Religiologia [11-KRK-T-048]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Religiologia [11-KRK-T-048] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Roman Buchta |
Literatura: |
SW II, Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae SW II, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate H. Zimoń (red.). Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej. Lublin 2000. M. Rusecki. Istota i geneza religii. Lublin-Sandomierz 1997. Z. Zdybicka. Człowiek i religia. Lublin 1993. Ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania |
Zakres tematów: |
Tematy do opracowania na zajęciach (do wyboru): 1. Geneza religii. Czy człowiek wymyślił religię? 2. Sedno religii – relacja lub więź. 3. Hinduizm – zagadnienie reinkarnacji. 4. Buddyzm – joga i medytacja. 5. Religie pierwotne. Rodzina i relacje społeczne. 6. Judaizm. Tora i Talmud. 7. Islam. Status kobiety. 8. Nowe ruchy religijne czy sekty? 9. Świadkowie Jehowy i mormoni – czy to jeszcze chrześcijanie? 10. Wolność religijna – zagrożenie czy szansa? 11. Dialog międzyreligijny – spotkanie w Asyżu. 12. Wyjątkowy charakter chrześcijaństwa – gdzie jest owo chrześcijańskie „więcej”? 13. Elementy zbawcze w religiach pozachrześcijańskich. 14. Zjawisko nowych ruchów religijnych (NRR) w aspekcie religioznawczym i apologetycznym (terminologia, metody badań i oceny). 15. Typologia NRR 16. Charakterystyka i anatomia sekty („prawie” wartości) 17. Metody werbowania i psychomanipulacja 18. Przyczyny popularności i wstępowania do sekt 19. Status NRR w polskim systemie prawnym 20. Doświadczenia krajów Europy i świata w rozwiązywaniu problematyki sekt 21. Kościół wobec zjawiska NRR – prezentacja dokumentów. NRR jako zagrożenie i wyzwanie. 22. Świadkowie Jehowy – pytanie o chrześcijański charakter? 23. Przykłady NRR na polskiej scenie społecznej. 24. Profilaktyka w rodzinie, szkole i społeczeństwie 25. Pomoc wobec osób dotkniętych problemem psychomanipulacji. |
Metody dydaktyczne: |
Samodzielna praca studenta nad przygotowaniem konspektu lub prezentacji; Wystąpienie ustne na forum grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
Student przygotowuje przygotowuje i prezentuje na zajęciach prezentację multimedialną lub konspektu na wybrany temat. Ocenie podlega formalna jak i merytoryczna strona wypowiedzi. |
Uwagi: |
Można zaproponować własny temat, ale wówczas należy skonsultować się z prowadzącym, celem jego zatwierdzenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.