Konwersatorium monograficzne: Jakość rządzenia w Polsce i na świecie [05-DK-S2-KM8.12]
semestr letni 2016/2017
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konwersatorium monograficzne: Jakość rządzenia w Polsce i na świecie [05-DK-S2-KM8.12] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 23 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Robert Radek |
Literatura: |
Kjear Anne Mette, Rządzenie, Warszawa 2009. Sroka Jacek, Deliberacja i rządzenie wielopasmowe. Teoria i praktyka, Wrocław 2009. Antoszewski Andrzej, Współczesne teorie demokracji, Warszawa 2016. Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać? red. Jerzy Wilkin, Warszawa 2013. Dudzińska Anna, System zamknięty. Socjologiczna analiza procesu legislacyjnego, Warszawa 2015. Antoszewski Andrzej, Wzorce rywalizacji politycznej we współczesnych demokracjach europejskich, Wrocław 2004. Dobre rządzenie w małych gminach. Empiryczny wymiar nowego paradygmatu rozwoju, red. Katarzyna Kobielska, Alicja Lisowska, Bydgoszcz 2014. Gruszczak Artur, Problemy rządzenia w krajach Europy Środkowowschodniej. Kraków 2000 Kubka Andrzej, Modele demokracji w Skandynawii, Kraków 2016. |
Zakres tematów: |
1. Kategoria jakości rządzenia w naukach społecznych. Rządzenie w administracji i polityce publicznej. Państwo - jego siła i słabość w świetle tzw. ekonomii politycznej. 2. Koncepcja dobrego rządzenia - istota, właściwości i pomiar. 3. Demokracja a jakość rządzenia. 4. Wpływ edukacji i kapitału społecznego na jakość rządzenia. 5. Informacja i cyfryzacja a jakość rządzenia. 6. Rządzenie w państwach Europy Środkowej i Wschodniej w okresie transformacji - sukcesy i porażki. 7. Administracja w państwie a jakość rządzenia. 8. Pomiar jakości rządzenia - mierniki i wskaźniki na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym. Mierniki syntetyczne. 9. Lokalne systemy polityczne a tzw. good governance. 10. Praktyczne uwarunkowania i bariery wdrażania zasad dobrego rządzenia w Polsce i na świecie. |
Metody dydaktyczne: |
Student powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i dodatkowo na poszczególne ćwiczenia powinien również przeczytać stosowne fragmenty literatury dodatkowej. Studiowanie powinno polegać na analizie tekstów podręczników i artykułów, krytycznym ustosunkowaniu się do proponowanych ujęć, a także sporządzaniu pomocnych w późniejszym powtarzaniu notatek. Lektura pozycji naukowych, ale również tekstów prawnych i publicystycznych powinna ułatwiać ćwiczenie kompetencji językowych, które student winien weryfikować np. poprzez symulowanie wystąpień publicznych. W trakcie prowadzenia zajęć wykorzystywane są metody aktywizujące w postaci studium przypadków. Osoby wyznaczone do przygotowania danego tematu kompleksowo opracowują zagadnienia i będąc ekspertami z danej dziedziny przygotowują plan zajęć. Opracowują pytania dla grupy, stawiają problemy i planują dyskusję na zajęcia. W trakcie zajęć prowadzący ocenia przygotowaną prezentację, przygotowanie osób wyznaczonych do moderowania zajęć, sposób prowadzenia przez nich zajęć, a także weryfikuje stopień przygotowania pozostałych studentów w grupie. Prowadzący w trakcie każdych zajęć może włączać się w prowadzoną przez samych studentów dyskusję moderowaną i tym samym pośrednio sprawdzać stopień opanowania wiedzy i umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Jednym z warunków zaliczenia przedmiotu jest obecność studentów na zajęciach konwersatoryjnych w semestrze. Każdą nieobecność powyżej dwóch w semestrze student jest zobligowany zaliczyć, na wyznaczonych przez prowadzącego dyżurach, w terminie 2 tygodni od dnia, w którym odbywały się ćwiczenia. Podstawowym kryterium uzyskania wpisu obok wyżej wymienionego jest jednak opracowanie przydzielonych przez prowadzącego zagadnień w zespołach 2-3 osobowych (prezentacja multimedialna) oraz aktywność w trakcie zajęć i branie udziału w dyskusjach. W sytuacjach losowych, w wyniku których student był nieobecny na większej liczbie ćwiczeń, zasady zaliczenia przedmiotu wiążą się z napisaniem krótkiej pracy zaliczeniowej na podany przez prowadzącego temat. Ocena wszystkich form weryfikacji efektów kształcenia odbywa się wg skali akademickiej i jest dokonywana regularnie podczas zajęć, co ma być podstawą do oceny finalnej zdobytej wiedzy i umiejętności. W największym stopniu kładziony jest nacisk na umiejętności prezentowania posiadanej wiedzy, a dopiero w dalszej kolejności na kompetencje społeczne. Ocena procentowa prezentacji kształtuje się następująco: 100-90% - bardzo dobry (A) 89-80% - dobry plus (B) 79-70% - dobry (C) 69-60% - dostateczny plus (D) 59-50% - dostateczny (E) 49%> niedostateczny (F, FX) (*każde 10% oznacza spełnienie 1 z 10 elementów składowych prezentacji, a więc: prawidłowość struktury, uwzględnienie wszystkich wymaganych elementów, opracowanie formalne/graficzne prezentacji, czytelność prezentacji, aspekt teoretyczny zagadnienia, dobór przykładów, stosowanie wykresów i ilustracji, zwięzłość prezentacji, sposób prezentacji, podanie źródeł i literatury) |
Uwagi: |
4 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.