Prawa człowieka [05-PO-WS-S1-PC14]
semestr letni 2016/2017
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Prawa człowieka [05-PO-WS-S1-PC14] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Olga Szura-Olesińska |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Syntezy do dziejów najnowszych Polski (wybór): 1. Banaszak B. (red.), Prawa człowieka, geneza, koncepcje, ochrona, Wrocław 1993. 2. Banaszak B, Preisner A. (red.), Prawa i wolności obywatelskie w Konstytucji RP, Warszawa 2002. 3. ]arosz-Żukowska S., Konstytucyjna zasada ochrony własności, Zakamycze 2003. 4. Kuźniar R., Prawa człowieka. Prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe, Warszawa 2002. 5. Łazowski A., Ochrona praw jednostek w prawie Wspólnot Europejskich. Pozasądowe mechanizmy ochrony praw przed instytucjami i organami Wspólnot Europejskich, Zakamycze 2002. 6. Łopatka A., Międzynarodowe prawo praw człowieka, Warszawa 1998. 7. Rzepliński A. (red.), Prawa i wolności człowieka, Warszawa 1993 8. Sozański J., Europejskie standardy ochrony praw człowieka, Warszawa 2004. 9. Wiśniewski L. (red.), Ochrona praw człowieka w świecie, Bydgoszcz – Poznań 2000 literatura uzupełniająca 1. Banaszak B, Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M., Wieruszewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Zakamycze 2003. 2. Białocerkiewicz J., Status prawny cudzoziemca w świetle standardów międzynarodowych, Toruń 1999. 3. Encyclopedia of human rights / [compiled by] Edward Lawson; with a foreword by Jose Ayala-Lasso ; introductory essay by Laurie S. Wiseberg. - Bristol, 1996 4. Holiżak E., Kuźniar R. (red.), Prawo, instytucje i polityka w procesie globalizacji. Księga jubileuszowa dedykowana Prof. Januszowi Symonidesowi, Warszawa 2003. 5. Human rights in interanational law : basic texts / Council of Europe. - Strasbourg , 2000 6. Mik C. (red .), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. a członkostwo Polski w Unii Europejskiej, Toruń 1999. 7. Richard Clayton, Hugh Tomlinson: The Law of Human Rights, Oxford ; New York, 2000 8. Wieruszewski R. (red.), Prawa człowieka. Model prawny, Wrocław 1991.Zasępa T., Chmura R. (red.), Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, Częstochowa 2003. 9. Zasępa T., Chmura R. (red.), Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001.. Koordynator przedstawia studentom na ćwiczeniach i wykładach wybór literatury uzupełniającej do tematów omawianych na zajęciach (student powinien wybrać przynajmniej jedną z zaproponowanych prac do każdych zajęć). |
Zakres tematów: |
1. Ogólna charakterystyka praw człowieka i instytucji ich ochrony. 2. Uniwersalny system ochrony praw. 3. Europejski system ochrony praw. 4. System ochrony praw człowieka funkcjonujący w Unii Europejskiej. 5. Pozaeuropejskie regionalne systemy ochrony praw człowieka. 6. System gwarancji i ochrony wolności i praw jednostki w Rzeczypospolitej Polskiej. 7. Efektywność systemu ochrony praw. |
Metody dydaktyczne: |
metody prowadzenia zajęć Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: -dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, -dyskusja piramidowa, -dyskusja dydaktyczna - dyskusja okrągłego stołu, -metoda „burzy mózgów" -aranżowanie debat, -analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) 15 liczba godzin pracy własnej studenta 45 opis pracy własnej studenta Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z literaturą przedmiotu i materiałami źródłowymi, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie wystąpienia ustnego (referatu) wraz z prezentacją multimedialną na zadany temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja moderowana wymagania merytoryczne student jest przygotowany do aktywnego i merytorycznego uczestniczenia w prowadzonej dyskusji; student posiada oraz potrafi zaprezentować wymaganą treścią zajęć wiedzę; student potrafi dokonywać pogłębionej analizy omawianych zjawisk i procesów, podawać argumenty na poparcie stawianych tez, łączyć ze sobą fakty oraz samodzielnie wyciągać wnioski. kryteria oceny Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do zajęć, systematycznego udziału w zajęciach. Każda nieobecność musi zostać zaliczona w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z zaliczenia jest przygotowanie wypowiedzi ustnej (referatu) wraz z prezentacją multimedialną na zadany temat. przebieg procesu weryfikacji na każdych zajęciach (z wyjątkiem pierwszych) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu, na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu, warunkiem koniecznym jest przygotowanie wypowiedzi ustnej (referatu) wraz z prezentacją multimedialną na zadany temat w ustalonym terminie, warunkiem koniecznym jest systematyczny udział w zajęciach. |
Uwagi: |
6 semestr politologii spec. współczesne stosunki międzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.