Dzieje myśli teoretycznokulturowej [02-KU-S1-015]
semestr letni 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dzieje myśli teoretycznokulturowej [02-KU-S1-015] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 43 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 52 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Gomóła | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podręczniki: Działalność Instytutu Anthropos w dziedzinie lingwistyki, etnologii i religioznawstwa, red. H. Zimoń, Pieniężno 1980. L. Kołakowski, Filozofia pozytywistyczna, Warszawa 2005. A. Kuper, Między charyzmą i rutyną. Antropologia brytyjska 1922–1982, Łódź 1987. Z. Mach, Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, Warszawa–Kraków 1989. B. Moliński, Historia, osobowość, sztuka. Refleksje nad antropologią kultury, Warszawa 1966. A. Waligórski, Antropologiczna koncepcja człowieka, Warszawa 1967. Z. Wieczorek, Neopsychoanaliza i marksizm. Krytyczna prezentacja koncepcji amerykańskich kulturalistów, Warszawa 1973. Teksty źródłowe: J.J. Bachofen, Matriarchat. Studium na temat ginajkokracji świata starożytnego podług natury religijnej i prawnej, przeł. R. Reszke, Warszawa 2007. L. H. Morgan, Społeczeństwo pierwotne czyli badanie kolei ludzkiego postępu od dzikości przez barbarzyństwo do cywilizacyi, przeł. A. B. [A. Bąkowska], Warszawa 1887. J. Lubbock, Początki cywilizacyi. Stan pierwotny człowieka i obyczaje współczesnych dzikich, przeł. B. i Z., Warszawa 1873, t. 1–3. E.B. Tylor, Antropologja. Wstęp do badań człowieka i cywilizacji, przeł. A. Bąkowska, Warszawa 1881. A. Bastian, Allgemeine Gründzüge der Ethnologie. Prolegomena zur Begründung einer Naturwissenschaftlichen Psychologie auf dem Material des Völkergedankens, Berlin 1884. R.R. Marett, Antropologia, przeł. L. Krzywicki, Warszawa–Lwów [b.r.w]. B. Malinowski, Naukowa teoria kultury, w: tenże, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958. F. Boas, Umysł człowieka pierwotnego, przeł. M. Pawluczuk. Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, w: tenże, Człowiek, religia, kultura. Warszawa 1967. M. Mead, Trzy studia, Warszawa 1986, t. 1–2. Lektura uzupełniająca (związana z zainteresowaniami studentów) podawana będzie podczas zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przednaukowa refleksja nad kulturą (w znaczeniu atrybutywnym) i kulturami – od starożytności do czasów nowożytnych. Wpływ filozofii osiemnasto- i dziewiętnastowiecznej na pozytywizm i koncepcje antropologii ewolucjonistycznej. Ewolucjonistyczna wizja człowieka i jego kultury. Metody ewolucjonistyczne. Terminologia wypracowana przez ewolucjonistów: z zakresu rozwoju kultury (Morgan, Lubbock), dotycząca form małżeństwa i rodziny (L.H. Morgan, J.J. Bachofen, J. McLennan), form religii (E.B. Tylor). Magia i religia – ujęcie R.R. Maretta. Ewolucjonizm w Polsce – środowiska naukowe, badacze, periodyki. Niemiecka szkoła kręgów kulturowych i stosowane przez nią pojęcia: migracja, dyfuzja, warstwa i krąg kulturowy, kryteria główne – ilości i jakości (formy), kryteria pomocnicze. Działalność Instytutu Anthropos. Szkoła heliolityczna. Ewolucjonistyczne i dyfuzjonistyczne schematy rozwoju kultury i religii. Amerykańska antropologia kulturowa, jej początki i rozwój: F. Boas, A.L Kroeber, C. Wissler. Pojęcia: areał kulturowy, centrum i peryferia, zasada dystrybucji i wieku. B. Malinowski – analiza funkcjonalna i instytucjonalna. Antropologia społeczna w ujęciu A.R. Radcliffe-Browna. Kulturologiczna myśl Freuda – jej powstanie i rozwój. Amerykańska szkoła kultury i osobowości (m.in. R. Benedict, M. Mead, C.A. Du Bois) i jej związki psychologią europejską. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
główna: wykład konwersatoryjny – metoda problemowa dodatkowe: dyskusja sprawdzające – metoda aktywizująca elementy wykładu informacyjnego – metoda podająca |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W związku z formą prowadzenia zajęć (wykład) i liczebnością grupy oceny studentów uzależnione będą przede wszystkim od wyniku testu sprawdzającego wiedzę i umiejętności; pod uwagę zostanie również wzięta aktywność słuchaczy (udział w dyskusji) podczas zajęć, pozwala to bowiem prowadzącej na wybiórczą, acz głębszą weryfikację rozumienia przyswajanych przez nich wiadomości i nabywanych umiejętności. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Obecność na wykładach jest obowiązkowa, sporadyczne, uzasadnione nieobecności muszą zostać odrobione w formie podanej przez prowadzącą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.