Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna [06-PE-EWP-N1-02] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika przedszkolna [06-PE-EWP-N1-02]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Hewilia Hetmańczyk
Literatura:

1. Bobrowska-Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego.

2. Brzezińska A., Burtowy M., Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej.

3. Danel - Bobrzyk H., Winiarska A., Rozwój dziecka i jego stymulacja w instytucjach wychowania przed-szkolnego.

4.Edukacja Małego Dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, pod red.

E. Ogrodzkiej-Mazur, U. Szuścik, A. Gajdzicy.

5. Piaget J., Studia z psychologii dziecka.

6. Guz S. Edukacja przedszkolna w okresie przemian.

7. Guz S., Edukacja przedszkolna – efektywność i uwarunkowania.

8. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika Przedszkolna. Nowa Podstawa Programowa.

9. Kwiatowska A., Podstawy pedagogiki przedszkolnej.

10. Siemek D., Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego.

11. Walczyna J., Kształtowanie postaw społeczno-moralnych dzieci w wieku przedszkolnym.

12. Waloszek D., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Założenia, treści i organizacja.

13. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań.

14. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą

15. Andrzejewska J., Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospo-łeczne dzieci

16. Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka

1. Chauvel D. P., Środowisko w wychowaniu przedszkolnym.

2. Czasopismo „Wychowanie w Przedszkolu”.

3. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. Geneza i założenia, planowanie i przykłady.

4. Lubomirska K., Przedszkole – rzeczywistość i szansa.

5. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu

6. Waloszek D., Program w edukacji dziecka. Geneza. Istota. Kryteria.

7. Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, pod red. E. Zyzik.

Zakres tematów:

1. Podstawy funkcjonowania przedszkola. Założenia i organizacja placówek przedszkolnych. Proces nauczania dydaktyczno-wychowawczego w przedszkolu.

2. Dokumentacja przedszkola.

3. Plany roczne i miesięczne.

4. Nauczyciel wychowania przedszkolnego. Kwalifikacje i obowiązki nauczyciela. Kompetencje nauczyciela przedszkola. Funkcje nauczyciela przedszkola. Postawa pedagogiczna nauczyciela.

5. Współpraca środowiska rodzinnego i przedszkolnego dziecka.

6. Umowa w wychowaniu dzieci. Normy, zwyczaje i zasady postępowania w grupie przedszkolnej. Procedura zawierania umowy grupowej.

7. Organizacja środowiska edukacyjnego w przedszkolu: podstawy funkcjonowania, struktura i organizacja przedszkoli (ramy prawne, warianty organizacyjne)

8. Modele edukacji przedszkolnej (komponenty – przestrzeń edukacyjna, organizacja zajęć w przedszkolu; rodzaje)

9. Biopsychiczne podstawy edukacji przedszkolnej (rozwój psychoruchowy dziecka w wieku przedszkolnym, kompetencje dziecka)

10. Programowanie edukacji w okresie dzieciństwa

11. Planowanie działań edukacyjnych w przedszkolu

12. Nauczyciel przedszkola jako główny organizator procesu edukacyjnego

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie poprawność metodyczna i merytoryczna prezentowanego zagadnienia. Przedmiotem oceny będzie referat przygotowany w kilkuosobowej grupie studentów, dotyczący określonego zagadnienia z problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. Oceniany będzie poziom merytoryczny przygotowanego referatu oraz umiejętności związane z prezentowaniem wiedzy teoretycznej i metodycznej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)