - 74% odpowiedzi poprawnych - dostateczny

75% - 80% odpowiedzi poprawnych - plus dostateczny

81% - 90% odpowiedzi poprawnych - dobry

91% - 95% odpowiedzi poprawnych - plus dobry

96% - 100% odpowiedzi poprawnych - bardzo dobry

Uwagi:

MPR1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)