Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychospołeczna charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej [06-PC-S1-32] semestr zimowy 2016/2017
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychospołeczna charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej [06-PC-S1-32]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 71
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mateusz Penczek
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Wskazane fragmenty następujących prac:

-Bobińska K. Pietras T., Gałecki P. (red.) Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wydawnictwo Continuo. Wrocław 2012.

-Zasępa E. Gałkowski T. Oblicza psychologii klinicznej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2014.

-Liberska H. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Wyd. Difin, 2011.

-Kielin J., Klimek-Markiewicz K. Krok po kroku. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013.

-Kijak R. Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości. Wyd. Impuls, Kraków 2012.

-Gajdzica Z. Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – idee, koncepcje, badania. Wyd. Impuls. Kraków 2011.

-Gajdzica Z. Rembierz M. (red.) Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej. Wydawnictwo UŚ. Katowice 2005.

-Obuchowska I. (red.) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WSiP. Warszawa, 1991.

-Stelter Ż. Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Wyd. Difin 2013.

-Stelter Ż. Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Scholar 2009.

-Bobińska K. Gałecki P. Zaburzenia psychiczne u osób upośledzonych umysłowo. Wyd. Continuo, Wrocław 2009.

-Borkowska A. R.; Domańska Ł. Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

-Kościelska M. Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa, 2004.

-Kościelska M. Oblicza upośledzenia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1998.

-Krzemińska D. Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls 2012.

-Dykcik W. (red.) Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań, Uniwersytet Adama Mickiewicza, 1996.

-Kościelak R. Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa, WSiP, 1996.

Literatura uzupełniająca:

-Bouras N., Holt G. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wyd Elsevier Urban & Partner 2010.

-Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2004.

-Dykcik W. Pedagogika specjalna. Wydawnictwo naukowe UAM, 2009.

- Schaffer H. R. Psychologia dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.

- Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

-Giryński A., Przybylski S. Integracja społeczne osób upośledzonych umysłowo w świetle ujawnianych do nich nastawień społecznych. WSPS. Warszawa, 1993.

Zakres tematów:

Tematyka wykładów

1) Rekapitulacja podstawowych informacji na temat niepełnosprawności intelektualnej. Medyczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej (ICD, DSM IV, DSM V). Stopnie niepełnosprawności intelektualnej. Etiologia.

2) Modele niepełnosprawności w odniesieniu do niepełnosprawności intelektualnej. Model medyczny, model funkcjonalny, model społeczny, model mniejszości, model relacyjny, inne modele.

3) Charakterystyka wybranych obszarów funkcjonowania osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej (procesy poznawcze, emocje, motywacja, relacje społeczne).

4) Wyjaśnienie pojęć inteligencja, przystosowanie, bezradność. Omówienie wybranych mechanizmów powstawania i pogłębiania się problemów rozwojowych u osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5) Wybrane obszary rozwoju psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną na przestrzeni życia (rozwój tożsamości, rozwój autonomii, rozwój psychoseksualny).

6) Psychopatologia u osób z niepełnosprawnością intelektualną.

7) Zjawiska społeczne wpływające na funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przestrzeni życia (relacje rodzinne, relacje z rówieśnikami, postawy społeczne, bariery społeczne, wykluczenie, pomoc i wsparcie itp.)

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć: metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 15.

Liczba godzin pracy własnej studenta: 15.

Opis pracy własnej studenta: student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. Student przygotowuje esej zaliczeniowy.

Organizacja zajęć: spotkania co dwa tygodnie w wymiarze dwóch godzin dydaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Przebieg procesu weryfikacji: podstawą weryfikacji będzie ocena eseju pisemnego przygotowanego przez studenta. Oceny prac ogłoszone zostaną zgodnie z regulaminem studiów. Ewentualną ocenę niedostateczną można będzie poprawić poprzez przygotowanie poprawionej wersji pracy.

Wymagania merytoryczne: znajomość zagadnień omawianych podczas zajęć. Znajomość wskazanych fragmentów literatury obowiązkowej. Poprawna charakterystyka tematu, którego dotyczy esej zaliczeniowy.

Kryteria oceny: oceniana będzie umiejętność poprawnego opisu i analizy problematyki będącej przedmiotem eseju zaliczeniowego. Brana też będzie pod uwagę umiejętność posługiwania się informacjami przekazywanymi podczas zajęć i zawartymi w literaturze obowiązkowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)