Podstawy i metodyka zajęć technicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [12-PE-WIP-N1-4PMT]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy i metodyka zajęć technicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [12-PE-WIP-N1-4PMT] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Leszek Żaba |
Literatura: |
Furmanek W.: Jutro Edukacji technicznej, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego 2007, Furmanek W., Walat W.: Zarys przewodnika metodycznego dla nauczycieli techniki, Rzeszów 1994, "Fosze" Furmanek W.: Zrozumieć technikę, Rzeszów, 1998 Jakowicka M., Uździcki K.: Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Plomer A. L.: Do dzieła. (Papier, Masa papierowa, Drewno i korek, Tektura, Tworzywa sztuczne, Glina, Tkaniny …), Kielce 2006, Jedność Atkin J.: Podstawy ceramiki, Warszawa 2007, Arkady Barff U. Każde dziecko to potrafi, Warszawa 2004, Delta W-Z Boczar T.: Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, Gliwice 2007, PAK Celejowa I.: Klucz do zdrowego żywienia, Warszawa 2001, Oficyna Wydawnicza „ABA” Dąbrowski A., Praca technika w klasach I-III, Warszawa 1986, WSiP Jackson A., Day D.: Obróbka drewna dla początkujących, Warszawa 2000, Muza S.A. Jastrzębska G.: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Warszawa 2008, WNT Mac S.: Obróbka metali z materiałoznawstwem, Warszawa 1999, WSiP Madej J.: Ceramika w edukacji szkolnej – poradnik metodyczny dla nauczycieli, Kraków 2002, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Mrożkiewicz J., Kształcenie ogólnotechniczne w nauczaniu początkowym. Warszawa 1985, WsiP Meyer R.: Dom stan surowy, Warszawa 1998, Kalliope Meyer R.: Dom instalacje i urządzenia techniczne, Warszawa 2000, Kalliope Meyer R.: Dom prace wykończeniowe we wnętrzu, Warszawa 2000, Kaliope Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik (praca zbiorowa), Kraków 2008, Tarabonus Sp. Z.o.o. Programy nauczania techniki w szkole podstawowej. |
Zakres tematów: |
1. Cele i zadania nauczania przedmiotu „technika” 2. Nowoczesna koncepcja edukacji ogólnotechnicznej. 3. Układ treści edukacji ogólnotechnicznej a model działalności technicznej. 4. Charakterystyka edukacji ogólnotechnicznej w szkole podstawowej. 5. Projektowanie procesów dydaktycznych uczenia się techniki w szkole ogólnokształcącej. 6. Przegląd programów i podręczników do nauczania techniki w szkole podstawowej. 7. Wykorzystanie komputerów i TI w nauczaniu techniki. 8. Środowisko techniczne człowieka: dom, mieszkanie, miejsce pracy i zabawy, miasto, wieś 9. Informacja techniczna oraz elementy kultury technicznej (rysunek techniczny, język techniczny) 10. Materiałoznawstwo i technologia o Papieru, drewna, metali, tworzyw sztucznych, ceramiki, materiałów włókienniczych, artykułów żywnościowych 11. Dom jako przykład środowiska technicznego człowieka, o Elementy konstrukcyjne o Instalacje o Projektowanie wykończenia domu (mieszkania) z wykorzystaniem różnych materiałów i uzasadnieniem ich stosowania 12. Tok lekcyjny 13. Scenariusz lekcji o Omówienie przykładowych konspektów lekcji o Pisanie konspektów oraz wzorcowych prac |
Metody dydaktyczne: |
prezentacje metoda projektów –przedstawienie konspektu z przeprowadzeniem symulacji lekcji razem z grupą zajęciową praca własna studenta na podstawie podanej literatury |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena pracy pisemnej o objętości min. 8 stron pisanej czcionką 12 z dołączoną bibliografią oraz przygotowanej na jej podstawie prezentacji multimedialnej i przedstawienie jej na zajęciach. ocena przygotowanego konspektu oraz przeprowadzonej symulacji lekcji. sprawdzenie na podstawie testu w jakim stopniu student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zagadnień dotyczących techniki i metodyki techniki sprawdzenie na podstawie testu w jakim stopniu student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zagadnień dotyczących techniki i metodyki techniki |
Uwagi: |
ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.