Strategie i ideologie pisarskie [02-PI-S1-SIP]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Strategie i ideologie pisarskie [02-PI-S1-SIP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alina Świeściak-Fast | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. B. Dziemidok, "Sztuka, wartości, emocje", Warszawa 1992, s. 11–36; B. Dziemidok, "Formalizm artystyczny", w: tegoż, "Główne kontrowersje estetyki współczesnej", Warszawa 2002, s. 54–74; S. Przybyszewski, Confiteor, http://literat.ug.edu.pl/stachp/001.htm. Przykłady: O. Wilde, "Portret Doriana Graya", przeł. M. Feldmanowa, http://vsetutpl.com/uploads/files/ortret_oriana_raya.pdf. 2. P. Burger, "Teoria awangardy", przeł. J. Kita-Huber, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2005. F.T. Marinetti, "Akt założycielski i manifest futurystów", w: "Artyści o sztuce", wybrały i oprac. E. Grabska, H. Morawska, Warszawa 1977; "Manifest dadaistyczny", tamże; "Co to jest konstruktywizm", tamże; A. Breton, "Geneza i perspektywa nadrealizmu", tamże. Przykłady: W. Chlebnikow, "Rybak nad morzem śmierci: wiersze i teksty 1917–1922", przeł. A. Pomorski, Warszawa 2005. T. Czyżewski, "Wiersze i utwory teatralne", Gdańsk 2009. 3. P. Fast, "Realizm socjalistyczny — prąd z dominantą perswazyjną", w: tegoż, 'Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej. Doktryna, poetyka, konteksty", Kraków 2003, s. 194–209. Przykłady: Antologia poezji socrealistycznej. 4. I. Stokfiszewski, "Zwrot polityczny", Warszawa 2009, s. 5–11, 25–35; D. Kozicka, "Co to znaczy dzisiaj być polskim krytykiem?", „Wielogłos” 2011, nr 1, s. 47–57; I. Kowalczyk, "Sztuka krytyczna — wybrane zagadnienia", http://culture.pl/pl/artykul/sztuka-krytyczna-wybrane-zagadnienia. Przykłady: D. Masłowska, "Paw królowej", Warszawa 2005. S. Kopyt, "Zabic", Poznań 2016. 5. K. Koehler, "W rytmie godzinek, na rosyjskim trupie", „Fronda”, nr 4–5 (wiosna– lato 1995), s. 287–307; L. Burska, "Inkwizytorzy i Sarmaci", w: "Normalność i konflikty. Rozważania o literaturze i życiu literackim w nowych czasach", red. P. Czapliński, P. Śliwiński, Poznań 2004, s. 71–84. Przykłady: J.M. Rymkiewicz, "Do Jarosława Kaczyńskiego", „Rzeczpospolita” z dn. 21 kwietnia 2010. 6. b. hooks, "Teoria feministyczna. Oda marginesu do centrum", przeł. E. Majewska, Warszawa 2013. Przykłady K. Pitrek, "Język korzyści", Poznań 2010. I. Witkowska, "Splendida realta", Poznań 2012. M. Witkowski, "Lubiewo', Warszawa 2012 (lub inne wydanie). 7. G. Dziamski, "Postmodernizm", w: "Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Od awangardy do postmodernizmu", Warszawa 1996, s. 389–402; K. Uniłowski, "1989 — inicjacja postmodernizmu", w: "Przypadki krytyczne. Studia i szkice o krytyce, życiu oraz świadomości literackiej po roku 1918", red. D. Nowacki i K. Uniłowski, Katowice 2007, s. 143–151. Przykłady J. Barth, "Bakunowy faktor", przeł. S. Magla, Warszawa 1980. A. Sosnowski, "Życie na Korei", w: tegoż, "Pozytywki i marienbadki", Wrocław 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Na zajęciach omawiane będą kierunki literacko-artystyczne, w których szczególnie wyraźnie zaznacza się splot ideologicznych i artystyczno-estetycznych strategii pisarskich: 1. Estetyzm i formalizm. 2. Awangarda. 3. Socrealizm. 4. Literatura zaangażowana i sztuka krytyczna. 5. Literatura narodowo-konserwatywna. 6. Literatura feministyczna i genderowa. 7. Postmodernizm. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia: wspólna (prowadzącej i studentów) analiza tekstów teoretycznych i literackich |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
udział w zajęciach i praca pisemna |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 semestr sztuki pisania I stopnia, grupa dziekańska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.