Od poetyki przestrzeni do geopoetyki. Teorie i interpretacje [02-FP-S2-PL-OPP]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Od poetyki przestrzeni do geopoetyki. Teorie i interpretacje [02-FP-S2-PL-OPP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Szawerna-Dyrszka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. J. Sławiński: Przestrzeń w literaturze: elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości. W: Przestrzeń i literatura. Red. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska. Warszawa 1987. 2. G. Bachelard: Wyobraźnia poetycka. Warszawa 1975 (wybrane szkice). 3. H. Markiewicz: Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych. W: Tegoż: Wymiary dzieła literackiego. Kraków 1984. 4. G. Bachelard: Wyobraźnia poetycka. Warszawa 1975. 5. M. Bachtin: Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści. W: Tegoż: Problemy literatury i estetyki. Przeł. W. Grajewski. Warszawa 1982. 6. E. Rybicka: Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich. „Teksty Drugie” 2008, nr 4. 7. M. Czermińska: Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki. „Teksty Drugie” 2011, nr 5. 8. E. Rybicka: Pamięć i miasto. Palimpsest vs. Pole walki. „Teksty Drugie” 2011, nr 5. 9. A. Szpociński: Miejsca pamięci (lieux de mémoire). „Teksty Drugie” 2008, nr 4. 10. M. Foucault: Inne przestrzenie. „Teksty Drugie” 2005, nr 6. 11. M. Augé: Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii nowoczesności. Przeł. R. Chymkowski. Warszawa 2010. 12. D. Czaja: Nie-miejsca. Przybliżenia, rewizje. W: Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria. Wybór, red. wstęp: D. Czaja. Wrocław 2013. 13. T. Sławek, A. Kunce, Z. Kadłubek: Oikologia. Nauka o domu. Katowice 2013. 14. M. Jochemczyk: Wobec tradycji. Śląskie studia oikologiczne. Katowice 2015. 15. Geografia i metafora. Red. E. Konończuk, E. Nofikow, E. Sidoruk. Białystok 2014. 16. E. Dutka: Próby topograficzne. Miejsca i krajobrazy w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Katowice 2014 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka modułu dotyczy refleksji nad podstawowymi dla doświadczeń człowieka kategoriami kulturowymi miejsca i przestrzeni – zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym. Kategorie te, nabierając nowych znaczeń i otwierając nowe konteksty po tak zwanym zwrocie przestrzennym w badaniach literackich, omawiane są dziś w literaturze naukowej, m. in. z zakresu geopoetyki. Właśnie tej subdyscyplinie badawczej chcemy się przyjrzeć bliżej, biorąc pod uwagę jej związek z takimi dyscyplinami zajmującymi się przestrzenią jak geografia humanistyczna, antropologia miejsc i przestrzeni, geokrytyka, geografia kulturowa. Interesować nas też będą konsekwencje zwrotu topograficznego dla interpretacji utworów literackich (zastosowanie w analizie i interpretacji nowej „przestrzennej” siatki pojęciowej). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Konwersatoria, ćwiczenia, praca w grupach, elementy wykładu, analiza i interpretacja. Studenci czytają teksty teoretyczne i literackie zadane przez nauczyciela akademickiego, przygotowują referaty i interpretacje (na podstawie samodzielnie przestudiowanych materiałów). Zajęcia konwersatoryjne wymagają aktywności od studenta, dlatego wykorzystuje się takie formy jak dyskusja, ćwiczenia (indywidualne i grupowe), prezentacja (referatu lub samodzielnie przygotowanego wystąpienia). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest obecność oraz oceny cząstkowe za udział w zajęciach (aktywność, przygotowanie referatu lub samodzielnego wystąpienia, inspirujący głos w dyskusji, interesujący pomysł interpretacyjny). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
4 semestr fil. pol. II stopnia (w ramach przedmiotu literaturozn. do wyboru) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.