Pedagogika przedszkolna [06-PE-EWP-N1-02]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna [06-PE-EWP-N1-02] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Hewilia Hetmańczyk |
Literatura: |
1. Bobrowska-Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. 2. Brzezińska A., Burtowy M., Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. 3. Danel - Bobrzyk H., Winiarska A., Rozwój dziecka i jego stymulacja w instytucjach wychowania przed-szkolnego. 4.Edukacja Małego Dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, pod red. E. Ogrodzkiej-Mazur, U. Szuścik, A. Gajdzicy. 5. Piaget J., Studia z psychologii dziecka. 6. Guz S. Edukacja przedszkolna w okresie przemian. 7. Guz S., Edukacja przedszkolna – efektywność i uwarunkowania. 8. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika Przedszkolna. Nowa Podstawa Programowa. 9. Kwiatowska A., Podstawy pedagogiki przedszkolnej. 10. Siemek D., Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego. 11. Walczyna J., Kształtowanie postaw społeczno-moralnych dzieci w wieku przedszkolnym. 12. Waloszek D., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Założenia, treści i organizacja. 13. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. 14. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą 15. Andrzejewska J., Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospo-łeczne dzieci 16. Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka 1. Chauvel D. P., Środowisko w wychowaniu przedszkolnym. 2. Czasopismo „Wychowanie w Przedszkolu”. 3. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. Geneza i założenia, planowanie i przykłady. 4. Lubomirska K., Przedszkole – rzeczywistość i szansa. 5. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu 6. Waloszek D., Program w edukacji dziecka. Geneza. Istota. Kryteria. 7. Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, pod red. E. Zyzik. |
Zakres tematów: |
1. Podstawy funkcjonowania przedszkola. Założenia i organizacja placówek przedszkolnych. Proces nauczania dydaktyczno-wychowawczego w przedszkolu. 2. Dokumentacja przedszkola. 3. Plany roczne i miesięczne. 4. Nauczyciel wychowania przedszkolnego. Kwalifikacje i obowiązki nauczyciela. Kompetencje nauczyciela przedszkola. Funkcje nauczyciela przedszkola. Postawa pedagogiczna nauczyciela. 5. Współpraca środowiska rodzinnego i przedszkolnego dziecka. 6. Umowa w wychowaniu dzieci. Normy, zwyczaje i zasady postępowania w grupie przedszkolnej. Procedura zawierania umowy grupowej. 7. Organizacja środowiska edukacyjnego w przedszkolu: podstawy funkcjonowania, struktura i organizacja przedszkoli (ramy prawne, warianty organizacyjne) 8. Modele edukacji przedszkolnej (komponenty – przestrzeń edukacyjna, organizacja zajęć w przedszkolu; rodzaje) 9. Biopsychiczne podstawy edukacji przedszkolnej (rozwój psychoruchowy dziecka w wieku przedszkolnym, kompetencje dziecka) 10. Programowanie edukacji w okresie dzieciństwa 11. Planowanie działań edukacyjnych w przedszkolu 12. Nauczyciel przedszkola jako główny organizator procesu edukacyjnego |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie poprawność metodyczna i merytoryczna prezentowanego zagadnienia. Przedmiotem oceny będzie referat przygotowany w kilkuosobowej grupie studentów, dotyczący określonego zagadnienia z problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. Oceniany będzie poziom merytoryczny przygotowanego referatu oraz umiejętności związane z prezentowaniem wiedzy teoretycznej i metodycznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.