Dyskurs medialny - publicystyka w radiu i telewizji [02-MP-S2-DMPRT]
semestr letni 2016/2017
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dyskurs medialny - publicystyka w radiu i telewizji [02-MP-S2-DMPRT] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Ewelina Tyc |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Gatunki dziennikarskie : teoria, praktyka, język, Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Warszawa 2006. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Bańkowska E. (red), Warszawa 2003. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać?, Bielsko-Biała 2007. Loewe I., Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice 2007, s. 154-210. UZUPEŁNIAJĄCA: Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedyna D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008. |
Zakres tematów: |
1. Telewizja jako medium masowe. Charakterystyka komunikacji masowej; 2. Gatunki perswazyjne w komunikacji społecznej. Perswazja w telewizji; 3. Promocja informacji, czyli zapowiedź; 4.Autotematyzm telewizji 5. Informacyjny tekst telewizyjny (korpusy) na przykładzie serwisu informacyjnego (sposoby na osiągniecie obiektywizacji, precyzji, konkretu); 6.Publicystyczny tekst telewizyjny na przykładzie komentarza (informacyjność, sposoby na osiągnięcie subiektywizacji, wyrażenia opinii, eufemizacja i dosadność, tabu i grzeczność); 7. Informacja (warsztat gatunkowy); 8. Dialog w mediach (rozmowa); 9.Wywiad (warsztat gatunkowy); 10. Magazyn telewizyjny jako przykład gatunku w formie kolekcji; |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń (w trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia). Ćwiczenia warsztatowe (ćwiczenia na zajęciach sprawdzające warsztat, umiejętności zastosowania odpowiednich konwencji gatunkowych). Prace pisemne (samodzielne prace będące sprawdzianami praktycznych umiejętności przyszłego dziennikarza, umiejętności zastosowania właściwych gatunkowych realizacji, studenci te prace wykonują w domu). Analiza formalna i treściowa tekstów dziennikarskich (to analiza konkretnych, najczęściej kanonicznych wzorców gatunkowych, obrazująca idealne teksty gatunkowe). |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest za: - studiowanie literatury przedmiotu; - przygotowywanie prac i ćwiczeń pisemnych; - obecność i aktywność na zajęciach; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.