Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Od poetyki przestrzeni do geopoetyki. Teorie i interpretacje [02-FP-S2-PL-OPP] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Od poetyki przestrzeni do geopoetyki. Teorie i interpretacje [02-FP-S2-PL-OPP]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Anna Szawerna-Dyrszka
Literatura:

1. J. Sławiński: Przestrzeń w literaturze: elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości. W: Przestrzeń i literatura. Red. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska. Warszawa 1987.

2. G. Bachelard: Wyobraźnia poetycka. Warszawa 1975 (wybrane szkice).

3. H. Markiewicz: Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych. W: Tegoż: Wymiary dzieła literackiego. Kraków 1984.

4. G. Bachelard: Wyobraźnia poetycka. Warszawa 1975.

5. M. Bachtin: Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści. W: Tegoż: Problemy literatury i estetyki. Przeł. W. Grajewski. Warszawa 1982.

6. E. Rybicka: Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich. „Teksty Drugie” 2008, nr 4.

7. M. Czermińska: Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki. „Teksty Drugie” 2011, nr 5.

8. E. Rybicka: Pamięć i miasto. Palimpsest vs. Pole walki. „Teksty Drugie” 2011, nr 5.

9. A. Szpociński: Miejsca pamięci (lieux de mémoire). „Teksty Drugie” 2008, nr 4.

10. M. Foucault: Inne przestrzenie. „Teksty Drugie” 2005, nr 6.

11. M. Augé: Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii nowoczesności. Przeł. R. Chymkowski. Warszawa 2010.

12. D. Czaja: Nie-miejsca. Przybliżenia, rewizje. W: Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria. Wybór, red. wstęp: D. Czaja. Wrocław 2013.

13. T. Sławek, A. Kunce, Z. Kadłubek: Oikologia. Nauka o domu. Katowice 2013.

14. M. Jochemczyk: Wobec tradycji. Śląskie studia oikologiczne. Katowice 2015.

15. Geografia i metafora. Red. E. Konończuk, E. Nofikow, E. Sidoruk. Białystok 2014.

16. E. Dutka: Próby topograficzne. Miejsca i krajobrazy w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Katowice 2014

Zakres tematów:

Tematyka modułu dotyczy refleksji nad podstawowymi dla doświadczeń człowieka kategoriami kulturowymi miejsca i przestrzeni – zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym. Kategorie te, nabierając nowych znaczeń i otwierając nowe konteksty po tak zwanym zwrocie przestrzennym w badaniach literackich, omawiane są dziś w literaturze naukowej, m. in. z zakresu geopoetyki. Właśnie tej subdyscyplinie badawczej chcemy się przyjrzeć bliżej, biorąc pod uwagę jej związek z takimi dyscyplinami zajmującymi się przestrzenią jak geografia humanistyczna, antropologia miejsc i przestrzeni, geokrytyka, geografia kulturowa. Interesować nas też będą konsekwencje zwrotu topograficznego dla interpretacji utworów literackich (zastosowanie w analizie i interpretacji nowej „przestrzennej” siatki pojęciowej).

Metody dydaktyczne:

Konwersatoria, ćwiczenia, praca w grupach, elementy wykładu, analiza i interpretacja.

Studenci czytają teksty teoretyczne i literackie zadane przez nauczyciela akademickiego, przygotowują referaty i interpretacje (na podstawie samodzielnie przestudiowanych materiałów).

Zajęcia konwersatoryjne wymagają aktywności od studenta, dlatego wykorzystuje się takie formy jak dyskusja, ćwiczenia (indywidualne i grupowe), prezentacja (referatu lub samodzielnie przygotowanego wystąpienia).

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest obecność oraz oceny cząstkowe za udział w zajęciach (aktywność, przygotowanie referatu lub samodzielnego wystąpienia, inspirujący głos w dyskusji, interesujący pomysł interpretacyjny).

Uwagi:

4 semestr fil. pol. II stopnia (w ramach przedmiotu literaturozn. do wyboru)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)