Moduł zajęć ogólnouczelnianych (Etyczne dylematy ochrony środowiska -Śląsk, Polska, świat [02-SL-N2-MZO]
semestr letni 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Moduł zajęć ogólnouczelnianych (Etyczne dylematy ochrony środowiska -Śląsk, Polska, świat [02-SL-N2-MZO] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 10 |
Prowadzący: | Piotr Skubała |
Literatura: |
Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Living Planet Report 2014. Podsumowanie. WWF, Zoological Society of London, Global Footprint Network. https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fawsassets.wwfpl.panda.org%2Fdownloads%2Flrp_2014_summary_pl.pdf Mepham B. 2008.Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Singer P. 2004. Wyzwolenie zwierząt. PIW, Warszawa. Skubała P. 2014. Wyzwania bioetyczne i społeczne stojące przed ochroną środowiska przyrodniczego. W: Sierka E., Skubała P. Ciepał R. Ochrona środowiska przyrodniczego. UPGOW UŚ, Katowice. Publikacja współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (ISBN 978-83-939472-0-1), 77-125. Wilson E.O. 1999. Różnorodność życia. PIW, Warszawa. |
Zakres tematów: |
Moduł ogólnouczelniany pt. „Etyczne dylematy ochrony środowiska – Śląsk, Polska, świat” ma na celu zapoznanie studenta z zagrożeniami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej oraz ukazanie przyczyn ich powstania. Moduł pozwoli uczestnikowi poznać złożone powiązania pomiędzy człowiekiem a przyrodą, szczególna uwaga zostanie poświecona takiemu modelowaniu zachowań ludzkich, które służyłyby ograniczeniu nadmiernej ingerencji człowieka w środowisko. Uczestnik będzie miał możliwość dokonania oceny rozmaitych sytuacji związanych z ingerencją człowieka w fenomen życia. Poddane krytycznej analizie zostaną postawy ludzkie wobec organizmów żywych i przyrody, różne rozwiązania w odniesieniu do przykładowych sytuacji konfliktów środowiskowych oraz różnorodne aspekty związane ze stosowaniem genetycznie modyfikowanych organizmów. Przedstawione zostaną źródła współczesnego myślenia prośrodowiskowego, głównie w oparciu o osiągnięcia współczesnej ekologii naukowej. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą studentowi lepiej zrozumieć złożoność zależności pomiędzy społeczeństwem a środowiskiem przyrodniczym, pogłębią jego refleksyjność, dzięki której będzie w stanie proponować konstruktywne rozwiązania sprzyjające zarówno człowiekowi jak i przyrodzie. TEMATY: - Tajemnica życia na Ziemi. Stan wiedzy o funkcjonowaniu ziemskiego ekosystemu. - Prawa w świecie przyrody. Znaczenie interakcji symbiotycznych dla funkcjonowania życia na Ziemi. - Człowiek i jego powiązanie z przyrodą. Człowiek jako holobiont. - Wpływ człowieka na biosferę - reakcje społeczne. - Nasz ślad na Ziemi - metoda śladu ekologicznego i węglowego. - Człowiek i środowisko – sposoby rozwiązania sytuacji konfliktowych. - Motywy ochrony środowiska. Bioróżnorodność największym i najmniej docenianym skarbem ludzkości. - Etyka a konflikty środowiskowe. Jesteś za czy przeciw? - Ludzie w obronie przyrody - ocena zachowań społecznych. - Etyczne, ekologiczne i zdrowotne skutki stosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie i hodowli. - Ochrona zwierząt w Polsce i na świecie. - Czy Polacy dbają o przyrodę? Stan świadomości środowiskowej w polskim społeczeństwie. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład w postaci prezentacji multimedialnej, z wykorzystaniem zasobów Internetu: prezentacja wywiadów, fragmentów wykładów omawianych postaci, fragmentów filmów. W trakcie wykładu zostaną wprowadzone elementy dyskusji nt. wybranych dylematów etycznych w odniesieniu do określonych konfliktów środowiskowych, a także gry dydaktyczne stosowane w celu utrwalenia treści z wykładów oraz zdobycia uzupełniającej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formą sprawdzającą będzie test obejmujący podstawowe informacje zawarte w wykładach i obowiązkowej literaturze. Kolokwium zostanie przeprowadzone po zakończeniu cyklu wykładów. Czas trwania: 30 minut. Skala punktowa 0-30, gdzie 0 – brak prawidłowej odpowiedzi, a 30 – wszystkie odpowiedzi poprawne. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie powyżej 50% maksymalnej liczby punktów. Ocenę określa poniższa tabela: ≤ 15 – brak zaliczenia 15,5 – 18,5: dostateczny 19 – 21: plus dostateczny 21,5 – 24,5: dobry 25 – 27: plus dobry 27,5 – 30: bardzo dobry |
Uwagi: |
II rok, IV sem. studiów śląskich, niestacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.