Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN01]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN01] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 60 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Machura-Szczerba |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: DaF kompakt A1, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami) Literatura uzupełniająca: Materiały opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia na bazie: - Klip und Klar, Übungsgrammatik Grundstufe Deutsch, Fandrych Christian, Tallowitz Ulrike, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2008 - Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Bęza Stanisław, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2010 Strony internetowe pomocne w nauce języka niemieckiego na poziomie A1: - http://www.niemiecki.ang.pl/ - http://www.twojniemiecki.pl/gramatyka-niemiecka.html |
Zakres tematów: |
Rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach: 1-2-3 podręcznika wiodącego (DaF kompakt A1) Tematyka, zakres słownictwa i gramatyki; elementy kulturoznawcze: Lekcja 1 DANE OSOBOWE - Zadawanie prostych pytań, udzielanie odpowiedzi. - Autoprezentacja. Przedstawianie innych osób. - Układanie zdań z nazwami kontynentów, krajów, języków, narodowości. - Wyszukiwanie na mapie krajów niemieckiego obszaru językowego. - Literowanie imion, nazwisk, nazw własnych. - Wypełnianie formularza osobowego. - Zapoznanie się z zasadami użycia rodzajników określonych: der/die/das i nieokreślonych: ein/e. - Stosowanie zaimków pytających: wer, was, wie, wo, woher, wohin, welch~. - Zapoznanie się z zasadami koniugacji czasowników regularnych i wybranych czasowników nieregularnych. Koniugowanie czasowników: sein, haben. - Odczytywanie liczb głównych: 0 -1000 - Doskonalenie wymowy; intonacja, akcent zdaniowy. Lekcja 2 TERMINY: PRYWATNE / SŁUŻBOWE - Zapoznanie się ze słownictwem zawartym w terminarzu: dni tygodnia, pory dnia, nazwy miesięcy. - Wypełnianie terminarza terminami służbowych lub/i prywatnych spotkań. - Ustalanie terminu spotkania służbowego lub/i prywatnego. - Poprowadzenie rozmowy na temat terminów urlopowych. - Formułowanie pozdrowień z wakacji. - Podawanie czasu zegarowego, stosowanie liczb głównych. - Określanie daty, stosowanie liczb porządkowych. - Zapoznanie się z zasadami stosowania przeczeń: nein, nicht, kein/keine. - Deklinowanie rzeczowników w bierniku. - Doskonalenie wymowy; intonacja, akcent zdaniowy. Lekcja 3 RODZINA / DOMOWE OBOWIĄZKI - Określanie stopnia pokrewieństwa i zawodów najbliższych członków rodziny. - Wyliczanie prac/obowiązków wykonywanych w gospodarstwie domowym. - Zapoznanie się z nazwami podstawowych artykułów spożywczych, określanie opakowań, podawanie ceny sprzedaży i wagi produktów spożywczych. - Sporządzanie listy zakupów, formułowanie potrzeb zakupowych. - Odgrywanie ról: klient/ka – ekspedient/ka. - Odczytywanie danych statystycznych dot. podziału obowiązków domowych w Szwajcarii. - Koniugowanie czasowników modalnych: müssen, können, dürfen, wollen, sollen, mögen. - Stosowanie zaimków dzierżawczych. - Różnicowanie oraz właściwe stosowanie pytań: Wie viel .../ Wie viele...? - Doskonalenie wymowy; intonacja, akcent zdaniowy. |
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzenia zajęć: Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikatywnej metody nauczania i metody łączone, z pisemną i ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, metody projektowej, prezentacji) oraz z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość. 60 godzin pracy własnej studenta Opis pracy własnej studenta: Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (na przykład projekt, prezentacja, dialog, list). Przygotowywanie do testów sprawdzających. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych, prezentacji. Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 100% opanował materiał przewidziany w danym semestrze. Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym 80% przewidzianego materiału, tzn.: w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy. Ocena dst - student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65%. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji. Ocena ndst – student nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu (< 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności. Skala ocen: 100-93% = bdb (bardzo dobry) 92-86% = db+ (plus dobry) 85-79% = db (dobry) 78-72% = dst+ (plus dostateczny) 71-65% = dst (dostateczny) 64% i mniej = ndst (niedostateczny) Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od daty nieobecności. Jeżeli liczba nieobecności przekroczy 5 nieobecności w semestrze (włącznie z 3 dopuszczalnymi nieusprawiedliwionymi nieobecnościami), prowadzący ma prawo nie dopuścić studenta do zaliczenia. W przypadku nieobecności z powodu choroby wymagane jest przedstawienie zwolnienia lekarskiego. |
Uwagi: |
Studenci I semestru /stacjon. I st./ - specjaln. - j. ros., program: tłumaczeniowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.