Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka zajęć technicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [12-PE-WIP-N1-4PMT] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy i metodyka zajęć technicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [12-PE-WIP-N1-4PMT]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Leszek Żaba
Literatura:

Furmanek W.: Jutro Edukacji technicznej, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego 2007,

Furmanek W., Walat W.: Zarys przewodnika metodycznego dla nauczycieli techniki, Rzeszów 1994, "Fosze"

Furmanek W.: Zrozumieć technikę, Rzeszów, 1998

Jakowicka M., Uździcki K.: Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Plomer A. L.: Do dzieła. (Papier, Masa papierowa, Drewno i korek, Tektura, Tworzywa sztuczne, Glina, Tkaniny …), Kielce 2006, Jedność

Atkin J.: Podstawy ceramiki, Warszawa 2007, Arkady

Barff U. Każde dziecko to potrafi, Warszawa 2004, Delta W-Z

Boczar T.: Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, Gliwice 2007, PAK

Celejowa I.: Klucz do zdrowego żywienia, Warszawa 2001, Oficyna Wydawnicza „ABA”

Dąbrowski A., Praca technika w klasach I-III, Warszawa 1986, WSiP

Jackson A., Day D.: Obróbka drewna dla początkujących, Warszawa 2000, Muza S.A.

Jastrzębska G.: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Warszawa 2008, WNT

Mac S.: Obróbka metali z materiałoznawstwem, Warszawa 1999, WSiP

Madej J.: Ceramika w edukacji szkolnej – poradnik metodyczny dla nauczycieli, Kraków 2002, Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Mrożkiewicz J., Kształcenie ogólnotechniczne w nauczaniu początkowym. Warszawa 1985, WsiP

Meyer R.: Dom stan surowy, Warszawa 1998, Kalliope

Meyer R.: Dom instalacje i urządzenia techniczne, Warszawa 2000, Kalliope

Meyer R.: Dom prace wykończeniowe we wnętrzu, Warszawa 2000, Kaliope

Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik (praca zbiorowa), Kraków 2008, Tarabonus Sp. Z.o.o.

Programy nauczania techniki w szkole podstawowej.

Zakres tematów:

1. Cele i zadania nauczania przedmiotu „technika”

2. Nowoczesna koncepcja edukacji ogólnotechnicznej.

3. Układ treści edukacji ogólnotechnicznej a model działalności technicznej.

4. Charakterystyka edukacji ogólnotechnicznej w szkole podstawowej.

5. Projektowanie procesów dydaktycznych uczenia się techniki w szkole ogólnokształcącej.

6. Przegląd programów i podręczników do nauczania techniki w szkole podstawowej.

7. Wykorzystanie komputerów i TI w nauczaniu techniki.

8. Środowisko techniczne człowieka: dom, mieszkanie, miejsce pracy

i zabawy, miasto, wieś

9. Informacja techniczna oraz elementy kultury technicznej (rysunek

techniczny, język techniczny)

10. Materiałoznawstwo i technologia

o Papieru, drewna, metali, tworzyw sztucznych, ceramiki, materiałów

włókienniczych, artykułów żywnościowych

11. Dom jako przykład środowiska technicznego człowieka,

o Elementy konstrukcyjne

o Instalacje

o Projektowanie wykończenia domu (mieszkania) z wykorzystaniem

różnych materiałów i uzasadnieniem ich stosowania

12. Tok lekcyjny

13. Scenariusz lekcji

o Omówienie przykładowych konspektów lekcji

o Pisanie konspektów oraz wzorcowych prac

Metody dydaktyczne:

prezentacje

metoda projektów –przedstawienie konspektu z przeprowadzeniem symulacji lekcji razem z grupą zajęciową

praca własna studenta na podstawie podanej literatury

Metody i kryteria oceniania:

ocena pracy pisemnej o objętości min. 8 stron pisanej czcionką 12 z dołączoną bibliografią oraz przygotowanej na jej podstawie prezentacji multimedialnej i przedstawienie jej na zajęciach.

ocena przygotowanego konspektu oraz przeprowadzonej symulacji lekcji.

sprawdzenie na podstawie testu w jakim stopniu student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zagadnień dotyczących techniki i metodyki techniki

sprawdzenie na podstawie testu w jakim stopniu student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zagadnień dotyczących techniki i metodyki techniki

Uwagi:

ZEWiWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)