Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł zajęć ogólnouczelnianych (Etyczne dylematy ochrony środowiska -Śląsk, Polska, świat [02-SL-N2-MZO] semestr letni 2016/2017
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Moduł zajęć ogólnouczelnianych (Etyczne dylematy ochrony środowiska -Śląsk, Polska, świat [02-SL-N2-MZO]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 10
Prowadzący: Piotr Skubała
Literatura:

Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Living Planet Report 2014. Podsumowanie. WWF, Zoological Society of London, Global Footprint Network.

https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fawsassets.wwfpl.panda.org%2Fdownloads%2Flrp_2014_summary_pl.pdf

Mepham B. 2008.Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Singer P. 2004. Wyzwolenie zwierząt. PIW, Warszawa.

Skubała P. 2014. Wyzwania bioetyczne i społeczne stojące przed ochroną środowiska przyrodniczego. W: Sierka E., Skubała P. Ciepał R. Ochrona środowiska przyrodniczego. UPGOW UŚ, Katowice. Publikacja współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (ISBN 978-83-939472-0-1), 77-125.

Wilson E.O. 1999. Różnorodność życia. PIW, Warszawa.

Zakres tematów:

Moduł ogólnouczelniany pt. „Etyczne dylematy ochrony środowiska – Śląsk, Polska, świat” ma na celu zapoznanie studenta z zagrożeniami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej oraz ukazanie przyczyn ich powstania. Moduł pozwoli uczestnikowi poznać złożone powiązania pomiędzy człowiekiem a przyrodą, szczególna uwaga zostanie poświecona takiemu modelowaniu zachowań ludzkich, które służyłyby ograniczeniu nadmiernej ingerencji człowieka w środowisko. Uczestnik będzie miał możliwość dokonania oceny rozmaitych sytuacji związanych z ingerencją człowieka w fenomen życia. Poddane krytycznej analizie zostaną postawy ludzkie wobec organizmów żywych i przyrody, różne rozwiązania w odniesieniu do przykładowych sytuacji konfliktów środowiskowych oraz różnorodne aspekty związane ze stosowaniem genetycznie modyfikowanych organizmów. Przedstawione zostaną źródła współczesnego myślenia prośrodowiskowego, głównie w oparciu o osiągnięcia współczesnej ekologii naukowej. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą studentowi lepiej zrozumieć złożoność zależności pomiędzy społeczeństwem a środowiskiem przyrodniczym, pogłębią jego refleksyjność, dzięki której będzie w stanie proponować konstruktywne rozwiązania sprzyjające zarówno człowiekowi jak i przyrodzie.

TEMATY:

- Tajemnica życia na Ziemi. Stan wiedzy o funkcjonowaniu ziemskiego ekosystemu.

- Prawa w świecie przyrody. Znaczenie interakcji symbiotycznych dla funkcjonowania życia na Ziemi.

- Człowiek i jego powiązanie z przyrodą. Człowiek jako holobiont.

- Wpływ człowieka na biosferę - reakcje społeczne.

- Nasz ślad na Ziemi - metoda śladu ekologicznego i węglowego.

- Człowiek i środowisko – sposoby rozwiązania sytuacji konfliktowych.

- Motywy ochrony środowiska. Bioróżnorodność największym i najmniej docenianym skarbem ludzkości.

- Etyka a konflikty środowiskowe. Jesteś za czy przeciw?

- Ludzie w obronie przyrody - ocena zachowań społecznych.

- Etyczne, ekologiczne i zdrowotne skutki stosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie i hodowli.

- Ochrona zwierząt w Polsce i na świecie.

- Czy Polacy dbają o przyrodę? Stan świadomości środowiskowej w polskim społeczeństwie.

Metody dydaktyczne:

Wykład w postaci prezentacji multimedialnej, z wykorzystaniem zasobów Internetu: prezentacja wywiadów, fragmentów wykładów omawianych postaci, fragmentów filmów. W trakcie wykładu zostaną wprowadzone elementy dyskusji nt. wybranych dylematów etycznych w odniesieniu do określonych konfliktów środowiskowych, a także gry dydaktyczne stosowane w celu utrwalenia treści z wykładów oraz zdobycia uzupełniającej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień.

Metody i kryteria oceniania:

Formą sprawdzającą będzie test obejmujący podstawowe informacje zawarte w wykładach i obowiązkowej literaturze. Kolokwium zostanie przeprowadzone po zakończeniu cyklu wykładów. Czas trwania: 30 minut. Skala punktowa 0-30, gdzie 0 – brak prawidłowej odpowiedzi, a 30 – wszystkie odpowiedzi poprawne. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie powyżej 50% maksymalnej liczby punktów. Ocenę określa poniższa tabela:

≤ 15 – brak zaliczenia

15,5 – 18,5: dostateczny

19 – 21: plus dostateczny

21,5 – 24,5: dobry

25 – 27: plus dobry

27,5 – 30: bardzo dobry

Uwagi:

II rok, IV sem. studiów śląskich, niestacjonarne II stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)