Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna [06-PE-S2-06] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika ogólna [06-PE-S2-06]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 51
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Michalski
Literatura:

I. Barthes R.: Fragmenty dyskursu miłosnego. Przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 1999 (s. 8-11, M. P. Markowski: Wstęp – Seminarium).

Śliwerski B.: Myśleć jak pedagog. Sopot 2010, s. 7-33 (Wstęp).

II. Hessen S.: Ideał swobodnego wychowania. W: Tegoż: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997.

Jaworska-Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie. Kraków 2009, s. 27-40 (Przedmowa – próba oglądu przedpola tematyki).

III. Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Wstęp do epistemologicznej analizy kontekstów edukacyjnych. Toruń 1988, s. 129-136 (Trzy poziomy funkcjonowania tożsamości).

Rorty R.: Edukacja i wyzwanie ponowoczesności. W: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993.

IV. Koziołek K.: Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka. Katowice 2006, s. 34-88.

Witkowski L.: Cztery estetyki sytuacji edukacyjnych. W stronę pedagogiki ambiwalencji. W: Idem: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa 1997, s. 216-231.

V. Dudzikowa M.: Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. T. 5. Gdańsk 2010, s. 203-246.

K Węc.: Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko Lacanowskie. Toruń 2007, s. 391-398.

Zakres tematów:

I. Status kategorii autorytetu w kulturze

II. Matryca myślenia o sytuacji wychowawczej (fenomen seminarium)

III. Ideał swobodnego wychowania

IV. Tożsamości w czasach ponowoczesnych jako kluczowe wyzwanie pedagogiczne

V. Etyka lektury a estetyka edukacji – projektowanie perspektywy sytuacji wychowawczej

VI. Edukacja jako pole niejawnych negocjacji, walk i kontraktów

Metody dydaktyczne:

metody problemowe, dyskusja, praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu (przy wymogu aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z przekazaną tematyką) przyjmuje formę ustnego omówienia przydzielonego wcześniej fragmentu tekstu bazowego z zachowaniem trzech etapów (3xR):

1. rekonstrukcja czyli streszczenie/krótkie omówienie wskazanego fragmentu tekstu;

2. rozszerzenie czyli dodatkowe przykłady prezentowanych w danym fragmencie tez (podobne/te same akcenty w życiu społecznym, w innych analizach naukowych - także z zajęć - w tekstach kultury itp.);

3. recenzja czyli krytyczne podejście dodające nowe akcenty, wskazujące wątpliwości, trudności w realizacji postulatów, niedostrzeżone powiązania itp., ale także wskazanie szczególnie cennego akcentu, punktu wyjątkowo ważnego (z uzasadnieniem) lub niebezpiecznego.

Tekst bazowy: L. Witkowski: Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 2011. s. 707-739. [Rozdział XIX: Autorytet w kręgu zabobonów. Trzydzieści pięć podręcznikowych i obiegowych przekłamań w sprawie pojmowania autorytetu]

Zrealizowanie w pełni pierwszego punktu - ocena dst; dodatkowo drugiego - db; i trzeciego - bdb.

Uwagi:

MRe2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)