Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wiedzy o organizacji i zarządzaniu [05-SP-KOL-N1-PWOZ] semestr letni 2016/2017
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy wiedzy o organizacji i zarządzaniu [05-SP-KOL-N1-PWOZ]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Sławomira Kamińska-Berezowska
Literatura:

R. W. Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami”, PWN, Warszawa 2004

B. Kożuch „Nauka o organizacji”, CeDeWu.PL Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2007

A. K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak „Rozwój teorii organizacji Od systemu do sieci”, Oficyna Wolters Kluwer business , Warszawa 2011.

E. Masłyk-Musiał „Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000.

K. Wódz (red.) „Zapomniane miejsca, zapomniani ludzie. Restrukturyzacja ekonomiczna a zmiana kulturowa”, Śląsk, Katowice 2013.

J. Krzyszkowski. „Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej”, OMEGA-PRAKSIS, , wyd. II uzupełnione, Łódź 1998

Literatura dodatkowa:

P. E. Drucker „Zarządzanie organizacją pozarządową. Teoria i praktyka”, Fundusz Współpracy Program Phare Dialog Społeczny NGOs, Zakład Poligraficzny Roband, Wesoła 1995

D. Goleman "Inteligencja emocjonalna”, Media rodzina, Poznań 1997

M. Krzyżanowska „Marketing usług organizacji niekomercyjnych im. L. K. Koźmińskiego, Warszawa 2000

K. Cameron, R.E. Quinn „Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurencyjnych”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

Z. Tarkowski „Zarządzanie i organizacją pomocy społecznej”, Wydawnictwo fundacji „Orator”, Lublin 2000

Zakres tematów:

- Problematyka organizacji i zarządzania – zakres przedmiotu, modele i typy organizacji, biurokracja weberowska, organizacje gospodarcze a organizacje non profit.

- Rozwój teorii organizacji i zarządzania -szkoła klasyczna, human relations, zarządzanie a kierowanie, polityka społeczna a polski system pomocy społecznej.

- Współczesne podejścia teorii organizacji i zarządzania - systemowe, sytuacyjne, podejście integrujące i zarządzanie wiedzą.

- Problem strategicznego podejścia do zarządzania – znaczenie i typy planów organizacyjnych, pracownik socjalny jako menedżer.

- Umiejętności menedżerskie a problem inteligencji emocjonalnej - odporność na stres, analfabetyzm emocjonalny i jego skutki.

- Zarządzanie czasem innych i własnym a problemy motywowania.

- Problemy zarządzania personelem w organizacjach z sektora pomocy społecznej - nabór, ocena, wynagrodzenie i rozwój.

- Problemy diagnozy kultury organizacyjnej i zmiany ( analiza kwestionariusza Cameron’a o Quinn’a)

- PR organizacji z sektora pomocy społecznej (PR a inne formy promocji, środki PR a ich wykorzystywanie, tworzenie programu PR – przykład działań Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy).

- Etyczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi perspektywy doświadczeń III RP.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji w PowerPoint

Uwagi:

6 semestr Praca Socjalna Kolegia (niestacjonarne 1 stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)