Terroryzm jako zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego [05-BM-S1-TZBNM16]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terroryzm jako zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego [05-BM-S1-TZBNM16] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Monika Szynol |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Aleksandrowicz T., Terroryzm międzynarodowy, Warszawa 2008. Bolechów B., Terroryzm. Aktorzy, statyści, widownie, Warszawa 2010. Bolechów B., Terroryzm w świecie podwubiegunowym: przewartościowania i kontynuacje, Toruń 2002. Borkowski R., Terroryzm ponowoczesny. Studium z antropologii polityki, Toruń 2006. Bógdał-Brzezińska A., Gwrycki M.F., Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa informacyjnego we współczesnym świecie, Warszawa 2003. Cyberterroryzm zagrożeniem XXI wieku: perspektywa politologiczna i prawna, red. A. Podraza, P. Potakowski, K. Wiak, Warszawa 2013. Duda D., Terroryzm islamski, Kraków 2002. Haktywizm: cyberterroryzm, haking, protest obywatelski, cyberaktywizm, e-mobilizacja, red. M. Marczewska-Rytko, Lublin 2014. Hoffman B., Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001. Hołyst B., Terroryzm. T. 1, Warszawa 2011. Hołyst B., Terroryzm. T. 2, Warszawa 2011. Horgan J., Psychologia terroryzmu, Warszawa 2008. Islam a terroryzm, red. A. Parzymies, Warszawa 2015. Kaczmarek J., Terroryzm i konflikty zbrojne a fundamentalizm islamski, Wrocław 2001. Lakomy M., Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar rywalizacji i współpracy państw, Katowice 2015. Posłuszna E., Ekstremizm ekologicznych: źródła, przejawy, perspektywy, Warszawa 2012. Terroryzm: anatomia zjawiska, red. K. Liedel, Warszawa 2006. Terroryzm: wczoraj i dziś. Księga pamiątkowa na 10-lecie Centrum Badań nad Terroryzmem Collegium Civitas, red. K. Liedel, P. Piasecka, Warszawa 2015. Tomasiewicz J., Zło w imię dobra: zjawisko przemocy w polityce. Autoportret terrorysty, stosowane strategie, uzasadnienia dla przemocy, Warszawa 2009. Zimny M., Terroryzm samobójczy, Warszawa 2006. literatura uzupełniająca Calvocoressi P., Polityka międzynarodowa po 1945, Warszawa 2000. Kiwerska J., Świat w latach 1989-2009. Wydarzenia – konflikty – procesy, Poznań 2009. Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-2000, Warszawa 2000. Malendowski W., Zbrojne konflikty i spory międzynarodowe u progu XXI wieku, Wrocław 2003. Parzymies S., Stosunki międzynarodowe w Europie 1945-2009, Warszawa 2009. Roczniki Strategiczne, Wydawnictwo SCHOLAR. Sprawy Międzynarodowe, Wydawnictwo UW. |
Zakres tematów: |
1. Objaśnienie głównych zagadnień związanych z przedmiotem, zajęcia organizacyjne 2. Terroryści i terroryzm. Psychospołeczne źródła terroryzmu 3. Terroryzm religijny 4. Terroryzm samobójczy. Kobiety w organizacjach terrorystycznych 5. Cyberterroryzm i bezpieczeństwo teleinformatyczne państw 6. Propaganda i media w działalności organizacji terrorystycznych 7. Kolokwium zaliczeniowe |
Metody dydaktyczne: |
metody prowadzenia zajęć Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów” - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) 15 liczba godzin pracy własnej studenta 45 opis pracy własnej studenta Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z literaturą przedmiotu, - zapoznanie się i zdanie lektur obowiązkowych, - przygotowywanie wystąpień ustnych, - przygotowania do sprawdzianów i kolokwium zaliczeniowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne sprawdziany wiedzy wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę na temat terroryzmu jako zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. kryteria oceny Akcent w ramach pisemnych sprawdzianów wiedzy zostanie położony na wiedzę na temat terroryzmu jako zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 20. 5 pytań otwartych – maksymalnie 4 punkty za pytanie. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 19-20, Dobry+ – 18-17, Dobry – 16-15, Dostateczny+ – 14-13, Dostateczny – 12-11, Niedostateczny – 10 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach wykładowca może przyjąć inną formę pisemnych sprawdzianów wiedzy. przebieg procesu weryfikacji Sprawdzian przeprowadzany w formie pisemnej. Zawiera pięć pytań opisowych. W związku z tym prowadzący nie wyznacza minimalnej objętości pracy. Czas trwania: 30 minut. Czas sprawdzianu liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Sprawdzian przeprowadzany jest fakultatywnie przez prowadzącego w trakcie jednostek kontaktowych. Kolokwium zaliczeniowe wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę na temat terroryzmu jako zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. kryteria oceny Akcent w ramach kolokwium zaliczeniowego zostanie położony na wiedzę na temat terroryzmu jako zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 60. Kolokwium zawiera 30 pytań złożonych. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 60-55, Dobry+ – 54-49, Dobry – 48-43, Dostateczny+ – 42-37, Dostateczny – 36-31 , Niedostateczny – 30 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach wykładowca może przyjąć inną formę kolokwium zaliczeniowego. Wymagania merytoryczne oraz kryteria oceny zostaną wówczas podane po konsultacji między prowadzącym i studentami. przebieg procesu weryfikacji Kolokwium przeprowadzone w formie pisemnej. Zawiera 30 pytań złożonych. Czas trwania: 80 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Kolokwium odbywa się jednokrotnie w trakcie semestru. Dyskusja moderowana wymagania merytoryczne 1. Student jest przygotowany do aktywnego i merytorycznego uczestniczenia w prowadzonej dyskusji. 2. Student posiada oraz potrafi zaprezentować wymaganą treścią zajęć wiedzę. 3. Student potrafi dokonywać pogłębionej analizy omawianych zjawisk i procesów, podawać argumenty na poparcie stawianych tez, łączyć ze sobą fakty oraz samodzielnie wyciągać wnioski. kryteria oceny W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych. Aktywność: 7 zajęć – ocena bardzo dobra, 6 zajęć – dobra plus, 5 zajęć – dobra, 3-4 zajęcia – dostateczna plus, 2 zajęcia – dostateczna, 0-1 zajęcia – niedostateczna. przebieg procesu weryfikacji Na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwium) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu. Na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu. Nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na wykształcenie u studentów pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych, wskazanych w opisie modułu. |
Uwagi: |
4 semestr bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.