Strategie i ideologie pisarskie [02-PI-S1-SIP]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Strategie i ideologie pisarskie [02-PI-S1-SIP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Majerski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wstęp Z. Jarosiński. Wybór i oprac. tekstów H. Zaworska. Wrocław 1978 [tu cz. 3 wstępu: Historia anegdotyczna polskiego futuryzmu].E. Balcerzan: Poezja polska w latach 1939-1965. Ideologie artystyczne.D. Nowacki: Zawód czytelnik. Kraków 1999 [tu cz. 1: Karty na stół].Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów. Red. A. Zawada. Wrocław 2011.K. Maliszewski: Dekalog początkującego poety www.strumienie.eu/article/53.html (dostęp: 07.10.2013)H. Sieja-Skrzypulec: Strategie twórcze w procesie pisania. Brzydkie rzemiosło. Sytuacja creative writing na gruncie polskim. Annales Universitatis Mariae Curie skowska, 2014. Inne pozycje będą dodawane w toku kolejnych zajęć, także na zasadzie ich uzgodnienia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Studenci poznają ważne elementy współczesnego życia literackiego, dowiadują się – często z myślą o sobie – o sposobach „wstępowania” młodych pisarzy (elementy socjologii i poetyki, rola periodyków regionalnych i ogólnopolskich, możliwości zaistnienia i dalszej współpracy z nimi). To kwestia własnego „tu i teraz”, jak i kolejnych etapów twórczych (konsekwentna niezależność? Doskonalenie warsztatu? „uwodzenie” czytelnika?). Przypomniane zostaną różne momenty pojawiania się pokoleniowych formacji, obwieszczających nową epokę.Podjęta zostanie kwesta tzw. zaangażowania pisarzy – w aspekcie artystycznym i społecznym, w kontekście pytań o artystyczne autorytety. Tu także pojawia się zagadnienie instytucji kultury promujących ludzi pióra („polityka i socjologia”, możliwości finansowania przedstawianych projektów, zainteresowania i oczekiwania czytelnicze). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia – 30 godz. Refleksje dotyczące uczestnictwa w życiu literackim, form medialnej obecności twórców. Ocena możliwości oddziaływania różnorodnych form przekazu i świadomości oddziaływania na odbiorców. Dyskusja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z danego kursu jest równoważna ocenie końcowej modułu. Oceniana jest aktywność, rozmowa na wybrany z podanego wykazu temat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 semestr sztuki pisania I stopnia, grupa dziekańska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.