Pedagogika ogólna [06-PE-S2-06]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [06-PE-S2-06] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 51 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Łukasz Michalski |
Literatura: |
I. Barthes R.: Fragmenty dyskursu miłosnego. Przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 1999 (s. 8-11, M. P. Markowski: Wstęp – Seminarium). Śliwerski B.: Myśleć jak pedagog. Sopot 2010, s. 7-33 (Wstęp). II. Hessen S.: Ideał swobodnego wychowania. W: Tegoż: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997. Jaworska-Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie. Kraków 2009, s. 27-40 (Przedmowa – próba oglądu przedpola tematyki). III. Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Wstęp do epistemologicznej analizy kontekstów edukacyjnych. Toruń 1988, s. 129-136 (Trzy poziomy funkcjonowania tożsamości). Rorty R.: Edukacja i wyzwanie ponowoczesności. W: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993. IV. Koziołek K.: Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka. Katowice 2006, s. 34-88. Witkowski L.: Cztery estetyki sytuacji edukacyjnych. W stronę pedagogiki ambiwalencji. W: Idem: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa 1997, s. 216-231. V. Dudzikowa M.: Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. T. 5. Gdańsk 2010, s. 203-246. K Węc.: Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko Lacanowskie. Toruń 2007, s. 391-398. |
Zakres tematów: |
I. Status kategorii autorytetu w kulturze II. Matryca myślenia o sytuacji wychowawczej (fenomen seminarium) III. Ideał swobodnego wychowania IV. Tożsamości w czasach ponowoczesnych jako kluczowe wyzwanie pedagogiczne V. Etyka lektury a estetyka edukacji – projektowanie perspektywy sytuacji wychowawczej VI. Edukacja jako pole niejawnych negocjacji, walk i kontraktów |
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, dyskusja, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu (przy wymogu aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z przekazaną tematyką) przyjmuje formę ustnego omówienia przydzielonego wcześniej fragmentu tekstu bazowego z zachowaniem trzech etapów (3xR): 1. rekonstrukcja czyli streszczenie/krótkie omówienie wskazanego fragmentu tekstu; 2. rozszerzenie czyli dodatkowe przykłady prezentowanych w danym fragmencie tez (podobne/te same akcenty w życiu społecznym, w innych analizach naukowych - także z zajęć - w tekstach kultury itp.); 3. recenzja czyli krytyczne podejście dodające nowe akcenty, wskazujące wątpliwości, trudności w realizacji postulatów, niedostrzeżone powiązania itp., ale także wskazanie szczególnie cennego akcentu, punktu wyjątkowo ważnego (z uzasadnieniem) lub niebezpiecznego. Tekst bazowy: L. Witkowski: Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 2011. s. 707-739. [Rozdział XIX: Autorytet w kręgu zabobonów. Trzydzieści pięć podręcznikowych i obiegowych przekłamań w sprawie pojmowania autorytetu] Zrealizowanie w pełni pierwszego punktu - ocena dst; dodatkowo drugiego - db; i trzeciego - bdb. |
Uwagi: |
MRe2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.