Teoria komunikowania masowego [05-DK-S2-TKM12]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria komunikowania masowego [05-DK-S2-TKM12] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 34 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Katarzyna Brzoza-Kolorz |
Literatura: |
1. W. Pisarek: Wstęp do nauki o komunikowaniu. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 2. D. McQuail: Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007. 3. M. Nieć: Komunikowanie społeczne i media. Perspektywa politologiczna, Warszawa 2010. 4. M. Jabłoński, T. Gackowski: Tożsamość nauk o mediach. Obszary, perspektywy, postulaty [w:] „Studia Medioznawcze” nr 2 z 2012 r. 5. M. Mrozowski: Tożsamość nauk o mediach. Przyczynek do dyskusji. [w:] „Studia Medioznawcze” nr 2 z 2012 r. 6. Em Griffin: Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 7. M. Sokołowski: (R)ewolucja w komunikacji. Wprowadzenie do mediozawstwa, Warszawa 2010 8. M. Molęda-Zdziech: Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego. Warszawa 2013 (fragmenty). 9. O. Białek-Szwed: Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy polskiej. Toruń 2012 (fragmenty). 10. Hans Mathias Kepplinger: Mechanizmy skandalizacji w mediach. Kraków 2008 (fragmenty). 11. Zbigniew Bauer: „Twój głos w Twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji; materiały po konferencji Oblicza Komunikacji; Język i kultura tabloidów; Wrocław czerwiec 2009 str. 1-24. 12. K. Kopiecka-Piech: Koncepcje konwergencji mediów [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2011 r. 13. J. Kreft: Problemy z konwergencją [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2011 r. 14. M. Dróżdż: Konwergencje mediów – tendencje, modele, konsekwencje [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2008 r. 15. T. Kowalski, B. Jung: Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. Warszawa 2006, Rozdział I. 16. Lyn Gorman, David McLean: Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne. Kraków 2010, (fragmenty). 17. K. Pokorna-Ignatowicz: Katolicka doktryna medialna: historia, główne tezy, dokumenty[w:] Teorie komunikacji i mediów Tom I, M. Graszewicz, J. Jastrzębski (red.), Wrocław 2009. 18. Hanna Karp: Terroryzm medialny [w:] Maryniarczyk A. Jaroszyński P (red.) Terroryzm dawniej i dziś, Lublin 2010. 19. T. Goban-Klass: Media i terroryści czy zastraszą nas na śmierć? Kraków 2009 (fragmenty). 20. Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu : między psychologią a medycyną / red. nauk. Barbara Jacennik, Aleksandra Hulewska, Agnieszka Piasecka; Warszawa 2012. 21. A. Adamski: Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej. Warszawa 2012, Rozdział I i II. 22. B. Jung (red.) Media komunikacja biznes elektroniczny. Warszawa 2001, Rozdział XI – Przyszłość mediów- media przyszłości (fragmenty). 23. P. T. Nowakowski: Fast food dla mózgu czyli telewizja i okolice. Tychy 2002. 24. K. Pokorna-Ignatowicz (red.): Polski system medialny 1989-2011. Kraków 2013 (fragmenty). 25. I. Marklejn: „Teoria społeczeństwa informacyjnego Umesamo Tadao i jej znaczenie dla dalszych badań” [w:] Nowe media i komunikowanie wizualne (red.) P. Francuz, S. Jędrzejewski; Lublin 2010 26. M. Lisowska-Magdziarz: „Feniksy, łabędzie, motyle. Media i kultura transformacji”, Kraków 2012 27. A. Walkiewicz, Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej [w:] „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny” nr 14, Katowice 2012 28. M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2011 29. M. Juza, Memy internetowe- tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne, „Studia Medioznawcze”, nr 4, Warszawa 2013 30. L. Szot, Wartości i standardy zawodowe dziennikarza, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, nr 2 31. K. Piskorz, Internet nie śpi, Internet reaguje. Memy internetowe jako forma komentarza do bieżących wydarzeń społecznych i politycznych, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, nr 3 32. M. Chyliński, Research i źródła informacji w świetle badań środowiska dziennikarskiego, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, nr 2 33. dowolna literatura z zakresu reklamy |
Zakres tematów: |
1. Nauka o mediach (powstanie, obszary zainteresowań, metody badawcze) 2. Celebrytyzacja i voyeuryzm medialny jako współczesne tendencje w mediach. Mechanizmy skandalizacji w mediach. Makeover show. 3. Kultura popularna w mediach. Tabloidyzacja. 4. Zjawisko konwergencji. 5. Media i ekonomia. Liczba w medioznawstwie. 6. Komunikowanie międzynarodowe i lokalne w świetle badań medioznawczych. 7. Religia w mediach. 8. Terroryzm i przemoc w mediach. 9. Studia kobiece w medioznawstwie. 10. Komunikowanie o zdrowiu. 11. Świat wirtualny – nowe metody komunikowania. Społeczeństwo informacyjne iluzja czy rzeczywistość? Cyfrowy narcyzm. Memy. 12. Telewizja medium wiodące? 13. Współczesny dziennikarz i jego warsztat. 14. Reklama w mediach. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana - opis wyjaśniający, - aranżowanie dyskusji - wystąpienia ustne - prezentacje multimedialne - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się następujące elementy: 1. Na każdych zajęciach będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu, składową oceny końcowej z ćwiczeń będzie aktywność studenta na poszczególnych zajęciach, w czasie całej realizacji modułu. 2. Znajomość literatury przedmiotu obowiązującej na poszczególnych zajęciach. 3. Przygotowywanie prezentacji. 4. Pisemne kolokwium decydujące przy ustalaniu oceny z ćwiczeń, które zostanie przeprowadzone w formie pisemnego testu składającego się z pytań otwartych i zamkniętych. |
Uwagi: |
2 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.