Psychospołeczna charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej [06-PC-S1-32]
semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychospołeczna charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej [06-PC-S1-32] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 71 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mateusz Penczek |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Wskazane fragmenty następujących prac: -Bobińska K. Pietras T., Gałecki P. (red.) Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wydawnictwo Continuo. Wrocław 2012. -Zasępa E. Gałkowski T. Oblicza psychologii klinicznej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2014. -Liberska H. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Wyd. Difin, 2011. -Kielin J., Klimek-Markiewicz K. Krok po kroku. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013. -Kijak R. Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości. Wyd. Impuls, Kraków 2012. -Gajdzica Z. Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – idee, koncepcje, badania. Wyd. Impuls. Kraków 2011. -Gajdzica Z. Rembierz M. (red.) Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej. Wydawnictwo UŚ. Katowice 2005. -Obuchowska I. (red.) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WSiP. Warszawa, 1991. -Stelter Ż. Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Wyd. Difin 2013. -Stelter Ż. Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Scholar 2009. -Bobińska K. Gałecki P. Zaburzenia psychiczne u osób upośledzonych umysłowo. Wyd. Continuo, Wrocław 2009. -Borkowska A. R.; Domańska Ł. Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. -Kościelska M. Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa, 2004. -Kościelska M. Oblicza upośledzenia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1998. -Krzemińska D. Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls 2012. -Dykcik W. (red.) Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań, Uniwersytet Adama Mickiewicza, 1996. -Kościelak R. Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa, WSiP, 1996. Literatura uzupełniająca: -Bouras N., Holt G. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wyd Elsevier Urban & Partner 2010. -Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2004. -Dykcik W. Pedagogika specjalna. Wydawnictwo naukowe UAM, 2009. - Schaffer H. R. Psychologia dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013. - Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. -Giryński A., Przybylski S. Integracja społeczne osób upośledzonych umysłowo w świetle ujawnianych do nich nastawień społecznych. WSPS. Warszawa, 1993. |
Zakres tematów: |
Tematyka wykładów 1) Rekapitulacja podstawowych informacji na temat niepełnosprawności intelektualnej. Medyczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej (ICD, DSM IV, DSM V). Stopnie niepełnosprawności intelektualnej. Etiologia. 2) Modele niepełnosprawności w odniesieniu do niepełnosprawności intelektualnej. Model medyczny, model funkcjonalny, model społeczny, model mniejszości, model relacyjny, inne modele. 3) Charakterystyka wybranych obszarów funkcjonowania osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej (procesy poznawcze, emocje, motywacja, relacje społeczne). 4) Wyjaśnienie pojęć inteligencja, przystosowanie, bezradność. Omówienie wybranych mechanizmów powstawania i pogłębiania się problemów rozwojowych u osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Wybrane obszary rozwoju psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną na przestrzeni życia (rozwój tożsamości, rozwój autonomii, rozwój psychoseksualny). 6) Psychopatologia u osób z niepełnosprawnością intelektualną. 7) Zjawiska społeczne wpływające na funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przestrzeni życia (relacje rodzinne, relacje z rówieśnikami, postawy społeczne, bariery społeczne, wykluczenie, pomoc i wsparcie itp.) |
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzenia zajęć: metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 15. Liczba godzin pracy własnej studenta: 15. Opis pracy własnej studenta: student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. Student przygotowuje esej zaliczeniowy. Organizacja zajęć: spotkania co dwa tygodnie w wymiarze dwóch godzin dydaktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przebieg procesu weryfikacji: podstawą weryfikacji będzie ocena eseju pisemnego przygotowanego przez studenta. Oceny prac ogłoszone zostaną zgodnie z regulaminem studiów. Ewentualną ocenę niedostateczną można będzie poprawić poprzez przygotowanie poprawionej wersji pracy. Wymagania merytoryczne: znajomość zagadnień omawianych podczas zajęć. Znajomość wskazanych fragmentów literatury obowiązkowej. Poprawna charakterystyka tematu, którego dotyczy esej zaliczeniowy. Kryteria oceny: oceniana będzie umiejętność poprawnego opisu i analizy problematyki będącej przedmiotem eseju zaliczeniowego. Brana też będzie pod uwagę umiejętność posługiwania się informacjami przekazywanymi podczas zajęć i zawartymi w literaturze obowiązkowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.