Metody pracy w środowisku otwartym [06-PE-R-S1-16]
semestr letni 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody pracy w środowisku otwartym [06-PE-R-S1-16] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 39 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Maciej Bernasiewicz |
Literatura: |
- M. Bernasiewicz, 2011: Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków. - A. Bałandynowicz, 2011: Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, wyd. 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa. - Węgliński A., 2013: Pedagogiczne uwarunkowania resocjalizacji nieletnich w ośrodkach kuratorskich, W: Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, Z. Bartkowicz, A. Wojnarska, A. Węgliński, (red.), Wyd. UMCS, Lublin. - Śliwa S., 2013: Resocjalizacja nieletnich w Ochotniczych Hufcach Pracy na przykładzie Opolszczyzny, W: Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, Z. Bartkowicz, A. Wojnarska, A. Węgliński, (red.), Wyd. UMCS, Lublin. |
Zakres tematów: |
1. „Działania połączone” oraz praca metodą społeczności korekcyjnej w świetlicy socjoterapeutycznej (teoria, praktyka, film). 2. Metoda „konstruktywnej obecności wychowawczej” w środowisku otwartym. 3. Metoda „pozytywnego komentowania” w środowisku otwartym. 4. Zadania pełnione przez kuratorów sądowych. Elementy kuratorskiego wywiadu środowiskowego. Modele sprawowania kurateli sądowej. Zadania pełnione przez ośrodek kuratorski oraz realizowane zajęcia. Proponowane zmiany w funkcjonowaniu ośrodka kuratorskiego w propozycji Andrzeja Węglińskiego. 5. Zadania Ochotniczych Hufców Pracy. Struktura OHP. 6. Podejście skoncentrowane na rozwiązywaniu problemów. 7. Wstawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011. |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, podająca wiedzę, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas wykładów treści, które omawiane są zgodnie z kolejnością podanych na pierwszych zajęciach zagadnień do egzaminu. Egzamin ma charakter ustny. Student losuje dwa pytania. Oceniana będzie merytoryczność wypowiedzi (rzeczowość, holistyczność ujęcia, umiejętność użycia naukowej aparatury pojęciowej). Na egzaminie obowiązują następujące zagadnienia: 1. Czym jest organizowanie „działań połączonych” oraz praca metodą społeczności korekcyjnej w świetlicy socjoterapeutycznej. 2. Scharakteryzuj metodę „konstruktywnej obecności wychowawczej”. 3. Na czym polega metoda „pozytywnego komentowania”? 4. Jakie zadania pełnią kuratorzy sądowi? 5. Proszę wymienić elementy kuratorskiego wywiadu środowiskowego. 6. Modele sprawowania kurateli sądowej. 7. Zadania pełnione przez ośrodek kuratorski oraz rodzaje realizowanych z nieletnimi zajęć. 8. Proponowane zmiany w funkcjonowaniu ośrodka kuratorskiego w propozycji Andrzeja Węglińskiego. 9. Zadania Ochotniczych Hufców Pracy. 10. Struktura OHP. 11. Lokalna struktura OHP – wymienić miejscowości i zadania. 12. Podejście skoncentrowane na rozwiązywaniu problemów. 13. Wstawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011. Podkreślona część dotyczy jedynie studentów studiów stacjonarnych Student używa terminologii naukowej, wyczerpująco odpowiada na dwa pytania: ocena 5,0 Student wyczerpująco odpowiada na dwa pytania: ocena 4,5 Student używa terminologii naukowej, wyczerpująco odpowiada na jedno pytanie: ocena 4,0 Student wyczerpująco odpowiada na jedno pytanie: ocena 3,5 Student posiada minimalną wiedzę z zakresu wylosowanego obszaru: ocena 3,0 Student nie posiada minimalnej wiedzy z zakresu wylosowanego obszaru: ocena 2,0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.