Seminarium magisterskie 13-EP-S2-SM2
semestr zimowy 2016/2017
seminarium,
grupa nr 3
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Seminarium magisterskie 13-EP-S2-SM2 | |||
Zajęcia |
semestr zimowy 2016/2017 (2016/2017Z)
(zakończony)
seminarium (S), grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 9 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||
Prowadzący: | Ryszard Solik | |||
Literatura: |
Uwarunkowana podejmowaną przez studenta problematyką W zakresie problematyki metodologicznej proponowane są opcjonalnie następujące publikacje: A. D’Alleva: Metody i teorie historii sztuki. Kraków 2008. E. Gombrich: W poszukiwaniu historii kultury. Przeł. A. Dębnicki. W: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Red. J. Białostocki. Warszawa 1976. H. G. Gadamer: Aktualność piękna. Przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa 1993. A. Kępińska: Sztuka w kulturze płynności. Poznań 2003. J. Kmita: Kultura jako rzeczywistość myślowa. W: Teoria kultury a badania nad zjawiskami artystycznymi. Warszawa 1983. J. Margolis: Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki. Kraków 2004. Z. Mitosek: Teorie badań literackich. Warszawa 1988. E. Panofsky: Ikonografia i ikonologia. Przeł. K. Kamińska.W: Studia z historii sztuki. Warszawa 1971. Z. Rosińska: Psychologiczne myślenie o sztuce. Warszawa 1985. K. Rosner: Hermeneutyka jako krytyka kultury. Warszawa 1991. R. Solik: Pejzaże sztuki, konteksty sztuki. Cieszyn 2006. R. Solik: Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego. Katowice 2012. J. Białostocki: Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką. W: Pięć wieków myśli o sztuce. Warszawa 1976. J. Białostocki: Refleksje i syntezy ze świata sztuki. Warszawa 1978. M. Świerkocki: Postmodernizm. Nowy paradygmat kultury. Warszawa 1999. Postmodernizm. Antologia przekładów. Red. R. Nycz. Kraków 1998. |
|||
Zakres tematów: |
Szeroko rozumiana problematyka z obszaru kultury artystycznej, związana z kierunkiem studiów oraz sztukami plastycznymi i wizualnymi. W szczególności: -dzieło w kontekście kulturowym - funkcje dzieła sztuki - zagadnienia interpretacji dzieła sztuki - interpretacja a obecność dzieła w kulturowej semioprzestrzeni - wieloparadygmatyczność i transparadygmatyczność sztuki ponowoczesnej |
|||
Metody dydaktyczne: |
Zróżnicowane metody obejmują: omówienia, korekty, analizę zagadnień przygotowywanych przez studentów, pracę nad tekstami i źródłami. Studenci ponadto opracowują wybrane zagadnienia w formie pisemnej oraz uczestniczą w dyskusji nad nimi. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia jest aktywność i obecność studenta na zajęciach oraz opracowanie dwóch rozdziałów pracy magisterskiej. Uwzględniając efekty kształcenia przedmiotu pod uwagę będą brane następujące kryteria oceny: - umiejętność analizy problematyki oraz świadomość metodologiczna - wiedza w zakresie podejmowanej problematyki - ocena i weryfikacja znajomości oraz praktycznego zastosowania wybranej koncepcji interpretacyjnej - ocena doboru materiału, merytoryczności i języka wypowiedzi. Student oddaje do korekty wymagane elementy struktury pracy. Teksty te weryfikują przygotowanie, wiedzę merytoryczną oraz umiejętność analizy dzieła sztuki z uwzględnieniem elementów formalnych, stylistycznych, kontekstowych i metodologicznych. |
|||
Uwagi: |
Semestr kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia jest aktywność i obecność studenta na zajęciach oraz opracowanie dwóch rozdziałów pracy magisterskiej. Niezbędna jest indywidualna praca studenta z literaturą przedmiotu prowadząca do samodzielnego poszerzania wiedzy oraz lektura uzupełniająca w zakresie wskazanych zagadnień związanych z problemem przygotowywanej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.